Gå til innhold

juleferie og sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei det er slik at jeg bestemte meg for å besøke sviger familien min som bor i Danmark til jul. Har fri 25.og26 des skulle også ha fri 27 28 og 29 des uten lønn. Alt var planlagt. Men problemet er at jeg skadet foten min og er nå sykemeldt. Tror jeg kommer til å være sykemeldt helt til januar. Kan jeg da reise mens jeg er sykemledt? Eller blir det feil? Alt var jo plan lagt før jeg visste noe om sykemeldingen

Anonymous poster hash: 74fc0...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan reise. Men NAV må informeres. Og reisen din må ikke forverre skaden din (ev må du få uttalelse fra lege på dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg det inn på ferie på sykemeldingen. Du har planlagt fri (har fri fra jobben) og skal reise bort. Legen din må ikke informeres når det er ferie og du trenger da heller ikke noe skriv til NAV

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg det inn på ferie på sykemeldingen. Du har planlagt fri (har fri fra jobben) og skal reise bort. Legen din må ikke informeres når det er ferie og du trenger da heller ikke noe skriv til NAV

Når man er sykemeldt så avslutter man ikke sykemelding for å avvikle ferie eller avspasering, for så å begynne på ny sykemelding når ferie/avspasering er avviklet, så sant man er syk av samme tilstand, som det her er snakk om.

Gi beskjed til legen din, TS, og han skriver det som skal skrives på sykemeldingsblanketten som går til nav. Får du klarsignal fra legen så kan du reise.

Anonymous poster hash: bdc11...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sykemeldt så avslutter man ikke sykemelding for å avvikle ferie eller avspasering, for så å begynne på ny sykemelding når ferie/avspasering er avviklet, så sant man er syk av samme tilstand, som det her er snakk om.

Anonymous poster hash: bdc11...971

Bullshit!

Det er ett eget felt som spør om du skal dra på ferie på sykmeldingen og den brukes. Ferien legges inn på den, verre er det ikke og det gjøres av de som tar ferie under sykmelding. Trenger ikke noe ny sykmelding, trenger kun den hun har.

TS har allerede fri fra jobben så hun skaffer seg unødvendig merarbeid ved klarering fra legen osv.

Det betyr jo at hun må få jobben til å utsette fridagene hennes, hvis det skal gjøres som dere foreslår. Legen kommer ikke til å gi klarering fra planlagte fridager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Bullshit!

Det er ett eget felt som spør om du skal dra på ferie på sykmeldingen og den brukes. Ferien legges inn på den, verre er det ikke og det gjøres av de som tar ferie under sykmelding. Trenger ikke noe ny sykmelding, trenger kun den hun har.

TS har allerede fri fra jobben så hun skaffer seg unødvendig merarbeid ved klarering fra legen osv.

Det betyr jo at hun må få jobben til å utsette fridagene hennes, hvis det skal gjøres som dere foreslår. Legen kommer ikke til å gi klarering fra planlagte fridager.

Hun skal ikke ta ut ferie med skadet fot såklart, den får hun til gode til hun er på beina igjen. Hun kan likevel reise selv om hun er sykemeldt dersom dette ikke hindrer bedring eller kommer i veien for rehabiliterende behandling, men dette skal avklares med legen som sykemelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke ta ut ferie med skadet fot såklart, den får hun til gode til hun er på beina igjen. Hun kan likevel reise selv om hun er sykemeldt dersom dette ikke hindrer bedring eller kommer i veien for rehabiliterende behandling, men dette skal avklares med legen som sykemelder.

Selvfølgelig, kan hun det. Det er ingenting som hindrer deg å bruker feriedager som sykmeldt eller avspasering.

Men det er opp til TS (og arbeidsgiver) å bestemme, ikke vi.

Selvfølgelig, kan man få sykepenger under utenlandsopphold. Det står i folketrygdloven § 8-9, men jeg argumenterte mot den som sa at man ikke bruker ferie under sykmelding, for jo det er det lov til og det kan alle bruke.

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ingen ferie igjen. Jeg har brukt opp hele ferien min for i år. 25.26 des har alle fri og butikken jeg jobber i er stengt. Men lørdag 27 og mandag 29.des spurte jeg om å få fri uten lønn. Sjefen hadde sagt at det er greit. Men nå som jeg er sykemeldt så var jeg usikker på om jeg kan dra.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ingen ferie igjen. Jeg har brukt opp hele ferien min for i år. 25.26 des har alle fri og butikken jeg jobber i er stengt. Men lørdag 27 og mandag 29.des spurte jeg om å få fri uten lønn. Sjefen hadde sagt at det er greit. Men nå som jeg er sykemeldt så var jeg usikker på om jeg kan dra.

Ts

Ta dette med legen din og få sykemelding.

Anonymous poster hash: bdc11...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra og satse på at NAV ikke oppdager det eller du kan melde fra i forkant og mest sannsynlig få godkjent at du kan reise ut av landet i sykeperioden

Anonymous poster hash: 2d505...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...