Gå til innhold

Presentasjon om to norske partier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du skulle velge to norske partier og ha presentasjon om (sammenligning) i samfunnsfag, hvilke hadde du valgt?

Anonymous poster hash: 6a61e...8a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kanskje litt sær, men jeg tror jeg hadde valgt Venstre og KrF hvis jeg skulle analysere hvordan de oppfører seg i praksis også. Vet ikke hvilket klassetrinn dette er på, det er nok lettere å velge partier som er langt mer uenige enn som så, men for min del handler det om hvordan to partier som har så vidt forskjellige utgangspunkter ofte danner en felles front og holder sammen. Et religiøst basert, kristenkonservativt parti (ikke ekstreme, men likevel) i KrF og et sosialliberalt parti med det man bare kan anta en overrepresentasjon av ikke-troende i Venstre, i mange land hadde de vært erkefiender.

De er jo enige om en del ting, som fattigdomspolitikk og denslags, men til å ha så veldig forskjellige bakgrunner er det litt spennende å se på hvor ofte de står sammen - antagelig i frykt for å bli ytterligere marginalisert. For meg hadde valget landet på de to :)

Av litt enklere og vanligere valg blir det jo partier på tvers av blokker. Ap og Høyre er litt for standard til at jeg hadde valgt det. Ap og Frp kan være litt interessant, siden velgermassen deres har ganske mange fellestrekk i statistikken selv om partiene ikke kan fordra hverandre. SV og Venstre kan være spennende, siden de begge på papiret er både sosialliberale og miljøengasjerte, men samtidig skiller seg veldig fra hverandre. Å se på Senterpartiet og KrF kunne også vært en idé: To sentrumspartier som har valgt hver sin blokk, men begge fremstiller seg som "rotnorske" partier og har noen meninger som ikke passer så godt med det samarbeidspartnerne mener: Som at tiggeforbudet Høyre og Frp ønsker støttes av Senterpartiet, mens KrF sier nei.

Kan ikke komme med et enkelt svar, dessverre, det er mye å ta av. Lettere jo lengre unna partiene står hverandre politisk, men litt avhengig av klassetrinnet kan du fort få litt bonus av læreren for å velge noe litt mer ukonvensjonelt :)

Anonymous poster hash: 76eae...3a6
  • Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg ville også valgt Venstre og Krf. De behandles ofte som tivllingpartier, til tross for at det er en del gigantisk motsetninger. Det er også spennende å se hvordan de manøvrerer seg mellom høyre og sentrum.

Skrevet

Jeg ville valgt MDG og Venstre. Begge er miljøpartier og er i sentrum, men likevel har de mange ulikheter.

Anonymous poster hash: 72cff...97a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...