AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Jeg har infeksjon i ei tann, har fått beskjed om at den må rotfylles. Problemet er at jeg har ME og veldig svekket fysisk helse, og jeg frykter at jeg vil få problemer etter en rotfylling. Jeg vet mange andre har fått problemer, og jeg er skeptisk til rotfyllinger generellt (jeg fjernet alle amalgamfyllingene og opplevde bedring). Men, noe må jeg jo gjøre, så da er enten rotfylling eller trekke tanna eneste løsning. Tanna det gjelder er nest bakerste jeksel i overkjeven. Men man kan vel ikke gå uten tann over tid, vil ikke det svekke de andre tennene? Hva har dere gjort/ville gjort, trekke tanna og få bro, eller ta rotfylling? Skal jeg ta for god fisk at alle tannleger er dyktige på rotfylling? Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Å få bro er veldig dyrt, ha det i bakhodet. Har ikke erfaring med ME og rotfylling..Anonymous poster hash: b36a5...4b7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Å få bro er veldig dyrt, ha det i bakhodet. Har ikke erfaring med ME og rotfylling..Anonymous poster hash: b36a5...4b7 Er klar over at det er dyrt, men rotfylling er også veldig dyrt. Er jo ikke sikkert jeg trenger bro heller, men jeg har skjønt at tenner kan bli svake hvis de står på egenhånd. Noen som har erfaringer/meninger om situasjonen min? Må bestemme meg over helgen, jeg kan ikke gå lenger med det her før det blir helseskadelig. Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Jeg ville tatt rotfylling. Jeg gjorde det hos en spesialist og det gikk kjempebra. Aldri vært noe problem Anonymous poster hash: 0ab47...9c7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #5 Skrevet 13. desember 2014 Er klar over at det er dyrt, men rotfylling er også veldig dyrt. Er jo ikke sikkert jeg trenger bro heller, men jeg har skjønt at tenner kan bli svake hvis de står på egenhånd. Noen som har erfaringer/meninger om situasjonen min? Må bestemme meg over helgen, jeg kan ikke gå lenger med det her før det blir helseskadelig. Anonymous poster hash: 7eb49...ad4 Betalte 17000 kr for bro. 6000 for rotfylling.Anonymous poster hash: b36a5...4b7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #6 Skrevet 13. desember 2014 Ved bro slipes tanna foran og bak ned slik at bare "stubbene" står igjen, så lager de tre tenner og setter på. Det er dyrt og går på bekostning av ellers friske tenner. Jeg tror jeg ville valgt rotfylling. Hvorfor skulle rotfylling være et problem? Anonymous poster hash: e6583...b78
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #7 Skrevet 13. desember 2014 Jeg ville rotfyllt. Valgte selv å trekke bakerste jeksel en gang og ikke erstatte den. Angrer, da jeksel oppe har sunket litt ned og tyggeflaten bakover ble svært redusert. Man blir vant til det, men hadde ikke valgt den løsningen en gang til. Har flere rotfyllte tenner, aldri hatt problem med de. Anonymous poster hash: 07812...3fb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Jeg har flere bekymringer rundt rotfyllinger, hovedsakelig pga min allerede kroniske sykdom som innebærer alvorlig svekkelse. Jeg vet at en slik tilstand kan gjøre at man reagerer negativt på rotfyllingen, men det er vanskelig å diskutere slikt med tannleger fordi de har ikke kunnskap. I tillegg er jeg skeptisk til senvirkninger, det er en del meninger rundt dette med rotfyllinger. Uansett, jeg skjønner at bro ikke er en løsning, var ikke klar over at man måtte ha tre stk, trodde èn kunne festet til hver sin tann på hver side. Ok, så hvis jeg må rotfylle, bør det taes hos en spesialist? Tror ikke tannlegen jeg var hos er spesialist på rotfylling. Så vidt jeg vet finnes det bare en spesialist i byen jeg bor, og dette MÅ jeg ta i løpet av neste uke. Tannlegen min sa hun kunne gjøre alt på en behandling, ca 1,5 time. Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 Alltid rotfyllt hos vanlige tannleger. Ingen problemer i ettertid, så jeg tror ikke du behøver spesialist til dette. Anonymous poster hash: 07812...3fb
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #10 Skrevet 14. desember 2014 Jeg har rotfylt to ganger. En gang hos min vanlige tannlege og en gang hos en spesialist. Eneste forskjellen var at spesialisten gjorde det smertefritt og på 5 min og min vanlige tannlege brukte 4 ganger på det. Så min konklusjon er at skal jeg rotfylle igjen så blir det hos spesialisten.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #11 Skrevet 14. desember 2014 Jeg har rotfylt to ganger. En gang hos min vanlige tannlege og en gang hos en spesialist. Eneste forskjellen var at spesialisten gjorde det smertefritt og på 5 min og min vanlige tannlege brukte 4 ganger på det. Så min konklusjon er at skal jeg rotfylle igjen så blir det hos spesialisten. Vi får se om spesialisten har noe ledig på så kort varsel, må gjøres innen 3-4 dager. Tannlegen min sa hun skulle gjøre alt på en behandling, men ville ta tid. Føler kanskje at spesialist er tryggere likevel. Ble det mye dyrere hos spesialist? Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #12 Skrevet 14. desember 2014 Noen flere innspill før jeg må bestemme meg? Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #13 Skrevet 14. desember 2014 Da jeg skulle rotfylle, den tanten du snakker om, og jeg lurte på om jeg bare kunne trekke den. Sa min tannlege at det ville påvirke ansiktsstrukturen. Man kan bli litt "innsunket"... Det vil mann jo ikke, tenker jeg hvertfall. Lykke til hos tannlegen Anonymous poster hash: c6abc...86b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #14 Skrevet 14. desember 2014 Ups, liten skrivefeil der! Du forstår nok jeg mente tannen Anonymous poster hash: c6abc...86b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #15 Skrevet 14. desember 2014 Da jeg skulle rotfylle, den tanten du snakker om, og jeg lurte på om jeg bare kunne trekke den. Sa min tannlege at det ville påvirke ansiktsstrukturen. Man kan bli litt "innsunket"... Det vil mann jo ikke, tenker jeg hvertfall. Lykke til hos tannlegen Anonymous poster hash: c6abc...86b Seriøst? Ansiktet vil synke inn pga èn tann som mangler? Det har jeg aldri hørt om før Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #16 Skrevet 14. desember 2014 Vi får se om spesialisten har noe ledig på så kort varsel, må gjøres innen 3-4 dager. Tannlegen min sa hun skulle gjøre alt på en behandling, men ville ta tid. Føler kanskje at spesialist er tryggere likevel. Ble det mye dyrere hos spesialist? Anonymous poster hash: 7eb49...ad4 Tror det kostet rundt 1500 kr mer, synes ikke det var så ille jeg da Greit når det er smertefritt.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #17 Skrevet 14. desember 2014 Tror det kostet rundt 1500 kr mer, synes ikke det var så ille jeg da Greit når det er smertefritt. Gjør det automatisk mer vondt hos en vanlig tannlege, eller var du uheldig? For meg er det viktig at jobben blir utført til perfeksjon, så jeg vet at jeg ikke får problemer. Men sånt kan man vel sikkert ikke garantere. Smertefritt er også veldig fint, hehe Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #18 Skrevet 14. desember 2014 Gjør det automatisk mer vondt hos en vanlig tannlege, eller var du uheldig? For meg er det viktig at jobben blir utført til perfeksjon, så jeg vet at jeg ikke får problemer. Men sånt kan man vel sikkert ikke garantere. Smertefritt er også veldig fint, hehe Anonymous poster hash: 7eb49...ad4 En spesialist har jo bedre "verktøy" enn en vanlig tannlege, så jeg går ut ifra at det var derfor det var smertefritt og en spesialist rotfyller som regel oftere. Hvis jeg trenger en ny rotfylling så går jeg til spesialisten, rett og slett fordi jeg nå vet det er smertefritt kontra det å ligge å vri meg i smerter med full bedøvelse. Rotfyllingen jeg tok hos spesialisten var det tannlegen min som anbefalte, ikke fordi den var verre enn den andre, men fordi jeg var høygravid på det tidspunktet og hun ville ikke gjøre meg mer vondt enn nødvendig Har ikke hatt noe problemer med noen av rotfyllingene i ettertid
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #19 Skrevet 14. desember 2014 En spesialist har jo bedre "verktøy" enn en vanlig tannlege, så jeg går ut ifra at det var derfor det var smertefritt og en spesialist rotfyller som regel oftere. Hvis jeg trenger en ny rotfylling så går jeg til spesialisten, rett og slett fordi jeg nå vet det er smertefritt kontra det å ligge å vri meg i smerter med full bedøvelse. Rotfyllingen jeg tok hos spesialisten var det tannlegen min som anbefalte, ikke fordi den var verre enn den andre, men fordi jeg var høygravid på det tidspunktet og hun ville ikke gjøre meg mer vondt enn nødvendig Har ikke hatt noe problemer med noen av rotfyllingene i ettertid Hm, ja da skal jeg snakke med spesialisten i morgen og høre om hun har ledig time pronto. Er ganske akutt og må taes i løpet av et par dager. Fortsatt mest lyst til å trekke, haha. MØkkatann Anonymous poster hash: 7eb49...ad4
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #20 Skrevet 14. desember 2014 Hm, ja da skal jeg snakke med spesialisten i morgen og høre om hun har ledig time pronto. Er ganske akutt og må taes i løpet av et par dager. Fortsatt mest lyst til å trekke, haha. MØkkatann Anonymous poster hash: 7eb49...ad4 Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå