Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bolig er for de fleste av oss den største investeringen man gjør. Jeg undres derfor over de som ikke vet hva de har kjøpt. En borett i et lag eller en seksjon i et sameie. Forskjellene på disse boformene er ikke så store som de engang var, men alikevel.

En annen sak som forrundrer meg er hvor mye fokus kjøpere har på selve leiligheten og ikke tenker på byggets tilstand. Man fokuserer veldig på husleie/felleskostnader og tenker ikke på hvor dramatisk de kan økes ved store vedlikeholdsbehov.

Er det andre her med de samme erfaringene?

Skrevet

Derfor har jeg alltidd kjøpt i nyere bygg (maks. 5 år gamle). Foretrekker sameie på grunn av mangel på erfaringer med borettslag.

Skrevet

Liten forskjell rent praktisk om man bor i brl. Eller sameie.

Anonymous poster hash: 82257...b07

• Liker 2
Skrevet

Liten forskjell rent praktisk om man bor i brl. Eller sameie.

Det kan faktisk være stor forskjell. Rundt her jeg bor så ser man utenpå byggene hva som er sameier og hva som er borettslag.

De byggene som har selveierleiligheter preges veldig av at det er mye utleie der. De som eier leilighetene bor et helt annet sted, og bryr seg døyten om vedlikehold og trivsel rundt byggene. Og de som bor der bryr seg jo ikke de heller, de leier jo bare.

I borettslagene er det ikke lov å leie ut, og de fleste leilighetene bebos av de som eier leligheten. Disse byggene er mye mer velstelt.

Nå skal det sies at jeg bor i et sentralt strøk der det er veldig populært for bolighaier og kjøpe opp leiligheter som de leier ut, gjerne til så mange som mulig per lelighet. I litt mindre sentrale strøk og i byer med mindre boligpress så er det sikkert ikke sånn. Uansett så bør man jo sjekke tilstand på bygget og økonimien til borettslaget eller sameiet før man kjøper noe.

Anonymous poster hash: 2df31...046

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha bodd i både sameie og brl. Så foretrekker jeg nå sameie. Men hvis man bare skal bo en kort tid så lønner det seg jo ikke, for da mister du dok. Avgiften...

Skrevet

Det kan faktisk være stor forskjell. Rundt her jeg bor så ser man utenpå byggene hva som er sameier og hva som er borettslag.

De byggene som har selveierleiligheter preges veldig av at det er mye utleie der. De som eier leilighetene bor et helt annet sted, og bryr seg døyten om vedlikehold og trivsel rundt byggene. Og de som bor der bryr seg jo ikke de heller, de leier jo bare.

I borettslagene er det ikke lov å leie ut, og de fleste leilighetene bebos av de som eier leligheten. Disse byggene er mye mer velstelt.

Nå skal det sies at jeg bor i et sentralt strøk der det er veldig populært for bolighaier og kjøpe opp leiligheter som de leier ut, gjerne til så mange som mulig per lelighet. I litt mindre sentrale strøk og i byer med mindre boligpress så er det sikkert ikke sånn. Uansett så bør man jo sjekke tilstand på bygget og økonimien til borettslaget eller sameiet før man kjøper noe.

Dette kan vel ikke uten videre generaliseres, for jeg ser mange eksempler på at det ikke er noen særlig forskjell i praksis på borettslagsbygg og sameiebygg. Mange steder bor kjøperne i selveierleilighetene sine selv også. At kjøper ikke bryr seg døyten om selve byggets tilstand og området rundt faller jo på sin egen urimelighet da verdien vil forringes dersom de ikke bryr seg om vedlikehold, og de vil løpe stor risiko for å få mye mindre når de skal selge.

At det ikke er lov å leie ut i borettslag er også feil, da mange borettslag tillater tidsbegrenset utleie i noen år. Det er mer enn nok for ganske mange.

Anonymous poster hash: a971c...578

• Liker 1
Skrevet

Dette kan vel ikke uten videre generaliseres, for jeg ser mange eksempler på at det ikke er noen særlig forskjell i praksis på borettslagsbygg og sameiebygg. Mange steder bor kjøperne i selveierleilighetene sine selv også. At kjøper ikke bryr seg døyten om selve byggets tilstand og området rundt faller jo på sin egen urimelighet da verdien vil forringes dersom de ikke bryr seg om vedlikehold, og de vil løpe stor risiko for å få mye mindre når de skal selge.

At det ikke er lov å leie ut i borettslag er også feil, da mange borettslag tillater tidsbegrenset utleie i noen år. Det er mer enn nok for ganske mange.

Borettslag forutsetter at du har bodd i boligen i minst ett år først selv, og så kan du leie ut i max et par år etter det. Dette gjør at disse leilighetene er uaktuelle for bolighaier.

Det kan ikke uten videre generaliseres nei, men at eiere som ikke bor der selv lar eiendommer forfalle er et kjent femonen. Søk opp "hyblifisering" om du ikke er kjent med det fra før. Skjer ofte i sentrumsnære områder der man kan få høye inntekter ved å leie ut leiligheter som kollektiv til studenter som bare skal bo i noen få år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i et nyere borettslag med mange eldre folk. Her tar alle godt vare eiendom og hage, mange møter opp på generalforsamling og dugnad. Har til og med en egen hagegruppe som steller med hagen :) Ikke noe bråk. Vedtektene sier at man må ha bodd i leiligheten selv i 3 år før man kan søke om å fremleie den i et par år.

Skrevet

Borettslag forutsetter at du har bodd i boligen i minst ett år først selv, og så kan du leie ut i max et par år etter det. Dette gjør at disse leilighetene er uaktuelle for bolighaier. Det kan ikke uten videre generaliseres nei, men at eiere som ikke bor der selv lar eiendommer forfalle er et kjent femonen. Søk opp "hyblifisering" om du ikke er kjent med det fra før. Skjer ofte i sentrumsnære områder der man kan få høye inntekter ved å leie ut leiligheter som kollektiv til studenter som bare skal bo i noen få år. Anonymous poster hash: 2df31...046

Ingen regel uten unntak. Det er og mulig å få leie ut uten å ha bodd et år. Maks tiden er normalt 3 år, men også der er det unntak. Vi har bodd i et borettslag i et veldig populært boligområde der man forventet og har fått høy prisvekst. Der var og er massiv utleie. Men at leiligheter ikke blir brukt og passet på på samme måte som når eier selv bor der er lett å se i flere ulike boformer, også i eneboligstrøk.

Skrevet

Borettslag forutsetter at du har bodd i boligen i minst ett år først selv, og så kan du leie ut i max et par år etter det. Dette gjør at disse leilighetene er uaktuelle for bolighaier.

Det kan ikke uten videre generaliseres nei, men at eiere som ikke bor der selv lar eiendommer forfalle er et kjent femonen. Søk opp "hyblifisering" om du ikke er kjent med det fra før. Skjer ofte i sentrumsnære områder der man kan få høye inntekter ved å leie ut leiligheter som kollektiv til studenter som bare skal bo i noen få år.

Utleie med begrensning er ikke det samme som forbud mot det. Og det er fortsatt mange selveierbygg som er i særdeles bra stand, all den tid eierne ikke ønsker at verdien skal forringes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...