Gå til innhold

Er du for eller i mot pels?


PappaBetaler

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig i mot. Om det er pelsfarmer eller jakt med type fotsaks eller andre pinefulle metoder.

Og selv om jeg er veggis, er jeg ikke 100% mot jakt. Men det skal foregå skikkelig og ikke utsette dyret for langvarig pine.

Dersom en person frivillig tråkker i en skikkelig fotsaks og så dra neglene sine ut etterpå skal jeg respektere deres valg med bruk av pels og dun "høstet" på den måten. Fram til de ha baller nok til det, så ser jeg ned på slike mennesker.

Anonymous poster hash: 6e57d...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyr felt under jakt har jeg ikke noe imot. (Så lenge vedkomne avliver dyrene skikkelig).

Pelsdyrnæringen... Jeg så dokumentaren "Pels" på Brennpunkt. Jeg visste de hadde det ille. Men ikke at burene var så små. At dyrene spiste hverandre. At mange dyr var trykt sammen, ble spist på og ikke hadde noen steder å flykte... Dokumentaren var motbydelig. Dette er en tid oppdretterne kaller "kannibalismen" og er altså helt vanlig. Dumskap og ondskap går hånd i hånd sies det. Dette er dokumentaren et perfekt eksempel på.

Jeg er imot all pelsdyroppdrett og all importering av pels fra pelsdyroppdrett. Jeg kan ikke forestille meg at oppegående folk kan være for dette vist i dokumentaren....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot å avle pelsdyr kun for å drepe dem for pelsen deres.
Hvorfor? Fordi vi ikke trenger pels i disse tider. Det er nok av andre plagg en kan bruke for å holde varmen, og selv i -25 grader her flere vintere så har jeg klart å holde varmen UTEN døde dyr på kroppen.

Et par andre ting jeg vil kommentere her:
En eller annen sa at de er for pels så lenge det kommer fra gårder hvor dyrene har det bra. Jaha? Har dyrene det bra faktisk når de blir stuet inn i trange bur, aldri få se dagslys, og aldri får mulighet til å være sitt naturlige jeg? Nei? Ok, da faller jo det argumentet på sin egen urimelighet.

Atter en annen sa "så lenge det er dyr som felles under jakt".... Hvilke PELSDYR er det som felles under jakt? Og da tenker jeg matnyttig jakt, ikke fordi folk ikke skjønner at ulven eller gaupa ikke kan lære seg gards -og bruksnummer slik at den forstår "hvor den ikke skal være" (ja, har diskuteret med noen som har sagt nettop det at de har jo ikke lov å være der!).
Nei... Ingen pelsdyr som blir felt for maten heller altså, bare for pur egoisme. Akkurat som hos pels"bønder" da. Nei, da var ikke det argumentet helt gyldig heller.

Det er for meg en gåte at Norge kan subsidiere slik organisert tortur av uskyldige dyr og faktisk stille seg bak slik praksis.
Legg ned hele greia og fordel de subsidiene en sparer på det til de bøndene som faktisk bidrar til matproduksjon og som vi faktisk trenger her i landet!

Endret av daemonia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig ingen formening om saken. Det plager meg ikke om noen velger å bruke pels og jeg bryr meg heller ikke nevneverdig om de som ikke liker det. Betyr ingenting for meg og mitt liv.



Anonymous poster hash: ab0a9...39b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot pelsdyrnæringen slik den ble da pelsdyrnæringen fant ut at det å ha 30 revet på en farm ikke var lukrativt nok. Idag har man ikke råd til å ha 30 revet på en farm, man har gjerne opp til 40000. Da man hadde så mange færre fikk revene blant annet fløte og egg, idag "serveres" noe oppgulp fra kjøttindustrien eller noe annet. 30 rever kunne være ute i friluft. 40000 dyr idag er sperret og stuet inne i knøttsmå bur der de knapt kan bevege seg. I tillegg til at mange blir syke og stresset. Jeg så et bilde av en farm på forsiden av en avis i Telemark, og det hang noe fra et tak, jeg syntes det så ut som mugg. :sjokkert:

Uansett, jeg er for gjenbruk av vintagepelser. Jeg har en pels fra en oldemor og en bestemor og det er ikke fra burdyr. Pelsene er slitte og de er gamle, men det er faktisk sånn at jeg kan finne på å gå med dem. De er fra en annen tid da det ikke var slik det har vært de siste 80 årene.

Hva vet man for øvrig om hva pelsen er laget av idag? Det selges jakker og kåper laget av kanin, chinchilla, katt, hund, grevling osv. Generelt tror jeg ikke det nytter å stoppe, for noen vil alltids kjøpe pels fra et annet sted, og land som Kina og Russland har enda verre forhold når det gjelder pelsdyr. Jeg har sett filmer der dyr blir flådd og til og kokt levende. Hunder som blir klubbet ihjel og puttet oppi en stor gryte for å dø, imens sitter andre hunder og ser på denne hunden bli drept. Det trengs ikke særlig mye empati for å forstå at dette stresser disse hundene her enormt. Hva gjøres for dem egentlig? Hunder i Kina lever ikke godt.

Hvis man ikke får kjøpt pels i Norge kan man kjøpe det i utlandet og kanskje kommer man hjem med en pels laget av katter eller hunder. I Norge gasser man i hjel mink og bruker elektrisk støt i begge ender på reven, i lugubre steder i utlandet kutter man en kniv rett inn i magen og skjærer skinnet av dyret. Hva er mest foretrukket, hvis man må velge?

Anonymous poster hash: 19b0b...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod nok innlegget ditt veldig, det ser egentlig ut til at vi er enige i ganske mye.

Vet ikke om debatten er ferdig diskutert, men ville bare si at det er flott at vi forstår hverandre :) Sender deg en klem nå i disse førjulstider! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ladet spørsmålsstilling. Dette blir som å spørre noen om de "er for eller mot abort". Det er da selvsagt forskjell på å være "for abort" og det å være for retten til selvbestemt abort.

Spørsmålet burde heller være "synes du det er greit at det er lovlig å bedrive salg av pels".

Idag er det uten tvil slik at verdens mest skånsomme pelsproduksjon foregår i nettopp Norge. Markedet er derimot ikke her til lands men i Russland og Kina. Land med flere hundre millioner innbyggere. Det er også uten tvil at pelsproduksjon i disse to land er av verdens minst skånsomme. Pelsen fra Norge er naturlig nok mye dyrere - så hvorfor kjøper de da denne? Fordi skånsom produksjon medfører bedre kvalitet. Dette er da kunder tydeligvis villig til å betale for.

Hva skjer om man forbyr produksjon i Norge og fjerner de mest skånsomme farmene? Svaret burde være åpenlyst.

Om man ønsker forandring bør man alltid fokusere på de verste, ikke andre veien rundt. Da vil de dårligste vinne og sitte igjen med monopol. Og hvem vinner da.

En har i tiår hatt forbud mot narkotika - likevel er det enklere å få tak i dop enn en flaske vin. Forbud av varer resulterer i kriminelle marked.

Endret av Guybrush
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er det kun økonomiske hensikter eller snobberi som kan ligge bak å være for pelsdyrnæringen. Veldig unødvendige lidelser for dyrene!



Anonymous poster hash: 23136...5d1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ladet spørsmålsstilling. Dette blir som å spørre noen om de "er for eller mot abort". Det er da selvsagt forskjell på å være "for abort" og det å være for retten til selvbestemt abort.

Spørsmålet burde heller være "synes du det er greit at det er lovlig å bedrive salg av pels".

Idag er det uten tvil slik at verdens mest skånsomme pelsproduksjon foregår i nettopp Norge. Markedet er derimot ikke her til lands men i Russland og Kina. Land med flere hundre millioner innbyggere. Det er også uten tvil at pelsproduksjon i disse to land er av verdens minst skånsomme. Pelsen fra Norge er naturlig nok mye dyrere - så hvorfor kjøper de da denne? Fordi skånsom produksjon medfører bedre kvalitet. Dette er da kunder tydeligvis villig til å betale for.

Hva skjer om man forbyr produksjon i Norge og fjerner de mest skånsomme farmene? Svaret burde være åpenlyst.

Om man ønsker forandring bør man alltid fokusere på de verste, ikke andre veien rundt. Da vil de dårligste vinne og sitte igjen med monopol. Og hvem vinner da.

En har i tiår hatt forbud mot narkotika - likevel er det enklere å få tak i dop enn en flaske vin. Forbud av varer resulterer i kriminelle marked.

Har du sett dokumentaren? At det er verre dyreplageri i utlandet unnskylder ikke slik det er i Norge. Det burde bli et totalforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er imot mishandling av dyr, men jeg liker pels. (Ikke alle pelsdyr blir mishandlet, nei.)

Har en minkpelskåpe jeg arva av bestemor, den er kanonfin!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot mishandling av dyr, men jeg liker pels. (Ikke alle pelsdyr blir mishandlet, nei.)

Har en minkpelskåpe jeg arva av bestemor, den er kanonfin!

Det går ikke an å drive pelsdyropprett med overskudd om en samtidig skal sørge for at dyra har det bra dessverre. All pelsdyroppdrett er mishandling og tortur. Forstår en ikke det bør en lære seg litt mer om grunnleggende behov mink/rev har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett dokumentaren? At det er verre dyreplageri i utlandet unnskylder ikke slik det er i Norge. Det burde bli et totalforbud.

Les innlegget mitt du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å drive pelsdyropprett med overskudd om en samtidig skal sørge for at dyra har det bra dessverre. All pelsdyroppdrett er mishandling og tortur. Forstår en ikke det bør en lære seg litt mer om grunnleggende behov mink/rev har.

Jeg håper du innser det er en forskjell på dyr som er oppdratt i generasjoner i 150-200 år for pelsproduksjon og viltlevende dyr slik det også er forskjell på hunder og coyote eksempelvis?

Hva tror du skjer om man setter pelsdyr ut i naturen? Vel - de dør av sult. En mer smertefull måte å dø på kan du knapt finne.

Så om tanken din er at disse dyrene skal få et fantastisk flott liv ute i det fri kan jeg knuse den illusjonen med det samme. Om pelsdyrproduksjon blir forbudt vil disse tusenvis av dyr bli utryddet i Norge.

Basert på din retorikk bør en også forby hold av kjæledyr som hund - for jeg kan garantere deg at det ville være enkelt å finne masse eksempler på dårlig hundehold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...