AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Tror jeg har fått urinveisinfeksjon...selvfølgelig så er nå legekontorene stengt :/ Finnes det noe man kan kjøpe på apoteket uten resept, eller er det bare antibiotika man kan bruke? Burde vel kanskje få en resept om jeg ringer legevakta, eller må de ha urinprøve osv?Anonymous poster hash: 1283d...580
Aliqua Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Kan jo forsøke tranebær-tabletter og appelsinjuice. Evt ringe legevakta for å levere urinprøve og få antibiotika.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #3 Skrevet 12. desember 2014 Det er vel bevist nå at tranbær ikke fungerer mot uvi? Mener jeg leste det et sted. Får vel bare ringe legevakta da Ikke akkurat det jeg har lyst til å bruke penger på sånn rett før jul :/Anonymous poster hash: 1283d...580
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 C-vitamin. 1000mg 2 ganger daglig i tre-fire dager. Deretter 500mg x2 3-4 dager. Drikk mye vann. Blir du dårligere elller ikke bedre i løpet av helgen, oppsøk lege. Anonymous poster hash: 7e02c...272
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #5 Skrevet 12. desember 2014 Har litt c-vitamin igjen, vann kan jeg jo drikke mye av. Krysse fingrene for at det blir bedre ila helgen da. 29 kroner på konto, og får ikke penger før på mandag, så kunne godt tenkt meg og sluppet unna utgifter Anonymous poster hash: 1283d...580
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #6 Skrevet 12. desember 2014 Det mest optimale er selvfølgelig legevakta. Men om lommeboka di ikke er helt enig så; - Drikk rikelig med vann, eller gjerne juice så du hindrer bakteriene å spre seg oppover ureter Gå til legen på mandag for urinprøve Anonymous poster hash: bb8a2...00f
Vill Skrevet 12. desember 2014 #7 Skrevet 12. desember 2014 C-vitaminer har eg liten tru på siden det er syren i appelsinjuice, tranebærjuice og tranebærtabletter som gjør utslaget. Bakteriene trives ikkje like godt i eit surt miljø. C-vitamin er jo sunt, men gjør ikkje store endringer i pH-verdien i blæra. Har ein først fått UVI så bør ein komme igang med kur så fort som mulig. Det kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Jo fortere du kjem igang med kur, jo bedre. Om du bare kjenner tendenser til UVI, så kan du prøve å ta knekken på det med tabletter og juice. Uansett må du drikke mykje! Og kom deg uansett til legen på mandag for urinprøve om du klarer å vente til dess. God bedring!
lillemeg90 Skrevet 12. desember 2014 #8 Skrevet 12. desember 2014 Det finnes selvtest for UVI på apoteket. Ta gjerne en slik og ring legevakt om du får utslag på den. Når det er sagt så er det nok for de fleste å drikke mye for å skylle ut bakteriene. Så med mindre du er mye plaget og har smerter skal det ikke være nødvendig å kontakte lege hver gang man har uvi:)
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #9 Skrevet 12. desember 2014 Takk for gode råd Skal komme meg til lege på mandag om jeg ikke får kommet meg til legevakta ila helgen. Tror min samboer rekker hjem til i morgen, så da kan jeg sikkert låne noen kroner av hanAnonymous poster hash: 1283d...580
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 Hei! Hadde urinveisinfeksjon for cirka et år siden, og gikk til lege fort, det var lurt Bestilte legetime og da måtte jeg oppgi at det var ved mistanke for urinveisinfeksjon. Da fikk jeg beskjed om å ta med urinprøve (morgenurin) til legetimen min. Det kan sikkert være greit for deg å gjøre det også om du har mulighet til det..? Du får nok beskjed ved bestilling av legetime hvis du skal det. Etter dette gikk alt veldig greit, fikk antibiotika og symptomene ble borte veldig fort! Lykke til Anonymous poster hash: b67ad...350
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Tranebær, c-vitaminer og alt annet regnes som "kjerringråd" mot uvi. Det er vanlig praksis å levere urinprøve før oppstart av antibiotika. For å kunne vurdere hva som er i urinen. Selvtesting er bare bortkastede penger da du uansett må til lege for å få behandling og for å teste. De aller fleste kjenner godt forskjell på en uvi og ingen uvi, for å si det slik. Anonymous poster hash: 15c50...8e7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #12 Skrevet 13. desember 2014 Ibux lindrer ofte smertene Anonymous poster hash: ef230...f0e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #13 Skrevet 13. desember 2014 Drakk veldig mye vann i går, gikk på do ofte og passet på å tømme meg helt hver gang. Spiste en del c-vitamin også, men jeg ligger også rett ut med forkjølelse, så hadde spist det uanset5. I dag er det ikke like ille. Kjenner litt småmurringer i magen. Min samboer rekker ikke hjem i dag, og får ikke overført penger, så jeg får bare fortsette å drikke godt og tisse ofte, og heller dra til legen på mandag TSAnonymous poster hash: 1283d...580
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå