Gå til innhold

To typer kreft. Overlevelsessjanse?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man har hatt kreft, men overlevd, og så får man en annen type kreft senere, er sjansen for overlevelse lik? Eller er det mindre sjanse? Kanskje større, fordi man vet kroppen har gått gjennom det før? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvilken krefttype det er.

Anonymous poster hash: 494e0...471

Skrevet

Finnes ikke noe fasitsvar på det dessverre. Snakk med legen.



Anonymous poster hash: 04ada...e88
Skrevet

I de to tilfellene jeg har sett så døde begge to, dessverre. Men dette er nok noe man må snakke med helsepersonell om.



Anonymous poster hash: 279a4...242
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hvilken krefttype det er.

Anonymous poster hash: 494e0...471

Tarmkreft og så leukemi. Jeg venter på svar fra legen, men det gjør vondt å bare gå og vente.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Skrevet

Har man hatt èn cancer, er sjansen dessverre stor for å få en til senere i livet. Selv om det er forskjellige typer. Hvorfor, det vet man ikke enda. Forskning pågår.

Hvilken type leukemi det er, har veldig stor forskjell på overlevelsesraten og hvor tidlig den ble oppdaget. De aller fleste typer leukemi er "lette" å ta knekken på med cellegift, hvis man overlever den uten større infeksjoner. Leukemi, eller kreft generelt er ikke noe du dør av, men MED. Det er oftest så en dør av en infeksjon pga dårlig immunforsvar



Anonymous poster hash: dd6f2...97c
Skrevet

Skjønner at du er i en enormt vanskelig situasjon, men jeg ville ikke spurt om hjelp her inne.. Svarene du får kan være med på å gjøre deg engstelig, de aller fleste som svarer her vil gjette, synse, eller fortelle om egne opplevelser og har ikke kompetanse til å gi deg et riktig svar. Vent på svar fra legen :klem:

  • Liker 4
Skrevet

AML er det. Er den akutte verre enn den kroniske? Takk for gode ord og klemmer.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Gjest fotballflue
Skrevet (endret)

AML er det. Er den akutte verre enn den kroniske? Takk for gode ord og klemmer.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Jeg syns du skal ta en prat med legen din om dette. Her inne får man så mange svar som enten stemmer og ikke stemmer, så man kan aldri vite hva som er sant. Min bestevenninne hadde AML, faktisk. Vet ikke om det ene er verre enn det andre, men.

Ønsker deg god bedring og stor klem til deg :):klem:

Edit: nå surrer jeg fælt. ALL (akutt lymfatisk laukemi) var det min bestevenninne hadde :)

Endret av fotballflue
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal ta en prat med legen din om dette. Her inne får man så mange svar som enten stemmer og ikke stemmer, så man kan aldri vite hva som er sant. Min bestevenninne hadde AML, faktisk. Vet ikke om det ene er verre enn det andre, men.

Ønsker deg god bedring og stor klem til deg :):klem:

Edit: nå surrer jeg fælt. ALL (akutt lymfatisk laukemi) var det min bestevenninne hadde :)

Har mange spørsmål, men når jeg er hos legen får jeg dem ikke frem. Døde venninnen din? I såfall sender jeg kondolanser og en god klem.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Skrevet

Skriv ned spørsmålene dine når du kommer på dem og ta dem med når du skal snakke med legen :) er ofte enklere å samle tankene hjemme enn på legekontoret.... :)

  • Liker 3
Skrevet

Har mange spørsmål, men når jeg er hos legen får jeg dem ikke frem. Døde venninnen din? I såfall sender jeg kondolanser og en god klem.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

AML har etter ett lite googlesøk ganske bra prognose. Snakk med legen din :-)

Anonymous poster hash: 9633e...ac5

Skrevet

Jeg skjønner at du er bekymret, men vil råde deg til å ta slike spørsmål med legen din og ikke google eller spørre på nett. Hvordan prognosen i ditt tilfelle er, avhenger av veldig mange faktorer, og må vurderes av de som kjenner din sykehistorie. Ønsker deg god bedring!

Anonymous poster hash: bf861...f9e

Skrevet

Du bør hvis det er mulig for deg å ta med en person du kjenner godt og stoler på til legen. Når en midt oppe i en slik traumatisk situasjon, er det så å si umulig å få med seg all informasjonen en får.

I tillegg skriver du ned spørsmålene som en over skrev og tar med til neste besøk.

Når dere er to sammen hos legen, så er det lettere for den som ikke er syk å få med informasjonen. Ikke at jeg mener du er dum, men det er helt normalt at hjernen "sperrer" seg og informasjonen må gjentas og gjentas for at du skal huske alt.

Håper du har noen du kan ta med deg til legenneste gang.

Sender deg en stor varm klem og krysser fingrene og alt jeg har for deg.

Skrevet

Hvis man har hatt kreft, men overlevd, og så får man en annen type kreft senere, er sjansen for overlevelse lik? Eller er det mindre sjanse? Kanskje større, fordi man vet kroppen har gått gjennom det før? Noen som vet?

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

I teorien kan jeg ikke se noen grunn til at man skal få dårligere overlevelse, så lenge du er kvitt den første og har kommet deg helsemessig sånn rent fysisk. Her spiller også psykisk helse inn. Ved mye stresspåvirkning som man mestrer, ser man endringer i genuttrykk som faktisk kan styrke helsen.

Skjønner det med å føle at man ikke får nok svar, men ikke vær redd for å spørre. Spør og grav, og skriv gjerne ned på en lapp hva du lurer på, det er så fort at man glemmer når man sitter der. Ønsker deg lykke til! *klemmer*

Anonymous poster hash: 33da0...506

Gjest fotballflue
Skrevet

Har mange spørsmål, men når jeg er hos legen får jeg dem ikke frem. Døde venninnen din? I såfall sender jeg kondolanser og en god klem.

Anonymous poster hash: 196ff...7b6

Som andre sier her; skriv ned alle tanker og spørsmål, og ta med til legen :)

neida, hun lever enda og er 100% frisk! det er viktig og ikke miste håpet. og ha positive tanker (selvom det sikkert er vanskelig til tider) du har klart det en gang før, og du skal klare det igjen, sant? :) Jeg heier på deg :)

Skrevet

Jeg vil som flere andre anbefale deg å ikke spørre her om råd... De aller fleste her inne har ikke kompetanse til å gi deg et fornuftig svar... Ta med deg noen du stoler på til legen, skriv ned spm på forhånd osv...

Sender deg en stoooor klem <3

Skrevet

Har mann hatt kreft er sjansen stor for at man vil dø av det før eller siden. Nå som det har kommet bedre behandlingsmetoder kan heller spørsmålet være NÅR ikke OM.

Livsforlengende behandling kan gi kreftsyke mange år. De har klart i mange tilfeller å snu det til at man dør med kreft og ikke av det.



Anonymous poster hash: f866c...146
Skrevet

Jeg tenker uansett at har du allerede overlevd kreft en gang så har du et bevis på hva kroppen din er kapabel til.

Du er en fighter og du er sterk! Kroppen din er en evig slåsskjempe som ikke lar noe så teit som kreft ta overhånd! Kroppen din har allerede bevist at den kan bekjempe denne faenskapen, så da er jeg sikker på at den skal og vil gjøre det igjen!

Klem :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...