Gå til innhold

Transportbransjen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som er eller har vært i transportbransjen? Hvordan er det?

Sikter helst til tranport i området der jeg bor (fylket) og ikke langtransport i utgangspunktet.

Vurderer å ta lappen på tyngre kjøretøy så hadde vært interresant med noen andre innspill :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms Chanandler Bong

Tok selv lappen på tyngre kjøretøy ved en videregående skole som arrangerte halvårskurs. Kan uten tvil si at det var det beste halvåret jeg har hatt. Ved disse linjene får du lappen på lastebil, vogntog og buss(forutsatt at du er gammel nok)+ "lappen" på truck og lastebilkran. I tillegg får du den teorien du trenger for å ta fagbrev innen transportfaget. En kjøretime på enkel bil ligger nok på rundt 1000kr(1500++ for vogntog), så om du har muligheten til å gå et slikt halvårskurs, så slipper du å betale for kjøretimene.

Det er uten tvil morsomt å kjøre tyngre kjøretøy, men det er tungt- både fysisk og psykisk. Du har med deg store verdier, enten i form av last eller passasjerer. En lastebil med låsbare bremser på glatta er ikke morsomt.

Ved distribusjonskjøring har du den fordelen at du går hjem etter endt arbeidsdag, mens på langtransport kan du være borte i uker - spesielt om du kjører på kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Den oppfatningen jeg har er at det er vanskeligere å få jobb som distribusjon som du er hjemme igjen hver dag. Det er svært lite av det og det som er er gjerne 12 timers skift.. Det blir vanligere og vanligere å jobbe skift også. Natt og dag og helg.

Du bør hvertfall sjekke ut hvordan jobbtilbudet er først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tok selv lappen på tyngre kjøretøy ved en videregående skole som arrangerte halvårskurs. Kan uten tvil si at det var det beste halvåret jeg har hatt. Ved disse linjene får du lappen på lastebil, vogntog og buss(forutsatt at du er gammel nok)+ "lappen" på truck og lastebilkran. I tillegg får du den teorien du trenger for å ta fagbrev innen transportfaget. En kjøretime på enkel bil ligger nok på rundt 1000kr(1500++ for vogntog), så om du har muligheten til å gå et slikt halvårskurs, så slipper du å betale for kjøretimene.

Det er uten tvil morsomt å kjøre tyngre kjøretøy, men det er tungt- både fysisk og psykisk. Du har med deg store verdier, enten i form av last eller passasjerer. En lastebil med låsbare bremser på glatta er ikke morsomt.

Ved distribusjonskjøring har du den fordelen at du går hjem etter endt arbeidsdag, mens på langtransport kan du være borte i uker - spesielt om du kjører på kontinentet.

Takk for gode svar :)

Jeg er ferdig med videregående skole så da er det kanskje ikke mulig å ta ett slikt halvårskurs eller er det mulig på andre måter? (par år siden jeg var ferdig på vid.skole)

Vurderer å ta klasse C / D (lastebil / buss).

Hvordan er lønnen? timelønn, overtid, dager (langdistanse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Langt!

Det halvårskurset er for "voksne folk". Tror det finnes 10-11 skoler rundt om i landet som tilbyr slike kurs- såkalte "landslinjer". Da jeg gikk var det folk i alderen 18-45 på samme kurs som meg. (Alternativet er å ta kjøretimer ved en kjøreskole. Regn med at det kommer til å koste)

Her er bla en skole som tilbyr dette kurset: http://www.melbu.vgs.no/ny/modules.php?op=...rticle&artid=70

Henger meg på det som blir sagt over her om at det lønner seg å sjekke ut arbeidsplass og jobbtilbud først da det kan være endel ulumskheter rundt omkring. Har venner som har blitt sendt ut på veiene i biler som ikke hadde hatt sjangs til å passere en EU kontroll.

Lønna varierer nok etter hvor i landet du er. På mitt hjemsted er det iallefall ikke en jobb å bli rik av. Lønna står nok ikke i forhold til det ansvaret du kommer til å ha. Arbeidstiden varierer, noen jobber skift, andre har fast arbeidstid. En av mine venner kjørte varer til butikkene. Hun jobbet fra kl 7 om morgenen til 4 om ettermiddagen.(selvfølgelig måtte hun kjøre ferdig ruta dersom hun var forsinket.)

Som bussjåfør jobber du gjerne skift. Det kan godt bety lf.eks. kjøring av skolebarn på morgenen, et par timer fri, også en eller annen rute utpå ettermiddagen. Vil nok være en fordel dersom du kan kjøre både lastebil og buss. Endel selskap som driver med både gods og passasjertransport ser positivt på dette da de kan sette deg opp der det er behov for sjåfører. Samtidig vil du ha litt ekstra å slå i bordet med fordi mange transportselskap har lange lister med vikarsjåfører å plukke av og de ser positivt på det dersom du kan mer enn å "bare" kjøre buss eller "bare" lastebil. (På mitt hjemsted er det spesielt populært å melde seg som vikar på buss)

Du trenger jo heller ikke å drive som sjåfør resten av livet. Selv brukte jeg dette som et springbrett inn på Trafikklærerskolen, men du kan gå over til kontorstillinger innen transportbransjen. (Opplæringskontor for Transportfag vil nok sitte på mer info om slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøre i nærmiljøet er det utrolig mye "bogus" ut og går. Har erfaring fra både langtransport og distribusjon selv, og så lenge man ikke har familie og barn vil jeg egentlig anbefale langtransport. Får du jobb på krokløftbil har du det kjempefint, du kan f.eks. hente og levere containere på anleggsområder og har for det første en renslig, fysisk ikke så krevende jobb, ganske faste arbeidstider og ok betaling (som flere sier, du blir neppe rik av å kjøre så lenge du ikke kjører noe som flyr).

Busskjøring er veldig greit, ulempen er at du kan få delt-vakter og får flere timer midt på dagen som du ikke kan bruke til noe fornuftig.

Biltransport er skikkelig luksus, du kjører lasten på og stropper den fast og det er veldig sjelden mer enn 6, kanskje 8 kolli.

Da jeg kjørte langtransport var jeg borte i flere uker i gangen ja, og ble sendt både hit og dit, men siden det var mye stykkgods kunne jeg bli stående på steder en stund, og har hatt mange kanonflotte weekender i de flotteste byene i Europa- med gratis overnatting og døgnbetaling.

Å kjøre termo, alt som er avhengig av en viss temperatur og som er ferskvare, er noe skikkelig DRITT. Du laster og losser og kjører hele natta, så må du vente en evighet på et gudsforlatt sted på ny last og så er det blodslit på natta igjen for å rekke fram. Er du bare litt avhengig av nattesøvn frarådes det. Jeg maktet det ikke, blir helt ubrukelig til bilkjøring når jeg blir trøtt.

I det store og det hele anbefaler jeg egentlig å hive deg på det, det er kjempegøy! Jeg tok også 18-ukers-kurset på en vgs, og det spiller ingen rolle om du er ferdig med vgs eller ikke. Av og til er disse kursene overfylte, men ikke alle steder på en gang og enkelte år er det liten pågang. Vet det finnes i Melbu, Stjørdal, Sogndal, Os og Våler. Du kan søke på hvilken som helst av disse.

Husk at du må være 21 år for å kjøre opp. (Unntaket (18 år) er hvis du går VK1 Transportfag).

Hilsen Peluche

-med både boots og tresko gjemt i skapet til en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

:kul: Takker. Lange og gode svar Peluche og northstar :)

Har en annen 4 års utdannelse, men har lyst å prøve meg på transport nå. Kikket også på priser på trafikkskoler og litt av noen priser (men helt sikkert verdt det). Men disse kursene har jeg ikke hørt om før så det er nytt for meg.

Kikket innom den skolen (første link i post) over her og der var det 10-uker, 1/2 årig og ett årig kurs. Hva er å annbefale? Bør man ta ett år kanskje eller?

Vet du prisen på disse kursene? (har ingen anelse om jeg har rett på mer videregående skole eller hva jeg har.... (23 år og tatt 2 år på skole).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brukt opp alle årene mine på vgs da jeg begynte. Det koster ingenting og du kan få lån og stipend fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

10 ukers og 1 årig kurs er for dem som har gått transportfag og skal bli lærlinger, så det du evt. tenker på er 1/2 årig kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...