Gå til innhold

Varmepumpen på hele døgnet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk for en stund siden instalert varmepumpe, og jeg lurer dermed hvordan den skal brukes for å være mest økonomisk.

Jeg har skrudd ned varmekablene fra 22 grader til 15 grader. Er jo greit å ha litt lunk i gulvet også vil jeg tro ?

Liker å ha 22-23grader inne. Til nå har varmepumpen stått på slik at det er rundt 20 grader når jeg står opp, jeg skrur da litt opp, og skrur litt ned igjen før jeg legger meg om kvelden.

Men det er jo også tidsinntilling på den. Kan det være lurt å skru den helt av om natten, og så starter den igjen et par timer før vi står opp ? Eller vil den da bruke mer strøm for å varme opp enn hva den ville brukt om den stod på hele natten ?

Anonymous poster hash: c955d...a5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror den vil bruke mer strøm om du skrur av hver kveld. Jeg ville hatt på nattsenking bare.

Anonymous poster hash: b03da...9ff
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er vekke store deler av dagen og bor i en leilighet på ca 50 kvadrat. Min varmepumpe er normalt av fra jeg legger meg om kvelden og til jeg kommer hjem igjen fra jobb. Jobber 12 timers dager, så er altså vekke i mange timer. Da skruer jeg den på 23 grader og lar den stå på i 1 - 6 timer, avhengig av utetemperatur og hvor kald jeg er når jeg kommer hjem. Er dessverre alt for glad i å ha det varmt inne. Innbiller meg likevel at dette må være mye mer økonomisk enn å ha den på hele døgnet, men er ikke sikker altså. Den jobber jo i grunnen mye den tiden den står på. Ikke godt svar på spørsmålet ditt, men slik bruker jeg min varmepumpe.

Anonymous poster hash: 67d69...480
Skrevet

Generelt så anbefales det ikke at varmepumpen slås av om natten, men at den står på hele tiden og står på en jevn temperatur. Forstår det slik at den da bruker mer strøm for å varme opp igjen rommet, og at levetiden reduseres.

Anonymous poster hash: 7a7d8...901

• Liker 1
Skrevet

Varmepumper er litt som lyspærer.
De bruker mest energi når de slåes på, og levetiden forkortes om de slåes av og på ofte.

Sett heller ned temperaturen litt om natten, eller la den stå på rundt 20 grader på heat hele tiden om vinteren.
Da holder varmepumpen temperaturen på et jevnt nivå, og jobber heller ikke hele tiden, da den har en innebygd termostat som justerer hvor mye og hvor varm luft den må sende ut. Når termostaten står på en jevn temperatur over lengre tid, trenger den bare å "fylle på" med varmluft innimellom, i motsetning til at den må pøse på på full guff når den starter opp og huset er kaldt.
Den jobber mest når den blir startet opp og skal varme et kaldt hus, og akkurat idet den starter opp igjen etter avising på vinterstid.

• Liker 2
Skrevet

Hva når man supplerer med vedfyring, skal pumpa av da? Reduserte til 20 grader og fyrte i peisen, ble ganske varmt her ja.

Anonymous poster hash: 41042...56c
Skrevet

Varmepumpa vår står på 18-19 gr hele døgnet, slår den aldri av. Men vi supplerer mye med vedfyring da. Har egen skog, så det blir jo billigst fyring.

Men pumpa går som regel hver natt. Herlig å stå opp til 18-19 gr istedet for 15!

Skrevet

Supplerer du med vedfyring kan du fint sette pumpa ned noen grader, men fordelen med å ha den på er at den hjelper til å sirkulere varmen fra fyringa i tillegg.

Når vi fyrer i vår ovn, må vi nesten ha på varmepumpa for å få sirkulasjon, fordi selv om ovnen vår varmer noe helt forjævlig mye (eldgammel smijernsovn på 2 meter med krone på toppen og greier, bygd på slutten av 1800-tallet) så blir det alltid rundt 60 grader på den kvadratmeteren ovnen står, og vi må sirkulere lufta rundt for å jevne ut temperaturen.

Når vi har på varmepumpa på rundt 20, og i tillegg setter på en liten bordvifte som blåser varm luft bort fra ovnen, så blir det glatt 35 grader i hele stua.

Men vi må nesten gjøre det sånn, da vi ikke har et fnugg av isolasjon i ytterveggene.

Hurra for førkrigshus som er isolert med avispapir eller noe annet ræl som har sunket så langt ned at det er isolert omtrent en halvmeter opp fra gulvet og ingenting ellers. :murvegg:

(Det er neste prosjekt i oppussingen, vi må bare få nok penger til å kunne bytte alle vinduene samtidig som vi fjerner kledningen, legger ny isolasjon og utvider ytterveggene med 5cm.)

Skrevet

Hva når man supplerer med vedfyring, skal pumpa av da? Reduserte til 20 grader og fyrte i peisen, ble ganske varmt her ja.

Anonymous poster hash: 41042...56c

Supplerer du med vedfyring så slår den seg jo av selv når det blir varmt nok. Termostaten virker vel?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...