Gå til innhold

Bryllupsfotograf med merkelig policy

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som fotograf er du sikkert klar over at det er umulig å holde kontroll på bruken hvis du gir fra deg bildene i høy oppløsning. En kan i praksis si at rettighetene er verdt 0 i etterkant. De vil bli spredt på facebook, flickr, websider og kunden vil benytte de til alt mulig uten å spørre deg om tillatelse.

Jeg misstenker at fotografen benyttet av TS har tatt en pris langt under hva du krever for oppdrag inkludert "negativer". Dette er også med all sannsynlighet bilder inkludert etterbehandling. Svært få vil gi fra seg dårlige bilder som er knyttet opp mot et oppdrag de har gjort og dermed risikere at en får et dårlig renome.

Selvfølgelig er det umulig å holde kontroll, men dette er noe man som fotograf må vende seg til. Folk stjeler bildene dine og det er kun i noen tilfeller man finner ut av det. Men bilder jeg tar i et bryllup er jo brudeparets sine. De får dele dem der de vil (privat) fordi det inngår i prisen. Svært få vil betale 500 eller 1000kr per bilde når de skal ha type 100 bilder. Jeg legger jo selv ut bilder på både Facebook og portfolio uten vannmerke og det gjør mange fotografer idag. et vannmerke hjelper så og si ingenting. Det står i kontrakten som brudeparet skriver under på at bildene kun er til privat bruk, og det er ikke lov med noe form for redigering. Jeg leverer et ferdig produkt og vil ikke at folk skal legge på dårlige filter som svekker kvaliteten.

Om han tar 5000kr for fotografering og 1000 per bilde blir det jo uansett ekstremt dyrt. Selvfølgelig inkluderer det etterbehandling, ingen god fotograf leverer uredigerte bilder. Hadde alle fotografer jobbet sånn hadde det ikke vært noe yrke lengre for folk gidder ikke betale 50.000kr for bilder.

Anonymous poster hash: 7d217...f67

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som mener at dette er helt normalt fordi de stakkars fotografene jo må overleve de også.. mener dere virkelig at det på noen måte kan rettferdiggjøres at de tar en årslønn for ett oppdrag? Det er ingen som bare vil ha 10 bilder fra bryllupet sitt lenger. Før tok man stort sett bare studiobilder, og da var det åpenbart ikke noen særlig vits i å beholde hundrevis. I det moderne samfunn derimot, hvor alle har fotografen med på vielsen i tillegg og gjerne på festen også, går det bare ikke an å ta 1000,- pr bilde. Det er absurd.

Anonymous poster hash: db5e3...418
  • Liker 4
Skrevet

Hvor mye kostet oppdraget i utgangspunktet TS? Jeg syntes dette er helt villt, utrolig kjipt for deg når du ikke visste om det på forhånd en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...