AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Hei. Jeg er en jente på 23 år som har vært overvektig hele livet. Jeg har prøvd mye for å gå ned i vekt, men får det aldri helt til. Jeg er 168 og veier 108 kg. Jeg vil så gjerne ned i vekt og få bedre helse, og har derfor tenkt på gastric sleeve-operasjon som siste utvei. Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg er interessert i gode råd, både for og i mot. Anonymous poster hash: 016ce...798
Gjest Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Jeg tok gastric sleeve i september 2013. Jeg har gått ned 44 kg og har nå en BMI på 21. Jeg hadde BMI på 38,5. Hvis du skal få operasjonen dekket av det offentlige, må du ha en BMI over 40, og de med ekstra problemer ift. overvekten blir prioritert (diabetes 2, høyt blodtrykk, slitasje på ledd osv.).Før operasjonen må du være innstilt på å gå på en knekkebrødkur evt. pulverdiett på 900 kcal i døgnet i 2 uker. Operasjonen gjøres med kikkhullsoperasjon med 5 hull, hvor det største er 2 cm bredt (der de drar ut det resterende av magesekken). Du kan oppleve å få en del luftsmerter etter operasjonen, og eneste potemiddel da er å gå og gå...Selv har jeg vært heldig. Jeg har ikke hatt noen negative bivirkninger. De 3 første månedene strevde jeg med sure oppstøt, men dette leget jeg med biola eller en yoghurt. Jeg har ikke tatt de anbefalte tilskuddene av vitaminer og mineraler, men blodprøver viser normale verdier. Litt dehydrert. Det er vanskelig å få i seg nok væske i løpet av dagen når magen bare har plass til 1 dl.Nå er det gøy å handle, for jeg komer inn i medium-klær og har mer å velge mellom Søtsug ble helt borte, og nå er den middels. Jeg blir fornøyd etter to sjokoladebiter.Jeg tåler ikke feit mat. Enten blir jeg fysisk uvel eller maten kommer i retur. Med andre ord: Ingen ribbe, medisterkake, juleplse eller pinnekjøtt på meg i år... En annen ting, er at du bør drikke 20 min. før mat, ikke noe under måltidene og vent 20-30 min. etter måltidet. Hvis du drikker umiddelbart, vil væsken bli stående i halsen og du vil kaste opp... Hyggen rundt maten er ikke den samme. På restaurant bestiller jeg som regel barnemeny eller forrett, og til og med disse blir for store...Det du skal være klar over, er at du får med hjernen på vektnedgangen. Plutselig blir du mett av et lite pizzastykke. Kun en halv fiskefillet eller kyllingfillet. Du må prioritere grønnsaker fremfor pasta, ris og potet. Magesekken kan utvide seg igjen, og da kan du risikere å legge på deg igjen. De kiloene kan bli beintøffe... For å vedlikeholde vektnedgangen, er det også viktig at du er i fysisk aktivitet.Lykke til, enten det blir operasjon eller ikke. Operasjonen vil snu livet ditt på hodet når det gjelder mat resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Takk for godt og grundig svar Jeg er foreløpig bare i informasjons-fasen. Prøver å finne ut hvordan disse operasjonene påvirker livet videre og hvilke bivirkninger man kan få. Igjen, takk Anonymous poster hash: 016ce...798
Gjest Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Nettsiden www.vektoperasjon.no har et forum med mange som både har tatt GS og GBP...
Gjest Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Jeg ser for øvrig at du har en BMI på 38,3. Da må du nok belage deg på å dekke operasjonen selv. I mitt tilfelle kostet det 98.000 kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå