Gå til innhold

Bytte psykolog


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk ny psykolog for 3 uker siden. Som egentlig er psykiatrisk sykepleier, men som skal fungere som psykolog? På allerede første time merket jeg at vi ikke hadde kjemi, men jeg bestemte meg for å prøve to ganger til i tilfelle det skulle gå.

Etter 3 timer hos h*n vil jeg ikke tilbake dit. Det ble så kunstig, h*n bare jattet med.. H*n kunne SE på meg at jeg var ei kjekk, snill og omtenksom jente. H*n gjorde ikke noe annet enn å si at jeg egentlig har det bra, men samtidig så h*n at jeg har det tungt. OK.. Tok depresjons test og scoret 37. Jeg fortalte at jeg lenge hadde tenkt på å ta mitt liv. Hennes svar: "men det må du ikke gjøre da hehehe, du har det jo bra. Samboeren din er jo glad i deg." Tenk om jeg faktisk hadde gått hjem å tatt en overdose den dagen??

Noen andre som har bytta psykolog? Hvordan går man frem? Ringer man resepsjonen der og sier hva? Sender brev? :( huff.. Frustrert og deprimert av dette. Savner gamle psykologen min som flytta bort ❤️

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er kommunalt så ber du om ny psykolog via kommunen. Og du, du kan ALDRI legge skylden på andre for dine suicidalforsøk, aldri. Det er ditt ansvar, og kun ditt.



Anonymous poster hash: f5cbf...383
  • Liker 3
Skrevet

Bytt du!
Det ble sagt til meg at det å gå til psykiater, var det samme som å gå til tannlegevakta hvis jeg hadde tannverk.

Tror det er det dummeste jeg har hørt i mitt liv.

En psykiater MÅ en ha kjemi med eller så går det ikke å snakke sammen.

Enten tar du en telefon og ber om å få byttet eller så kan du ta det gjennom fastlegen din hvis du ikke klarer å gjøre det selv.



Anonymous poster hash: cb4bd...6ad
Skrevet

En psykolog er en som har studert psykologi på universitetet.

En psykiatrisk sykepleier er en sykepleier med videreutdanning.

Her bør du holde de ulike titlene og fagutdannelsene fra hverandre.

Ønsker du å bytte, vil det være mest fornuftig at du sier fra til den psykiatriske sykepleieren at du ikke er komfertabel med henne.

Anonymous poster hash: 8fbf3...1c1

Skrevet

Det er på dps.

jeg vil ikke si ifra direkte til henne, klarer ikke.

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Skrevet

Ts over

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Skrevet

kanskje det er noe fastlegen din kan hjelpe deg med? eller sjekke hjemmesiden til dps og se om det er noen på kontaktlisten dær som ser ut som du kan ringe å spørre hvordan det funker å bytte?



Anonymous poster hash: e98c5...bc2
Skrevet

En psykiatrisk sykepleier er IKKE psykolog. Psykolog er beskyttet tittel.

Skrevet

Psykiatrisk sykepleier og psykolg er overhodet ikke det samme. Ikke noe galt om sykepleiere, men de mangler totalt den kompetansen en psykolog har.

Hvis det ikke fungerer for deg (noe som er fullstendig forståelig!) foreslår jeg at du kontakter fastlegen din som kan ta dette vidre slik at du kan få oppnevnt en ny behandler. Du må nok stå på ventelisten en stund igjen da, men får du en behandler du får god kjemi med er det verdt det

Skrevet

Fult klar over at det ikke er det samme. Men regner med at hun skal fungere som en psykolog for meg siden jeg fikk henne.

Hadde verdens beste psykolog 1 år, men hun var bare vikar så hun måtte tre av og flytte til en helt annen kant av landet. Merker STOR forskjell på psykologen jeg hadde og psykiatriske sykepleieren jeg har nå. Hun forrige leste opp mine rettigheter osv, pusha meg ikke og behandlet meg og mine plager sånn en psykolog skal, med forståelse og tålmodighet blant annet. Psykiatriske sykepleieren bare jatter med, pusher meg og sier jeg har det så bra. Vil tro hun her er en passe behandler for en person som har "lettere" plager enn meg.

Gidder ikke å beskytte kjønnet hennes lenger, så nå vet dere at dette er en henne.

Får legge til at jeg har diagnosen unnvikende personelighetsforstyrrelse. Psykiatriske sykepleieren dytter bort tema sosial angst når jeg tar det opp, hun vil heller snakke om venner, samboer og foreldre.

I den forbindelse sier jeg at det er ikke så lett å henge med venner og være hos foreldre fordi jeg sliter skikkelig med det sosiale og holde på relasjoner. Hennes svar: " ja men de er glad i deg. Bare prøv, det har du godt av. Dere kan snakke om ditten og datten da vettu" JAAA, jeg prøver så godt jeg kan. Men jeg klarer ikke alltid allikevel, ender med dager jeg bare ligger å griner på sofaen.

Jeg har ingen fastlege akkurat nå, pga min sosiale angst så er jeg ikke trygg på fastlegen engang. Dvs jeg har en jeg nekter å bruke.

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Skrevet

Fult klar over at det ikke er det samme. Men regner med at hun skal fungere som en psykolog for meg siden jeg fikk henne.

Hadde verdens beste psykolog 1 år, men hun var bare vikar så hun måtte tre av og flytte til en helt annen kant av landet. Merker STOR forskjell på psykologen jeg hadde og psykiatriske sykepleieren jeg har nå. Hun forrige leste opp mine rettigheter osv, pusha meg ikke og behandlet meg og mine plager sånn en psykolog skal, med forståelse og tålmodighet blant annet. Psykiatriske sykepleieren bare jatter med, pusher meg og sier jeg har det så bra. Vil tro hun her er en passe behandler for en person som har "lettere" plager enn meg.

Gidder ikke å beskytte kjønnet hennes lenger, så nå vet dere at dette er en henne.

Får legge til at jeg har diagnosen unnvikende personelighetsforstyrrelse. Psykiatriske sykepleieren dytter bort tema sosial angst når jeg tar det opp, hun vil heller snakke om venner, samboer og foreldre.

I den forbindelse sier jeg at det er ikke så lett å henge med venner og være hos foreldre fordi jeg sliter skikkelig med det sosiale og holde på relasjoner. Hennes svar: " ja men de er glad i deg. Bare prøv, det har du godt av. Dere kan snakke om ditten og datten da vettu" JAAA, jeg prøver så godt jeg kan. Men jeg klarer ikke alltid allikevel, ender med dager jeg bare ligger å griner på sofaen.

Jeg har ingen fastlege akkurat nå, pga min sosiale angst så er jeg ikke trygg på fastlegen engang. Dvs jeg har en jeg nekter å bruke.

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Ut fra det du skriver, så høres hun ikke ut som rette person for jobben. Du skriver at du ikke har tillit til fastlegen din, men hva om du går inn på legelisten.no, og ser om du klarer å finne en lege der inne som omtales som sympatisk og dyktig. Det ER stor forskjell på personer i helsevesenet - men det er jo mange flinke folk der også.

Fastlegen kan jo evt. henvise deg til en skikkelig psykolog. :)

Skrevet

Psykiatrien skal spare penger,mså det er billigere å ansette en sykepleier (ikke alle sykepleierne der er spesialsykepleier heller). Jeg har selv opplevd å komme til en person som ikke hadde høyere utdanning enn helse og sosial på vgs. Det fikk store konsekvenser, for jeg fikk ikke dne hjelpen jeg så sårt trengte, og jeg droppet selvsagt ut av behandling. Etter mange, mange år kom jeg endelig til en fantastisk flink psykolog.

Du burde forklare at du ikke føler du får den helsehjelpen du trenger, og at du hadde hatt bedre utbytte av å få psykologbehandling. Det denne sykepleieren gir deg, høres ut som noe de kaller støttesamtaler. Da graver de ikke dypere inn i problemstillingene (for det har hun ikke kompetanse til), de fokuserer kun på her-og-nå, og å støtte pasienten så hun opplever mestring. Mens en psykolog kan utfordre deg litt mer, identifisere og endre mer dypereliggende personlighetsproblematikk og ha et perspektiv på hvordan ting i fortiden påvirker deg i dag. Dessuten har kjemien, eller alliansen, masse å si, helt avgjørende betydning vil jeg påstå.

Anonymous poster hash: cbb4a...bee

Skrevet

Hei. Jeg fikk ny psykolog for 3 uker siden. Som egentlig er psykiatrisk sykepleier, men som skal fungere som psykolog? På allerede første time merket jeg at vi ikke hadde kjemi, men jeg bestemte meg for å prøve to ganger til i tilfelle det skulle gå.

Etter 3 timer hos h*n vil jeg ikke tilbake dit. Det ble så kunstig, h*n bare jattet med.. H*n kunne SE på meg at jeg var ei kjekk, snill og omtenksom jente. H*n gjorde ikke noe annet enn å si at jeg egentlig har det bra, men samtidig så h*n at jeg har det tungt. OK.. Tok depresjons test og scoret 37. Jeg fortalte at jeg lenge hadde tenkt på å ta mitt liv. Hennes svar: "men det må du ikke gjøre da hehehe, du har det jo bra. Samboeren din er jo glad i deg." Tenk om jeg faktisk hadde gått hjem å tatt en overdose den dagen??

Noen andre som har bytta psykolog? Hvordan går man frem? Ringer man resepsjonen der og sier hva? Sender brev? :( huff.. Frustrert og deprimert av dette. Savner gamle psykologen min som flytta bort ❤️

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Jeg gjorde følgende:

1. Ringte sentralbordet.

2. Forklarte situasjonen til sentralbordet.

3. Ble satt over til avdelingsleder.

4. Forklarte avdelingsleder situasjonen.

5. Avdelingsleder flyttet meg til en annen behandler i løp av telefonsamtalen, og fikk time der to dager etterpå!

Enkelt og greit!

Anonymous poster hash: f87ec...e7e

  • Liker 1
Skrevet

Takk for fine svar:) nå Har jeg riktig ord på hva jeg ville fram til! Hjertelig takk.

Prøvde meg på epost idag. Da fikk jeg beskjed om å si det til den behandleren jeg har nå face 2 face. Det nekter jeg å gjøre rett å slett. Tørr ikke, for feig. Skal ringe sentral bordet og gjøre det du siste her sier og si det du nest siste sa.. Takk igjen ❤️

Anonymous poster hash: aaf5f...b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...