Gå til innhold

Avføring mange ganger daglig- DRITirriterende...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet man skal gjøre nr 2 ca en gang i døgnet, men jeg må bæsje flere ganger om dagen. Bokstavelig talt dritirriterende. Jeg kan f.eks gå på do før jeg går på jobb, så hender det jeg må gå etter lunsj også, og så hender det jeg har litt avføring på kvelden igjen.

Den er aldri helt fast, noe som gjør at jeg må tørke meg masse, vaske meg og bruke våtservietter (pleier å vaske om det er litt løst).. Noe som frembringer irritasjonen. hadde vært så behagelig om alt kom en gang i døgnet i stedet for litt etter litt. Noen m lignende erfaring som kan tipse om noe som gjør avføringen fastere og tregere??

sorry kjipe detaljer, håper de som ikke har noe til overs for å diskutere avføring inne klikker på denne..

Anonymous poster hash: 6c82c...590
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem. Her kan det være 4-5 ganger om dagen også.. Men jeg har IBS. Så du burde sjekke deg hos legen for det. Det er jo ikke normalt. Spiser du mye eller lite fiber? For meg kan en mellomting være det beste, altså ikke for mye og ikke for lite.

Anonymous poster hash: 093d7...fc2
Skrevet

Spis mat med høyt innhold av fiber og korn, det hjelper stort.

Skrevet

Kanskje du spiser for mye fiber?

Jeg har et ganske usunt kosthold uten mye grønnsaker, og jeg må bare 1 gang daglig, den har fin konsistens også.

Hvis jeg hadde spist mer grønnsaker hadde det sikkert blitt fler ganger...

Anonymous poster hash: 66c48...f56
Skrevet

Ahaa IBS- det var et bra tips. Skal lese mer om det!!! Hvordan får man stilt diagnosen, kan en lege gjøre det eller må man bare lese seg frem til det selv?

Mtp fiber så er det vel slik at mye fiber får fart på fordøyelsen, så det frister ikke spise mer enn jeg alt gjør. Dietten min består av havregrøt laget på vann til frokost, salat og en skive eller et rundstykke m kjøttpålegg el gulost til lunsj og ganske variert middag bestående av fisk eller kjøtt, og potet eller ris med broccoli el andre grønnsaker til. Lite sauser, supper, gryter etc. kveldsmat; brødskiver eller havreknekkebrød. Har en stund spist en del cottage cheese og kesam men har droppet det nå da jeg har erfart at melkeprodukter ikke er noe særlig for meg.. Spiser litt frukt på jobb.

Skrevet

To til tre ganger daglig avføring er strengt talt det som er mest anbefalt. Er det mer enn fire eller mindre enn en gang daglig er det grunn til endring av kosthold eller bekymring for fordøyelsesystemet.

• Liker 2
Skrevet

To til tre ganger daglig avføring er strengt talt det som er mest anbefalt. Er det mer enn fire eller mindre enn en gang daglig er det grunn til endring av kosthold eller bekymring for fordøyelsesystemet.

Jeg har hørt at alt fra tre ganger om dagen til tre ganger i uka er innenfor normalen. Så det er heller ikke krise om man ikke har avføring hver eneste dag.

Anonymous poster hash: 5833b...bed

Skrevet

Ahaa IBS- det var et bra tips. Skal lese mer om det!!! Hvordan får man stilt diagnosen, kan en lege gjøre det eller må man bare lese seg frem til det selv?

Mtp fiber så er det vel slik at mye fiber får fart på fordøyelsen, så det frister ikke spise mer enn jeg alt gjør. Dietten min består av havregrøt laget på vann til frokost, salat og en skive eller et rundstykke m kjøttpålegg el gulost til lunsj og ganske variert middag bestående av fisk eller kjøtt, og potet eller ris med broccoli el andre grønnsaker til. Lite sauser, supper, gryter etc. kveldsmat; brødskiver eller havreknekkebrød. Har en stund spist en del cottage cheese og kesam men har droppet det nå da jeg har erfart at melkeprodukter ikke er noe særlig for meg.. Spiser litt frukt på jobb.

Du må få diagnosen stilt av legen selv om man kan tenke det ut på egen hånd, noe jeg gjorde før jeg dro til legen, som også stilte samme diagnose. Det kan være lurt å sjekke. Kan være andre ting også! Gå til legen, så vil han/hun mest sannsynlig sende deg til gastroskopi og/eller rektoskopi. Ikke særlig behagelig, men er lurt å sjekke at alt er som det bør være :)

Skrevet

Er det anbefalt? Jeg mener å ha lest at man "bør" gå en gang om dagen. Greia er bare at jeg føler ikke dette er normalt for meg, det er ikke slik det har pleid å være. Som barn bæsjet jeg en gang daglig eller annenhver dag, og var generelt hard og treg i magen. Husker je måtte spise svisker og kli for at de skulle få fart på magen min.Inntar selvsagt langt mer væske nå og sikkert grønnsaker også. Likevel, avføringen er "rar" og det føles ikke normalt Litt løs og lys i fargen. ALDRI fast, nesten.

Skrevet

Er det anbefalt? Jeg mener å ha lest at man "bør" gå en gang om dagen. Greia er bare at jeg føler ikke dette er normalt for meg, det er ikke slik det har pleid å være. Som barn bæsjet jeg en gang daglig eller annenhver dag, og var generelt hard og treg i magen. Husker je måtte spise svisker og kli for at de skulle få fart på magen min.Inntar selvsagt langt mer væske nå og sikkert grønnsaker også. Likevel, avføringen er "rar" og det føles ikke normalt Litt løs og lys i fargen. ALDRI fast, nesten.

Om du syns det er et unormalt mønster, og det har vart i over 6 mnd, burde det sjekkes. Jeg sliter med det samme. Løst og lyst, omtrent aldri fast. Har prøvd det meste, men føler jeg ikke klarer å knekke "koden" for min tarm..

Skrevet

dra til legen! det er viktig og burde sjekkes!

Anonymous poster hash: 57ef6...445
Skrevet

Det kan lønne seg å foreta en ekskrement-prøve på labratoriet. Du kan blant annet sjekke hvor mange fibre som kommer gjennom også samt hvor mye av maten som er fordøyet, tilfelle det er noe galt med fordøyelsen.

Skrevet

Hvor i alle dager er det du har dette fra?

Dette er riktig:

Jeg har hørt at alt fra tre ganger om dagen til tre ganger i uka er innenfor normalen. Så det er heller ikke krise om man ikke har avføring hver eneste dag.

Anonymous poster hash: 5833b...bed

Jeg selv har det 2-3 ganger i uken og får en helt normal avføring. Ikke for løs eller for hard. Ingen synlige merker etter avføring, altså ingen behov for mye tørking og vasking som TS må gjøre. Dette er gode tegn på normal avføring og dermed et godt kosthold. Hvor ofte en tømmer seg er helt individuelt. Jeg vil gjerne se en kilde på dette, Minya.

Anonymous poster hash: 092df...53e

• Liker 1
Skrevet

Lurt å gå til lege. Slet med det samme før, i over ett år faktisk. Fant til slutt ut at det var fordi jeg spiste for uregelmessig og for lite fiber. Kunne gå mange mange timer mellom gangene jeg spiste og noen dager spiste jeg kanskje et skikkelig måltid og drev med masse småspising utenom. Etter jeg fikk rutiner på spisingen min og fikk i meg mer fiber fikk jeg fastere avføring. Det skal sies at jeg gjør nr.2 i snitt 2 ganger daglig, men den er som den skal være og fører ikke til ubehag som tidligere.

Anonymous poster hash: aff46...5b6
Skrevet

Hehe jeg har motsatte problemet. Klarer bare gå på do to ganger i uken. Noen som vet hva dette betyr? :)

Skrevet

Hehe jeg har motsatte problemet. Klarer bare gå på do to ganger i uken. Noen som vet hva dette betyr? :)

Kanskje du spiser for mye fiber og drikker for lite vann? :)

Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Kanskje TS spiser ofte små porsjoner og er i aktivitet hele dagen? Kan godt tenke meg at mange og små måltid passerer magen rimelig kjapt, i sekvens. Altså, at det kommer til stadighet ut noe.

Endret av Strandet
Skrevet

Hvor i alle dager er det du har dette fra?

Dette er riktig:

Jeg selv har det 2-3 ganger i uken og får en helt normal avføring. Ikke for løs eller for hard. Ingen synlige merker etter avføring, altså ingen behov for mye tørking og vasking som TS må gjøre. Dette er gode tegn på normal avføring og dermed et godt kosthold. Hvor ofte en tømmer seg er helt individuelt. Jeg vil gjerne se en kilde på dette, Minya.

Anonymous poster hash: 092df...53e

Begge har rett ;)

Til info:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1588:treg-avf%C3%B8ring-og-forstoppelse&catid=108&Itemid=525

Anonymous poster hash: 6a610...192

Skrevet

Hvor ofte og hvor regelmessig man har avføring endrer seg også i løpet av livet.

Som spedbarn er det vanlig med en eller to bæsjebleier per døgn

Pottetrente barn bæsjer alt fra en gang daglig til tre ganger i uka.

Tenåringer og tweens bæsjer normalt tre til fire ganger i uka, mens det igjen er veldig vanlig å få en til to avføringer per dag, gjerne så regelmessige at man nesten kan stille klokka etter dem, i tredveåra.
Godt voksne mennesker over femti er gjerne tilbake til der tenåringene var, alt fra en gang daglig til tre-fire ganger i uka, mens eldre mennesker og gamle sliter ofte mer med avføring, enten for lite pga senket matlyst som ofte kommer med alderdommen, eller for ofte/for bløtt/for hardt pga diett.

Så rent teoretisk sett er alt vanlig, så lenge avføringen har "riktig" konsistens og farge.

Mye løs mage eller veldig hard mage kan komme av alt fra feil diett, til stress, til ymse sykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...