Gå til innhold

Be om julegaver via finn.no..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På forsiden av vg i dag handler det om en annonse en familie har satt inn. De har 3 barn, de to eldste ønsker seg mobil og nettbrett, og den yngste må jo da få noe tilsvarende dyrt.

De ønsker at noen selger det til de billig fordi gavebudsjettet deres er bare på 300kr pr unge.. Samt at de trenger tørketrommel, gassovn, og lignende jeg ikke husker hva var.

Jeg synes ikke 300 kr pr unge er lite å kjøpe julegaver for. Dessuten mener jeg bestemt at man har resten av året å spare på til å kjøpe gaver for, eller kjøpe de underveis og spare til man gir vekk.

Ikke må man gi vekk de dyreste gavene heller, og har man ikke nok penger til det man vil kjøpe i desember, så er det ens egen feil.

En annen annonse handler om ei som til sammen med familien bare har 12000 utbetalt i mnd fordelt på de voksne og barna, men med eget hus som de har kjøpt.

Der også er det fælt å si at litt sparing hadde gjort seg. De ber om økonomisk hjelp samt klær folk skal gi vekk.

Kjenner på meg selv at det rett og slett er litt pinlig å lese disse annonsene, ingen av de menneskene her kan vel regnes som fattig, man er ikke fattig bare fordi man ikke kan gi vekk ipad og nettbrett til jul, vel?

Anonymous poster hash: 3c34f...c6b
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg har ikke sett de annonsene du viser til, men synes i utgangspunktet det er frekt å be om å få veldig dyre ting veldig billig.

Siden jeg ikke kjenner familienes økonomi, er det vanskelig å mene noe om hvor mye de burde kunne spare, så det vil jeg ikke moralisere over.

En del slike annonser + tiggerannonser på Facebook, får jo også medieomtale. Litt avhengig av hvordan annonsen og omtalen er utformet, synes jeg ofte de er ufine på den måten at de utstråler et budskap om at "hvis du ikke gir bort er du slem og egoistisk", uten tanke for at enkelte skamløst tigger til seg ting uten å gi noe igjen.

Et annet eksempel jeg husker var en mor som annonserte alle mulige steder etter "besteforeldre" til ungene sine. Ikke noe galt i det, forsåvidt, men hun ble så pågående og ufin da hun ikke fikk umiddelbar respons, og mente at "alle" var så egoistiske. (Mens hun, derimot, "bare" var på jakt etter gratis barnevakt til ungene sine…)

Skrevet

Den første annonsen reagerte jeg ekstremt på. Jeg synes det var tigging på høyt nivå. Nettbrett, iPhone også i tillegg gaver til seg selv og mannen? Dette er jo ikke normale gaver å få hjemme hos oss engang, og vi er ikke vanskeligstilt.

Annonse nr 2 synes jeg dermed var grei. Ønsket en 50-lapp, eller klær. Dette er ting de fleste kan overse. Jeg skjønner at det må være vondt å ikke ha penger til slike ting. Men jeg ble nesten flau over den første annonsen. Jeg synes ikke man kan spille på folks følelser i julen og spørre etter ting til flere titalls tusen.

Anonymous poster hash: 4c0a3...41b
  • Liker 2
Skrevet

Barn trenger vel egentlig ikke nettbrett...

• Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

Synes det er ganske drøyt å be om både mobiltelefon og nettbrett. Det er ting barn har godt av å spare til selv.

Gjest chisandra
Skrevet

Hvorfor provoserer dette så mange?

Skrevet

Barna er i alderen 2-7 år. Er det virkelig vanlig at så små barn har nettbrett? Og fattigdom når de ikke har det?

Hilsen 67 år

Anonymous poster hash: 95096...49b
  • Liker 4
Skrevet

synes ikke det er "feil" å be om! de sier jo ikke at det trenger å være nytt! hvis jeg hadde hatt en mobil jeg ikke brukte, nettbrett etc. hadde jeg ikke hatt problemer med å selge dette litt billigere til noen som trengte det. har selv svært dårlig økonomi så kan forstå situasjonen deres, heldigvis har ikke vi barn. Vi har heller ikke særlig mulighet til å spare, så slike ting er ikke alltid så enkelt. Uansett er det helt valgfritt om du vil selge/gi familien noe.

Skrevet

Ts her, må vel si at det provoserer meg litt i den grad at når jeg var liten ( født på 80 tallet) så var det ikke slik den gang som det er i dag. Ingen i min familie eller mine venners familie gikk over styr for å få tak i ditten og datten. Ene året fikk jeg en dukke, andre året ble det kanskje en ny ting til en dyr hobby som de hadde spart til. Det ble nøye lagt opp, ingen tigget eller la seg i gjeld for at unger skulle ha ting de ikke har bruk for. Ja, unger har ikke livsbehov for et nettbrett, mener jeg.

Anonymous poster hash: 3c34f...c6b

• Liker 2
Skrevet

Ganske hårreisende syntes jeg... Hadde heller spart resten av året hvis det var så trangt økonomisk.

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg blir provosert av to grunner.

- Først og fremst fordi det virker som om det er lettere å be andre om å gi, enn å selv sette tæring etter næring.

- Det spilles på folks samvittighet.

Det er stor forskjell på "vi har bare x kr til å gi barna våre den julen de ønsker, kan dere hjelpe oss", og en nøytral generell annonse med "ønsker å få kjøpt x til makspris Y, og z til samme makspris".

- Det fremstilles som om det som for de fleste av oss er normalt, de fleste har opplevd å ha perioder der økonomien er stram og de må gi etter lommebok, og ikke etter hjerte, blir fremstilt som fattigdom.

De som virkelig har behov for hjelp finner vi ikke inne på finn.no eller facebook.

Endret av Sprettballen
  • Liker 5
Skrevet

Unnskyld, men hvor mange tråder har vi gående på dette temaet i kveld? Kunne man ikke slå sammen alle, minst 3 tråder til en?

Anonymous poster hash: 224a0...571

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes personlig det er en fremragende ide. I dette bruk og kast samfunnet skulle vi hatt større behov for gjenbruk, gjenvinning, og sånt. Tenk på miljøet. ;)

Skrevet

Det er da ingen selvfølge at kidsa skal få nøyaktig det de ønsker seg? Har man 300 kr, har man 300 kr. Hadde vært noe helt annet hvis de ikke hadde penger til noen gaver i det hele tatt, julemat ol. etter faste utgifter er betalt.

• Liker 1
Skrevet

Sjekka finn i kveld, og jammen har det kommet flere som tigger etter julegaver, og da gjerne de som vil ha iphone, playstation o.l.

Anonymous poster hash: 4c174...965
Skrevet

Helt enig med ts. leste den annonsen selv og det ga meg en flau smak altså. Det er en ting å ta mot til seg for å be om et par gaver til barna el noe klær. Men når du ber om bærbar pc for det er så slitsomt å se på internett på telefonen...og like etterpå var det vel at telefonen til mannen var teipa...og avslutter det hele med at forresten så trenger vi vaskemaskin, tørkeltrommel og noe annet...det blir bare tigging for min del.

Skrevet

Det fins fattige i Norge

Det er mange som sliter til jul. Julen krever sitt uansett, hvordan man vrir på det

tenk over hva vi selv kjøper inn ekstra i hele des mnd, jeg ser det koster penger

Kan jo nevne noe som er ganske vanlig:

Bakevarer

Billige ute og innelys

Advendslys-dek

en-to kalendere til ungene

Så er det litt pynt som mangler

Man kjøper inn kanskje noe å lage pålegg av. Buklist, sylteflesk

Så lager man julekort

Porto til julekort

Så vil man huske på sine små slektninger rundt omkring i landet. Koster å sende med posten

Så er det ekstra mat. En kilo pinnekjøtt 200 kr. kanskje trenger du tre kilo....

Så er det middager resten av julen......

Godt pålegg

dette er bare få ting jeg nevner, som jeg vet koster en del.

Det er mange som ikke har muligheten til å gjøre noe av dette

Du kan få en bærepose med julemat kanskje av frelserarmeen....Hvor kjekt er det å stå i den køen?

Du kan gå på fattighuset, der kan du få noen julegaver

At folk benytter Finn,skjønner den

Tror det koster disse menneskene ganske mye å gjøre det

Jeg er ikke så naiv, at jeg også vil tro at noen kunne komme til å benytte seg av folks sin snillhet

Skulle jeg gitt noe til noen på Finn, ville jeg ha sjekket forholdene veldig grundig først

Jeg har kunne gitt 1500 kr til en barnefamilie så de kunne eks kjøpe den gode maten de ønsket seg i julen

Jeg skulle sjekket grundig, så langt jeg kan , før jeg valgte ut noen

Anonymous poster hash: a30ea...9d1
Skrevet

Det fins fattige i Norge

Det er mange som sliter til jul. Julen krever sitt uansett, hvordan man vrir på det

tenk over hva vi selv kjøper inn ekstra i hele des mnd, jeg ser det koster penger

Kan jo nevne noe som er ganske vanlig:

Bakevarer

Billige ute og innelys

Advendslys-dek

en-to kalendere til ungene

Så er det litt pynt som mangler

Man kjøper inn kanskje noe å lage pålegg av. Buklist, sylteflesk

Så lager man julekort

Porto til julekort

Så vil man huske på sine små slektninger rundt omkring i landet. Koster å sende med posten

Så er det ekstra mat. En kilo pinnekjøtt 200 kr. kanskje trenger du tre kilo....

Så er det middager resten av julen......

Godt pålegg

dette er bare få ting jeg nevner, som jeg vet koster en del.

Det er mange som ikke har muligheten til å gjøre noe av dette

Du kan få en bærepose med julemat kanskje av frelserarmeen....Hvor kjekt er det å stå i den køen?

Du kan gå på fattighuset, der kan du få noen julegaver

At folk benytter Finn,skjønner den

Tror det koster disse menneskene ganske mye å gjøre det

Jeg er ikke så naiv, at jeg også vil tro at noen kunne komme til å benytte seg av folks sin snillhet

Skulle jeg gitt noe til noen på Finn, ville jeg ha sjekket forholdene veldig grundig først

Jeg har kunne gitt 1500 kr til en barnefamilie så de kunne eks kjøpe den gode maten de ønsket seg i julen

Jeg skulle sjekket grundig, så langt jeg kan , før jeg valgte ut noen

Anonymous poster hash: a30ea...9d1

Alt du sier her er sant, det finnes fattige i Norge som ikke har råd til jul.

Men disse ber ikke om hjelp til å gi barna sine dyr elektronikk eller merkeklær via Finn.no eller facebook. Disse ber om hjelp til mat, til klær (som de kan gi i julegave), og til nødvendigheter.

De fattige vet at de kan ikke gi barna sine telefoner til jul, fordi de vet ikke hvordan de skal finansiere bruken av dem.

Et kontantkort koster ikke så mye, men "ikke så mye" blir mer enn nok når kassa allerede er bunnskrapet. Det billigste abbonnementet jeg fant var på 65 kr mnd, nesten 800 kr året.

De vi ser nå er synliggjøringen av det som i alle år har vært virkeligheten for mange, kanskje til og med de fleste av oss, i alle år, det som fattighuset nå kaller "prioriteringsfattigdom".

De har råd til å feire jul, de har råd til det nødvendigste og litt til, men de har ikke råd til å gi barna dyre julegaver.

Disse menneskene tror at dyre julegaver er standarden, at det er det alle barna får, men slik er det ikke.

Ja, noen får det, og det er dette fåtallet vi hører om.

Men vi hører ikke om flertallet som fremdeles har en nøktern og hyggelig julefeiring, uten iPad, playstation og dyre mobiltelefoner under treet.

Og hvis det lligger dyr elektronikk under juletreet, så hører vi ikke om at dette er en spleiset på en fellesgave fra alle voksne i familien, til alle barna i familien.

Det er på tide at fakta kommer ut, ikke bare glansbildene!

Anonymous poster hash: d85d3...d8d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...