AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Viser til dette oppslaget fra VG, som representerer mange lignende saker i media og på nettet for tiden:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/foreldre-til-tre-har-ikke-raad-til-julegaver-la-ut-annonse-paa-finn/a/23352166/ I flere norske byer er tigging forbudt, hvorfor er det lov på nettet? Kan man si at man ikke har råd til julegaver når man har et budsjett på 300 pr barn? Jeg må bare si at før jeg skulle gjort noe sånt, skulle jeg hatt null og niks og prøvd det meste.... men virker som den grensa er litt annerledes for noen. Hva mener dere?Anonymous poster hash: 78a33...b94 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Jeg reagerte også på denne annonsen. skjønner ikke at 300 kroner ikke er nok til å kjøpe gaver for, barna trenger ikke dyre ting. Og synes det var litt mas i annonsen: vi trenger mobil, pc, tørketrommel o.s.v. Mange som lever uten tørketrommel, så det er jo kun luksus å ha det. Anonymous poster hash: d49ce...974 14
Gjest Evans Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 (endret) For alt vi vet så har de prøvd ut det meste, og annonsen er en siste mulighet for å finne disse tingene barna ønsker seg innenfor den økonomiske rammen de har. Så klart kan de kjøpe andre ting til 300 kr, men hvis de skal få tak i det som barna faktisk ønsker seg så må de ut på bruktmarkedet. Jeg syns det er bedre at unga får noe de faktisk ønsker seg som er brukt, enn at de får noe tull de ikke har behov for eller ønsker seg. Jeg ser ikke noe feil i annonsen deres egentlig: de spør jo ikke om donasjoner i forhold til gavene, men om det er mulig å kjøpe noen av tingene barna, og den voksene, ønsker seg billig. Kanskje er det noen der ute som har en mobil de har tenkt å selge for 400 kr, men som de likså godt kan selge for 300 kr? Eller en gammel bærbar pc som funker, men som er sliten som ikke er verdt mer enn 300? Jeg syns det virker som et smart tiltak for å få tak i det barna ønsker seg til en billig penge. Alt det andre, tørketrommel osv., er det jo en del som gir bort på ”gratistorget” mot henting, så det tror jeg ikke burde by på noen problemer. Men det kan jo være mer lettere å sette opp ”ønsket kjøpt” i stede for å tråle nettet selv hele tiden. Kanskje er det noen givere/selgere som ser annonsen, og tipser de om hva de har til salgs/kan gi bort? Det kan være en vinn-vinn situasjon. Edit: Jeg ville ikke formulert meg slik han har gjort, men bortsett fra det tenker jeg det er greit å spørre om man kan kjøpe de tingene til en pris man oppgir. Og jeg syns ikke 300 kr er lite i gave, men akkurat for de tingene unga ønsker seg er det kanskje litt lite - og da må man kjøpe brukt, som er helt greit etter min mening. Endret 9. desember 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tenker på alle de gangene barna mine har fått bursdagsgaver, og julegaver til 300 kr. Boblejakke til 299, inneklær (pysj, sokker, strømpebukser, kjole/skjørt, bukser og gensre), sko, leketøy osv. For ikke å snakke om alle sommerene vi har besøkt familie i stedet for å reise til utlandet. Ikke visste jeg at vi var fattige, og at vi burde spurt bedre stilte for å ha mulighet til å gi bedre, og dyrere, gaver, og ikke minst feriereiser. Anonymous poster hash: 145f6...2db 17
NumberSix Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Dette har jeg ikke noe til overs for. De voksne i familien må fortelle barna sine at de ikke har råd til nettbrett og mobiltelefon, og heller finne noe billigere å gi i gave. Det er så mye annet fint man kan kjøpe, eller lage, som heller ikke er dyrt. Foreldrene bidrar jo selv til gavepresset. Synes dette gavehysteriet som råder er helt utrolig. 15
Gjest Nori Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Veldig spesiell sak. For det første synes jeg ikke 300 kroner per dag er veldig lite og foreldrene hadde jo tydeligvis 300 kroner hver i julegavebudsjett de også. De kunne uten problemer ha lagt disse pengene i potten til barna og da hadde de plutselig hatt 500 kroner per barn. At mor ber om en datamaskin fordi det er så tungvindt å surfe på nett med mobilen finner jeg også veldig spesielt. I tillegg nevnes det tørketrommel og oppvaskmaskin, noe man klarer seg helt greit uten. Ja jeg er selvfølgelig klar over hva relativ fattigdom er, men man er ikke fattig fordi man ikke kan kjøpe nettbrett til barna sine!
umwar Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 (endret) Jeg tenker på alle de gangene barna mine har fått bursdagsgaver, og julegaver til 300 kr. Boblejakke til 299, inneklær (pysj, sokker, strømpebukser, kjole/skjørt, bukser og gensre), sko, leketøy osv. For ikke å snakke om alle sommerene vi har besøkt familie i stedet for å reise til utlandet. Ikke visste jeg at vi var fattige, og at vi burde spurt bedre stilte for å ha mulighet til å gi bedre, og dyrere, gaver, og ikke minst feriereiser. Anonymous poster hash: 145f6...2db Nå kalles det vi kalte en vanlig barndom for relativ fattigdom...... Endret 9. desember 2014 av Talbot 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Nå kalles det vi kalte en vanlig barndom for relativ fattigdom. Jeg skjønner det, men jeg liker det ikke. Anonymous poster hash: 145f6...2db 2
umwar Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Jeg skjønner det, men jeg liker det ikke. Anonymous poster hash: 145f6...2db Ikke jeg heller.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Den der annonsen må være tull? Siden når MÅ man ha oppvaskmaskin og tørketrommel?? Jeg kjenner veldig mange som vasker opp for hånd, og som ikke har tørketrommel. De 2 tingene er luksus, og ikke noe man må ha. Stekeovn gir folk bort på finn, så med mindre de har høye krav om hvor bra den må være er det jo kjempegreit å skaffe en slik, mange som kjøper induksjon og gir bort gammelt mot henting.. Skjønner heller ikke hvorfor han må ha et dyrt nettbrett til ungen til jul, jeg har et nettbrett til 199 kroner (husker ikke hvilken elbutikk det er fra, men expert, elkjøp eller lefdal og merket er denver), det har liten lagringsplass men det kan man utvide med kort om nødvendig. Virker mer som om disse folka vil ha ipad, iphone og andre luksusting til jul. Blir faktisk provosert over at noen kan spørre på en så frekk måte. Btw kvinneguiden, jeg vil gjerne ha hus, bil og ferie til hawai til jul - håper noen kan hjelpe meg for jeg har ikke så god råd akkurat nå Anonymous poster hash: 82e10...8ab 19
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Noen som har link? Ønsker å sende de kondomer? Anonymous poster hash: 065cd...dfa 9
Capricorn Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 (endret) Denne reagerte jeg på! Rimelig frekt. Håper de går i både skammekroken og tenkeboksen. Dette er ren tigging. Hva så om barna ikke har hvert sitt nettbrett? Mange barn har ikke det før de er mye eldre enn disse barna og da må de ofte dele en. I tillegg tigger de om ting til seg selv. Håper ikke de får en dritt. Endret 9. desember 2014 av Capricorn 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Jeg reagerte også på denne annonsen. skjønner ikke at 300 kroner ikke er nok til å kjøpe gaver for, barna trenger ikke dyre ting. Og synes det var litt mas i annonsen: vi trenger mobil, pc, tørketrommel o.s.v. Mange som lever uten tørketrommel, så det er jo kun luksus å ha det. Anonymous poster hash: d49ce...974 Helt enig! Jeg forstår jo at man må ha en pc per husholdning mtp regninger og sånt, men at man vil ha en ekstra pc fordi det er "tungvint å surfe på nettet med mobil" er ikke grunnlag nok for min del altså. Tørketrommel har vi aldri hatt hjemme, og jeg kommer fra en familie med helt gjennomsnittlig økonomi. Det er ikke uvanlig ikke å ha tørketrommel. Oppvaskmaskin er også luksus. Anonymous poster hash: d7aef...65e 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Det verste er at da jeg leste artikkelen første gangen, så begynte jeg å tenke på om mine gaver til mine barn var for gjerrig. Vi har kjøpt en gitarstemmer (129 kr) og en konsertbillett (230 kr) til yngstebarnet, og et dab-adapter (350 kr) til eldstemann. Jeg har aldri følt det slik før, til tross for alle gavene vi har gitt i samme prisklasse tidligere, men denne artikkelen påvirket meg på en negativ måte. Den fikk meg til å føle at gaver til 300 kr ikke var bra nok! Anonymous poster hash: 145f6...2db 10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Den fikk meg til å føle at gaver til 300 kr ikke var bra nok! Det er mer enn bra nok. De fleste av vennene mine gir klær/sko til barna sine til jul - ting de trenger og som ville blitt kjøpt uansett, og så en liten ting ekstra, vet ei får en kosebamse til 99 kroner f.eks. Dette er folk som har bra økonomi og begge er i fast jobb, så håper virkelig ikke du føler deg dårlig pga sånne frekke idioter som mener barn MÅ ha dyr elektronikk til jul. Anonymous poster hash: 82e10...8ab 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Det verste er at da jeg leste artikkelen første gangen, så begynte jeg å tenke på om mine gaver til mine barn var for gjerrig. Vi har kjøpt en gitarstemmer (129 kr) og en konsertbillett (230 kr) til yngstebarnet, og et dab-adapter (350 kr) til eldstemann. Jeg har aldri følt det slik før, til tross for alle gavene vi har gitt i samme prisklasse tidligere, men denne artikkelen påvirket meg på en negativ måte. Den fikk meg til å føle at gaver til 300 kr ikke var bra nok! Anonymous poster hash: 145f6...2db I fjor fikk jeg gave av mor til en verdi av 399 kroner. Tusen takk sa jeg da. Hun nekter plent å kjøpe dyre gaver til oss, og det har hun alltid gjort. Jeg har det helt fint, selv om min nærmeste venninne fikk ny iPhone. Anonymous poster hash: 2b05e...e6d 2
Gjest Evans Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 Helt enig! Jeg forstår jo at man må ha en pc per husholdning mtp regninger og sånt, men at man vil ha en ekstra pc fordi det er "tungvint å surfe på nettet med mobil" er ikke grunnlag nok for min del altså. Tørketrommel har vi aldri hatt hjemme, og jeg kommer fra en familie med helt gjennomsnittlig økonomi. Det er ikke uvanlig ikke å ha tørketrommel. Oppvaskmaskin er også luksus. Anonymous poster hash: d7aef...65e De MÅ jo ikke ha det, men de spør om noen har en vaskemaskin og tørketrommel de kan gi bort? Jeg ser ikke hva som er feil med det egentlig? Det legges jo av og til ut annonser om dette på "gis bort" ofte mot henting. Kanskje er det en av de som har, eller har tenkt å legge ut en slik annonse som ser det og tar kontakt? Det blir jo en vinn-vinn situasjon. Angående pc, så forstår jeg at det er litt tungvint å bruke mobilen til alt av internett. Og da å kjøpe en billig data - når eneste kriteriet er at den faktisk funker - syns jeg heller ikke er ille.
Gjest chisandra Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 Synes annonsen var grei nok, jeg. Håper til og med de får napp.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 håper virkelig ikke du føler deg dårlig pga sånne frekke idioter som mener barn MÅ ha dyr elektronikk til jul. Anonymous poster hash: 82e10...8ab Nei, jeg gjør ikke det! Jeg har som sagt gitt gaver i samme prisklasse i alle år, og aldri før følt det gnient, men jeg må innrømme at denne artikkelen gjorde noe med meg før jeg fikk hodet på plass igjen. Barna våre får alt de behøver gjennom året, og de har alltid satt pris på det de har fått. De er også klar over at alt de trenger ikke er ensbetydende med alt de ønsker seg. De vet at dyr elektronikk er noe de selv må betale for, selv om de kan ønske seg tilskudd til dette til bursdag og jul. Som sagt, jeg har aldri før følt at dette er feil, men da jeg leste artikkelen for første gang var det et øyeblikk at jeg følte det slik. Anonymous poster hash: 145f6...2db 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå