Gå til innhold

HPV-vaksinen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år som vurderer å ta den beryktede HPV-vaksinen. Jeg diskuterte det så vidt med legen min, men han sa han ikke visste i hvor stor grad dette hadde noen betydning for meg i og med at jeg har debutert seksuelt og hadd noen sexpartnere allerede. Jeg har jo hørt at kroppen kan kvitte seg med virusene i løpet av noen år, og at det kan være lurt å ta vaksinen fordi den også beskytter mot analkreft og slikt, men jeg har jo hadd litt analsex også, såå.. Jeg lurer på om noen av dere har mere peiling på dette enn meg? Jeg har jo egentlig ikke noe interesse av å bruke 3300,- på en vaksine jeg slettes ikke får noe utbytte av. Bør jeg ta vaksinen uansett eller er det ikke noe håp? Jeg har hatt 20 forskjellige sexpartnere, noen av disse har vært ONS, noen faste forhold, noen forhold basert kun på sex. Jeg har hadd analsex også, og det meste av sexen jeg har hatt har vært uten beskyttelse. Har aldri hatt kjønnssykdommer og sjekker meg som regel etter hver "nye" partner. Skal jeg ta vaksinen eller er løpet kjørt?

Anonymous poster hash: 4ce66...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den grad HPV-vaksinen er «beryktet», skyldes dette i stor grad at mediene har skapt ubalanserte debatter der synsere uten vitenskapelige holdepunkter har fått argumentere mot seriøse forskere. Faktum er at svært mange land har konkludert, uavhengig av hverandre, om at vaksinen både virker og at den ikke er farlig.

Når det gjelder virkningen på unge kvinner, så finnes det enkelte studier som viser effekt også på dem som har debutert seksuelt. Dette kan du lese litt om her:

http://forskning.no/vaksiner/2013/11/hpv-vaksine-hjelper-voksne-kvinner

Når det gjelder pris, så er vaksinen på mange måter en forsikring man betaler for samtidig som man håper at man aldri vil få bruk for den. Hvorvidt det er hensiktsmessig for deg å betale for å ta den nå, er i grunnen noe du selv må ta stilling til.

• Liker 1
Skrevet

Sjansen er stor for at du har flere former for HPV. Men det skader ikke å teste deg.

Anonymous poster hash: 663c9...d81
Skrevet

Som jeg har forstått det kan det være lurt å ta uansett, selv om den selvsagt er mest hensiktsmessige for unge jenter som ikke har debuttert. Det fins over 100 forskjellige HPV-virus, og til enhver tid har 80% av Norges kvinner (og menn) et HPV-virus. Så du har nesten så å si garantert allerede en form for HPV-virus. Dette er noe man sjelden merker, og heller ikke noe leger tester for til vanlig, siden man regner med at "alle" har det, og man ikke er forpliktet til å opplyse seksualpartnere om det. Likevel, selv om du har en type HPV-virus, så kan jo en vaksine beskytte mot andre typer.

Jeg er ti år eldre enn deg med ti flere seksualpartnere. Til og med jeg har vurdert og ta den, men tror egentlig det er lite vits nå, og kanskje for sent. Har fått påvist celleforandring, men for tidlig til å si noe. Mest sannsynlig, og forhåpentlgivis, fører det ikke til kreft. Men hadde jeg vært yngre og hatt kunnskap om denne HPV-vaksinen, så hadde jeg tatt den. Du må selv ta stilling til dette, det er jo en kostnad, og det er usikkert hvor stor hjelp det av den nå, men samtidig er det en liten pris å betale i forhold til kreft. Men - selv om man har tatt vaksinen bør man selvsagt praktisere sikker sex! :) Bla. er det flere av de "sjeldne" kjønnssykdommene som er på frammarsj i Norge nå, spesielt pga. menn som kjøper sex i Østen og Sør-Øst Asia (dette kommer fra legestanden altså, just google it, ikke meningen å virke fordomsfull, selv om jeg riktignok har mine fordommer).

Anonymous poster hash: a6c78...d8c
  • Liker 1
Skrevet

Man skal vel helst ta den før man begynner å ha sex, men jeg tok den når jeg var 16 år tror jeg det var. Hadde iallefall hatt sex før.

Skrevet

Som jeg har forstått det kan det være lurt å ta uansett, selv om den selvsagt er mest hensiktsmessige for unge jenter som ikke har debuttert. Det fins over 100 forskjellige HPV-virus, og til enhver tid har 80% av Norges kvinner (og menn) et HPV-virus. Så du har nesten så å si garantert allerede en form for HPV-virus. Dette er noe man sjelden merker, og heller ikke noe leger tester for til vanlig, siden man regner med at "alle" har det, og man ikke er forpliktet til å opplyse seksualpartnere om det. Likevel, selv om du har en type HPV-virus, så kan jo en vaksine beskytte mot andre typer.

Jeg er ti år eldre enn deg med ti flere seksualpartnere. Til og med jeg har vurdert og ta den, men tror egentlig det er lite vits nå, og kanskje for sent. Har fått påvist celleforandring, men for tidlig til å si noe. Mest sannsynlig, og forhåpentlgivis, fører det ikke til kreft. Men hadde jeg vært yngre og hatt kunnskap om denne HPV-vaksinen, så hadde jeg tatt den. Du må selv ta stilling til dette, det er jo en kostnad, og det er usikkert hvor stor hjelp det av den nå, men samtidig er det en liten pris å betale i forhold til kreft. Men - selv om man har tatt vaksinen bør man selvsagt praktisere sikker sex! :) Bla. er det flere av de "sjeldne" kjønnssykdommene som er på frammarsj i Norge nå, spesielt pga. menn som kjøper sex i Østen og Sør-Øst Asia (dette kommer fra legestanden altså, just google it, ikke meningen å virke fordomsfull, selv om jeg riktignok har mine fordommer).

Anonymous poster hash: a6c78...d8c

Dette stemmer ikke helt.

Vaksinen gir full beskyttelse for de som er helt fri for HPV-virus - dette er mer enn 20%. Jeg var 22 da jeg tok den, med ca. 10 sexpartnere, og jeg hadde ingen spor av HPV - noen av formene.

Legen min gir kun vaksinen til de som er helt fri for virus, da det kun er de som har beviselig effekt av den. Og han har gitt den til andre jenter som har debutert seksuelt.

Det er debattert hvorvidt vaksinen kan redusere celleforandringer og ha noen effekt selv om man allerede er smittet. Men dette er det ikke konkludert med enda, og de fleste leger vet at med en såpass dyr vaksine og såpass dårlige odds, vil de ikke anbefale vaksinen til de som har viruset.

Anonymous poster hash: 663c9...d81

Skrevet

Hvordan tester man seg for HPV da?

Anonymous poster hash: 4ce66...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...