Gå til innhold

Har snudd om på døgnet

Fremhevede innlegg

Skrevet

I det siste har jeg hatt vanskeligheter for å sovne, og det har blitt sånn at jeg legger meg mellom kl 02 og 04 (noen ganger får jeg ikke sove før 4-8). Sover til kl er mellom 11 og 13.

Hvordan kan jeg snu om på dette?

Anonymous poster hash: 6fb5d...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten kan du døgne, og legge deg til ett fornuftig tidspunkt på kvelden og stå opp til samme fornuftige tidspunkt fra og med da +/- 1-2 timer. Det er det enkleste. Da må du passe på å ikke skli ut på stå-opp-tiden i helgene, for da er det på'n igjen.

Ellers så kan du stå begynne å stå opp til et fast tidspunkt uten å døgne, uansett hvor lite søvn du da har fått og konsekvent stå opp samme tid +/- 1-2 timer.

Det er de raskeste og enkleste måtene å gjøre det på.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det avhenger helt av hvorfor du har snudd døgnet slik.

Skrevet

Ts, du må også se an hvor mye søvn du trenger for å fungere. Noen kan nøye seg med 6 timer, andre trenger 10.

• Liker 1
Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Vil foreslå å bare begynne å stå opp tidligere på formiddagen og så vil du antagelig få lyst til å gå å sove tidligere på kvelden.

Kanskje forsøke å ikke justere for mange timer tilbake av gangen.

Endret av Strandet
Skrevet

Stå opp før og skaff deg en lysterapilampe som du bruker ca 30 min etter oppvåkning! Da bryter du produksjonen av søvnhormonet melatonin. Du vil da bli mindre trøtt på dagen. Og dermed skaffe en mer normal rytme der du blir trøtt på kvelden igjen og ikke drar ut kvelden til langt på natt.

Anonymous poster hash: 8a827...b7b
Skrevet

Stå opp før og skaff deg en lysterapilampe som du bruker ca 30 min etter oppvåkning! Da bryter du produksjonen av søvnhormonet melatonin. Du vil da bli mindre trøtt på dagen. Og dermed skaffe en mer normal rytme der du blir trøtt på kvelden igjen og ikke drar ut kvelden til langt på natt.

30 minutters bruk, var altså det jeg mente

Skrevet

Du burde rett og slett bare legge deg som vanlig og sovne når du pleier å sovne. Sett på vekkerklokke tidlig, stå opp da og sørg for å holde deg våken helt til kvelden igjen. Da vil du mest sannsynlig klare å sovne tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...