AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Nå som julen nærmer seg oppstår igjen stresset med gaver til mine, dine og våre. Snakket med svigermor i dag som lurte på hva minstemann kunne ønske seg til 80 kr for det var igjen på hans budsjett!!!!! Har redselen for å "forskjellsbehandle" tatt helt av?? Jeg kjøper til alle her, men har aldri regnet på kr. De får noe de ønsker seg og noe ved siden av. Isteden for godteri i strømpa får de en leke, et spill etc. Minsten får i år Lego duplo togbane og eldste får puslespill. Noe de begge ønsker seg, men duplo koster jo selvfølgelig mer. Hva gjør dere andre i forhold til julegaver, teller kroner eller antall eller??? Anonymous poster hash: 472cc...cd0
Gjest Magdalene Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Teller absolutt ikke kroner og øre. Vet det gjevner seg ut, ut over årene alikevel
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Nå som julen nærmer seg oppstår igjen stresset med gaver til mine, dine og våre. Snakket med svigermor i dag som lurte på hva minstemann kunne ønske seg til 80 kr for det var igjen på hans budsjett!!!!! Har redselen for å "forskjellsbehandle" tatt helt av?? Jeg kjøper til alle her, men har aldri regnet på kr. De får noe de ønsker seg og noe ved siden av. Isteden for godteri i strømpa får de en leke, et spill etc. Minsten får i år Lego duplo togbane og eldste får puslespill. Noe de begge ønsker seg, men duplo koster jo selvfølgelig mer. Hva gjør dere andre i forhold til julegaver, teller kroner eller antall eller???Anonymous poster hash: 472cc...cd0 80 kr faktisk, håper hun tulla? skulle han bare få en gave til 80 eller hadde han fått andre fra før? Anonymous poster hash: 3fc2f...662
hjärterdam Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 80 kr faktisk, håper hun tulla? skulle han bare få en gave til 80 eller hadde han fått andre fra før?Anonymous poster hash: 3fc2f...662 Jeg leser det som at hun hadde igjen 80,- av en sum. At alle barnebarn skulle få for f.eks 300,- , hun hadde kjøpt noe til 220,- og måtte bruke 80, - til så det ikke ble urettferdig..?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror det er noe viktigere for den litt eldre generasjonen og for de som er bestemødre og sånt. Jeg gjør det stort sett ikke, men min mor og tante er ganske nøyen og kjøper et eller annet for de siste kronene. Godteri eller noe. Sikkert fordi de føler innerst inne at det ikke har blitt jevnt fordelt. Anonymous poster hash: 7eda3...24a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Teller ikke kroner her. Men hvis noen gjerne vil, så la de holde på Slitsomt for de og ikke andres problem:)Anonymous poster hash: 8b2a4...9f0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Så lenge det ikke er enorme forskjeller, så skjønner jeg ikke problemet. Og skal ikke være nødvendig å finregne på kronene. Men om det blir slik at en får noe til 50 kr og den andre til 1000 kr, så blir det feil. Kjærringa til far min hadde som hobby å ta med meg på shopping som liten og kjøpe en hel masse til søsknene mine bare, og jeg var heldig om jeg fikk mat om vi ble tatt med på café. Julegaver ble noe tull (om jeg fikk), mens de fikk masse fine ting. Og slikt reagerer nok de fleste barn på. Anonymous poster hash: d8392...856
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 80 kr faktisk, håper hun tulla? skulle han bare få en gave til 80 eller hadde han fått andre fra før? Anonymous poster hash: 3fc2f...662 Hun har en sum til hver og han hadde 80 kr til som måtte brukes så ikke det ble urettferdig ;-) Anonymous poster hash: 472cc...cd0
PrinsesseNila Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Wow, 80kr til barnebarn?! Jeg bruker mer på hver enkelt besteforelder, og jeg er på studentbudsjett... Her hos oss så kjøper samboer til sin side av familien, og jeg til min, og gavene er adressert fra oss begge. Jeg har ett budsjett for hvor mye hver enkelt får for, og prøver å holde meg til det så godt jeg kan. Samboer: 1000-2500 (varierer, men vi blir enige om sum på forhånd) Søsken (har to): 300-400kr på hver Foreldre: 400-500 kr på hver Besteforeldre: 300-400 kr hver Besteveninne: opp til 400kr.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Wow, 80kr til barnebarn?! Jeg bruker mer på hver enkelt besteforelder, og jeg er på studentbudsjett... Her hos oss så kjøper samboer til sin side av familien, og jeg til min, og gavene er adressert fra oss begge. Jeg har ett budsjett for hvor mye hver enkelt får for, og prøver å holde meg til det så godt jeg kan. Samboer: 1000-2500 (varierer, men vi blir enige om sum på forhånd) Søsken (har to): 300-400kr på hver Foreldre: 400-500 kr på hver Besteforeldre: 300-400 kr hver Besteveninne: opp til 400kr. Les innlegget over ditt en gang til Anonymous poster hash: 7bc26...820 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Kan du ikke fortelle svigermora di at i hun ikke behøver å være ekstremt opptatt av at hver gave skal koste det samme når hun skal kjøpe gaver. Si at det er tanken bak , at dere vet hun ønsker å behandle alle likt og at på sikt vet dere at ungene får for ca samme beløp. Anonymous poster hash: 673fa...295
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Kan du ikke fortelle svigermora di at i hun ikke behøver å være ekstremt opptatt av at hver gave skal koste det samme når hun skal kjøpe gaver. Si at det er tanken bak , at dere vet hun ønsker å behandle alle likt og at på sikt vet dere at ungene får for ca samme beløp. Anonymous poster hash: 673fa...295 Det med pengene sa jeg, for 80 kr får man bare pjus uansett og det er han for liten for. Men at hun vil behandle ungene likt stemmer aldri resten av året for da ser hun så si aldri fellesbarnet, mens de to andre ser hun flere ganger i uka. De 2 andre går på dyre aktiviteter (type flere tusen i halvåret) som hun betaler mens minsten ikke får det minste lille ekstra. Så vil ikke lyve til henne heller. Men til jul er hun helt manisk. Hun er en flott svigermor og vi kommer godt overens til vanlig så vil ikke lage noe rabalder heller. Anonymous poster hash: 472cc...cd0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Wow, 80kr til barnebarn?! Jeg bruker mer på hver enkelt besteforelder, og jeg er på studentbudsjett... Her hos oss så kjøper samboer til sin side av familien, og jeg til min, og gavene er adressert fra oss begge. Jeg har ett budsjett for hvor mye hver enkelt får for, og prøver å holde meg til det så godt jeg kan. Samboer: 1000-2500 (varierer, men vi blir enige om sum på forhånd) Søsken (har to): 300-400kr på hver Foreldre: 400-500 kr på hver Besteforeldre: 300-400 kr hver Besteveninne: opp til 400kr. Nei, hun kjøper nok for 1000 kr, men han hadde bare fått for rett over 900. Han har mest sannsynlig fått ny dyne :-) Anonymous poster hash: 472cc...cd0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Det med pengene sa jeg, for 80 kr får man bare pjus uansett og det er han for liten for. Men at hun vil behandle ungene likt stemmer aldri resten av året for da ser hun så si aldri fellesbarnet, mens de to andre ser hun flere ganger i uka. De 2 andre går på dyre aktiviteter (type flere tusen i halvåret) som hun betaler mens minsten ikke får det minste lille ekstra. Så vil ikke lyve til henne heller. Men til jul er hun helt manisk. Hun er en flott svigermor og vi kommer godt overens til vanlig så vil ikke lage noe rabalder heller.Anonymous poster hash: 472cc...cd0 Ok, men da trenger du jo ikke si akkurat det jeg foreslo. Er nå bare å la svigermor styre og orge med julegavene hvis det nå er så viktig for henne å la det bli akkurat samme beløp til jul. Anonymous poster hash: 673fa...295
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Det med pengene sa jeg, for 80 kr får man bare pjus uansett og det er han for liten for. Men at hun vil behandle ungene likt stemmer aldri resten av året for da ser hun så si aldri fellesbarnet, mens de to andre ser hun flere ganger i uka. De 2 andre går på dyre aktiviteter (type flere tusen i halvåret) som hun betaler mens minsten ikke får det minste lille ekstra. Så vil ikke lyve til henne heller. Men til jul er hun helt manisk. Hun er en flott svigermor og vi kommer godt overens til vanlig så vil ikke lage noe rabalder heller.Anonymous poster hash: 472cc...cd0 Hvor gammel er "minsten"? Har han behov for aktiviteter som koster mange tusen i halvåret? Anonymous poster hash: 673fa...295 2
PrinsesseNila Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Les innlegget over ditt en gang til Anonymous poster hash: 7bc26...820 Ah, ser jeg misforstod Jeg trodde at du mente at hun hadde ett gavebudsjett for alle til sammen, og det var 80kr igjen til barnebarnet. My bad
LatersBaby Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Nei, det er absolutt ikke så nøye. Vi får en ca. sum av foreldrene våres, si 1500 kr. Og det varierer etter hva vi ønsker oss, om det koster 1000 eller 1700, og ingen blir sjalu eller misunnelig på den andre om den får for et par lapper mer. Jeg ser også at folk kjøper for flerforldige tusen til små barn til jul, men datteren min vet jo ikke prislappen på gaven jeg gir - det er innholdet som betyr noe, så om det koster 300 eller 1000 er jo egentlig ett fett for hennes del. Hvis svigermor er så nøye på det, hvorfor ikke be henne ta barnebarnet med på en aktivitet hun betaler for en eller annen gang istedet - feks. kino o.l. ?
Gjest Ive Lina Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 Vær glad for at du har en svigermor som setter rettferdighet så høyt. Det er et fint trekk av henne. Du kan spør alle de som opplever det motsatte. Selvom beløpet kan virke bagatellmessig så er det flott gjort - du kan jo si at hun kan kjøpe ullsokker eller noe annet barnet trenger. 2
Mafalda Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 Det med pengene sa jeg, for 80 kr får man bare pjus uansett og det er han for liten for. Men at hun vil behandle ungene likt stemmer aldri resten av året for da ser hun så si aldri fellesbarnet, mens de to andre ser hun flere ganger i uka. De 2 andre går på dyre aktiviteter (type flere tusen i halvåret) som hun betaler mens minsten ikke får det minste lille ekstra. Så vil ikke lyve til henne heller. Men til jul er hun helt manisk. Hun er en flott svigermor og vi kommer godt overens til vanlig så vil ikke lage noe rabalder heller. Anonymous poster hash: 472cc...cd0 Hun tenker kanskje at det jevner seg ut når han blir større? Nå er det de eldste som går på dyre aktiviteter og koster penger. Om noen år er det minstens tur. Sånn tenker i alle fall jeg. De yngste barna får mindre gaver og koster generelt mindre ellers også, men det jevner seg jo ut over tid. Ellers er jeg enig i at å kjøpe noe ræl for 80 kroner av prinsipp er tullete. Neste år er det kanskje et annet barn som havner litt under budsjett?
Gjest Magdalene Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 Det med pengene sa jeg, for 80 kr får man bare pjus uansett og det er han for liten for. Men at hun vil behandle ungene likt stemmer aldri resten av året for da ser hun så si aldri fellesbarnet, mens de to andre ser hun flere ganger i uka. De 2 andre går på dyre aktiviteter (type flere tusen i halvåret) som hun betaler mens minsten ikke får det minste lille ekstra. Så vil ikke lyve til henne heller. Men til jul er hun helt manisk. Hun er en flott svigermor og vi kommer godt overens til vanlig så vil ikke lage noe rabalder heller. Anonymous poster hash: 472cc...cd0 Om hun betaler disse aktivitetene, så er det ho dere hun "gir" penger, siden dere hadde måtte betale om hun ikke gjorde det. Sånn ellers, så er eldre barn dyrere, og minsten blir jo også større og dyrere til slutt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå