Gå til innhold

Er jeg en dårlig katteeier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en hun katt som ble åtte menneske i August som var.

Hun betyr så utrolig mye for meg og siden jeg bor alene (er 26 år), så er det hun jeg gleder meg til og komme hjem til :)

Jeg googlet litt nå siden vurderer og skaffe meg en innedo til henne i år siden i fjor ble været så hardt til tider at jeg måtte være med henne ut når hun skulle på do, for hvis ikke ville hun ikke ut stakkars (skjønner jeg godt) og har ikke hjertet til og tvinge henne ut igjen hvis det er snøstorm på gang! For ellers er hun mye ute.

Men da kom jeg over disse diskusjonene angående fôr og div :o

For utenom et år med Hills så har altså min katt kun spist "Friskies" nå siste årene "purina Friskies sterilized".

Gjør det meg til en dårlig eier? :(

Jeg ser på meg selv som relativt smart og veldig omsorgsfull når det kommer til katten min men så leser jeg dette og også at jeg burde ha vært hos dyrlege en gang i året for en skjekk og vaksinering?

Katten min er sterilisert, frisk og rask ( kanskje litt vekt til overs), fanger masse fugler og mus. Får blautfôr innimellom men da slikker hun bare sausen så er den hun er ute etter. Har ikke vært hos Dyrlegen på noen år og alt var fint da også. Pelsen er myk og glatt og ingen floker.

Men har jeg vært en dårlig eier? SKAL jeg ta henne med til Dyrlegen en gang i året? Og hvis jeg endrer fôr nå, hvilken bør jeg velge og hvorfor og vil hun kanskje miste den gode Kiloen hun har til overs og kanskje "leve" lengre i lengden?

Mvh TS

Anonymous poster hash: 22df4...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør deg ikke til en dårlig eier, det gjør deg kanskje bare til en litt uopplyst eier. :)

Kattedo inne synes jeg nesten er påbudt. Noen ganger er det kjipt å gå ut for å tisse eller bæsje, og da er en do fint å ha. Anbefaler TidyCats blå klumpesand, den er lett parfymert og demper den verste tisselukten. Anbefaler også en do med overbygg, om pus aksepterer det. Overbygget kan taes av om pus ikke liker det og hele doen koster bare rundt 400 kroner.

Veterinærkontroll en gang i året for helt friske katter er mest en forsikring for at de fortsetter å være friske katter, og du har større sjanse for å oppdage sykdommer som kan komme snikende.

For eldre katter gjelder det i hovedsak tannproblemer, nyresvikt, leddplager og dårlig syn og hørsel.

Skaff deg en "fastveterinær" til pus, og få innkalling årlig, slik slipper du å bekymre deg, særlig nå som hun er på vei inn i seniorårene om bare et par år.

Siden pus går ute og fanger mus og fugl, bør hun også få ormekur jevnlig, vi gir to ganger i året, en gang på sommeren og en gang til vinteren når kattene ikke lenger er spesielt mye ute.

Med tanke på fór anbefaler jeg Royal Canin, lag gjerne en egen blanding av flere typer fór for å få så komplett diett som mulig. Vi blander RC Sterilised (av åpenbare grunner, steriliserte katter kan legge på seg litt ekstra), RC Indoor (minsker lukten fra avføring og demper hårballproduksjon) og RC Oral Sensitive (større knotter som forebygger tannsten)

Hills, Eukanuba og Iams er også gode alternativer.

Våtfór får minstemann litt innimellom, gamlepus har nyresvikt og får spesialvåtfór hver dag for å opprettholde væskebalansen og holde nyresvikten i sjakk.
Anbefaler Applaws våtfór fra dyrebutikk, den er full av masse godt som kattene trenger, og har lavt innhold av fyllstoffer. Finnes i mange forskjellige typer, velg de fettfattige om pus er litt i overkant rund. Ikke er de spesielt dyre heller.

Når du skal bytte fór, blander du inn litt og litt av det nye fóret i det gamle, til du en uke eller så seinere sitter igjen med mest nytt og minst gammelt fór i blandingen. Til slutt slutter du å blande inn det gamle fóret, slik at du sitter igjen med kun det nye. Overgangsperioden bør være en til to uker, avhengig av hvor sart mage katten har. Brå overgang til nytt for kan nemlig føre til dårlig mage en stund.

At pus har flott pels uten floker betyr at hun har det bra og trives, så noe gjør du definitivt riktig. :)
Hun steller pelsen sin og det er ett av de største trivselstegnene kattene har.

Fortsett å være en god kattetjener, du har ikke vært noen dårlig eier når pus ser ut til å ha det bra, men man kan alltids gjøre ting bedre! :blomst:

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke kalle deg en dårlig eier. Jeg har vokst opp med katter og vi hadde katter helt til jeg flyttet ut og for ca 3 år siden så skaffet jeg meg 2 egne katter.

En sjekk hos dyrlegen en gang i året er verdt det, for de kan holde øye med kattens helse og oppdage noe hvis det skulle være noe. Innedo nå som det er så kaldt ute, er kanskje en ide`. Vi kjøper kattemat i dyrebutikken, Royal Canin. Det koster noen hundre kroner, men til gjengjeld så varer maten veldig lenge. Så gir vi annen kattemat innimellom som friskies og whiskas, både tørrfor og våtfor. Jeg gjør det for at kattene ikke skal gå lei den vanlige maten de får hverdag, men det ser ikke ut som om at de har gått lei enda iallefall. Er du usikker på hvilken mat du skal velge, så kan du spørre de i butikken :wink:

Så lenge katten din er ved god helse, er ute og fanger mus og er høyt og lavt, har fin pels, spiser godt og ser ikke ut til å være plaget av noe, så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye :wink: Men gjerne en innedo pga kulden og en tur til dyrlegen :wink:

Endret av Kittykat
Gjest auroravictoria
Skrevet (endret)

Herregud IKKE hør på svar over! Dette blir for ekstremt og hysteri. Kattene mine er kjempe friske lykkelige katter som aldri har gått på ormekur, vært til sjekk, hatt innedo eller fått luksusfor. Det er katter, ikke spedbarn! Jeg har katteluke og kattene gjør som de vil og de fanger fugl og mus hele tiden. Altså spiser de naturlig og bra og lever fritt. Det er hysteri å være så hårfin på det med kattestell. Med mindre katten endrer adferd eller mye vekt, trenger du ikke styre med dyrlege. Du er en god katteeier. Katter trenger frihet, kjærlighet og kos :)

Endret av auroravictoria
  • Liker 6
Skrevet

Er det ikke vanlig å ta inn kattene en gang i året til veterinær for kontroll og vaksinering?

• Liker 5
Skrevet

Herregud IKKE hør på svar over! Dette blir for ekstremt og hysteri. Kattene mine er kjempe friske lykkelige katter som aldri har gått på ormekur, vært til sjekk, hatt innedo eller fått luksusfor. Det er katter, ikke spedbarn! Jeg har katteluke og kattene gjør som de vil og de fanger fugl og mus hele tiden. Altså spiser de naturlig og bra og lever fritt. Det er hysteri å være så hårfin på det med kattestell. Med mindre katten endrer adferd eller mye vekt, trenger du ikke styre med dyrlege. Du er en god katteeier. Katter trenger frihet, kjærlighet og kos :)

Det er ikke hysteri å dra til dyrlegen årlig for sjekk og vaksine! Det er dessuten påbudt nå med nye regler fra Mattilsynet.

TS: Du er ingen dårlig katteier, men heller uopplyst vil jeg kalle det. Pusen din virker frisk og fornøyd, det er det viktigste. Butikkfòret er ikke det beste en katt kan få, men det er både bedre, og ikke minst billigere i lengden og kjøpe inn ordentlig fòr. Butikkfòret har mye tomme kaloerier, så pus må spise mer for å mette. Anbefaler bla Iams og RC. Eller FK sitt Matmons.

Ormekurer behøves kun hvis du ser katten har orm i rumpa. Hvis du gir flere ganger i året uten at katten har det kan ormen bli resistent og det vil ikke fungere lenger.

Kattedo inne er ikke et must, men veldig fint for pus på vinteren. Katter er varmblodige og opprinner fra Egypt, så de liker ikke kulde og snø. Anbefaler en kattedo med lokk og kullfilter så slipper du lukt. Klumpsand fra FK er heller ikke dum, og billig. Tror det er 200,- for 18 kg.

Så TS

- Vaksine og helsesjekk en gang i året

- Ormekur etter behov (bytt gjerne merke for hver gang)

- Kattedo, gjerne med lokk og kullfilter, klumpsand

- Ordentlig kattemat, er billigere og bedre for katten

Anonymous poster hash: 2346d...1b7

• Liker 9
Skrevet

Tusen takk for svar dere 😊

Og ja det blir innedo! Jeg har et vindu som er på gløtt hele året så og si, så hun hopper ut og inn som hun vil ellers og siden jeg bor helt i Sør- Norge har det gått fint på vintrene også, men ikke når all snøen kommer på en gang sammen med sterk vind som i fjor.

Men skal fikse den maten i løpet av uken samt innedo, men siden ikke hun har fått sånn ormekurer og sånn tidligere (har bare tenkt at hun har jo ikke noen symptomer på noe), kan hun ha tatt skade av det? :/

Ja man kan alltid bli bedre! :) Hun er en fornøyd katt ja.

Hun ligger rett ut (på ryggen faktisk) og sover nå hehe :)

Og et lite spørsmål til:

Når jeg er ute og reiser så pleier jeg bare ha oppe det lille vinduet og sette ut ekstra vann og mat også mater mamma hun minimum annenhver dag. Dette har alltid gått helt fint, men de to siste gangene jeg har vært borte (en helg den ene gangen og en uke den andre) dette halvåret så er det en annen nabokatt som har snikt seg inn!! Og da tenker jeg at neste gang skal jeg gjøre som jeg pleier eller bruke innesperret siden det må jo være et stressmoment for henne at en annen katt kommer inn i hennes hjem! Men samtidig vet jeg at hun blir veldig rastløs av å være inne så lenge for hun er jo så nysgjerrig og sitter og kikker i vinduene hele tiden og så vil hun ut for da ser hun en katt f.eks!

Sikkert dumt spørsmål men :/

Tusen takk for tipsene :)

Skrevet

Og auroravictoria jeg velger og tro at siden pysen min ikke lengre er ung så burde jeg faktisk tenke litt anderledes nå.. Men det er akkurat slik jeg har tenkt!

Og hun har aldri mistet vekt, eller pels eller hatt noe orm hvertfall :)

Kun flott men da har jeg brukt flottmiddel og plukker jo hver dag på sommeren nesten.

Skrevet

Tusen takk for svar dere

Og ja det blir innedo! Jeg har et vindu som er på gløtt hele året så og si, så hun hopper ut og inn som hun vil ellers og siden jeg bor helt i Sør- Norge har det gått fint på vintrene også, men ikke når all snøen kommer på en gang sammen med sterk vind som i fjor.

Men skal fikse den maten i løpet av uken samt innedo, men siden ikke hun har fått sånn ormekurer og sånn tidligere (har bare tenkt at hun har jo ikke noen symptomer på noe), kan hun ha tatt skade av det? :/

Og et lite spørsmål til:

Når jeg er ute og reiser så pleier jeg bare ha oppe det lille vinduet og sette ut ekstra vann og mat også mater mamma hun minimum annenhver dag. Dette har alltid gått helt fint, men de to siste gangene jeg har vært borte (en helg den ene gangen og en uke den andre) dette halvåret så er det en annen nabokatt som har snikt seg inn!! Og da tenker jeg at neste gang skal jeg gjøre som jeg pleier eller bruke innesperret siden det må jo være et stressmoment for henne at en annen katt kommer inn i hennes hjem! Men samtidig vet jeg at hun blir veldig rastløs av å være inne så lenge for hun er jo så nysgjerrig og sitter og kikker i vinduene hele tiden og så vil hun ut for da ser hun en katt f.eks!

Vil ikke tro hun har tatt noen skade av det, men ville gitt henne en ormekur, jeg gir mine på høsten da de fanger mye fugl om sommeren.

Ville gjerne fått sjekket tennene hennes neste gang hun er hos dyrlegen, da over 60% (tror jeg) av alle katter over 5 år har tannproblemer. Jeg har 2 med tannproblemer, og det merkes ikke på katten (kanskje bortsett fra dårlig ånde og rødt tannkjøtt).

Har du mulighet til å sette inn katteluke? Så kan du ha en med chip, så bare din katt kan komme inn.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar dere

Og et lite spørsmål til:

Pus tar ikke skade av å ikke få ormekur, så lenge hun heller ikke har hatt noen symptomer. Det kan godt hende hun har vært heldig og unngått ormen.

Får katter orm og går lenge uten kur, går de ofte betydelig ned i vekt, kaster opp og bæsjer levende ormer og får generelt sett nedsatt allmentilstand, slik at de blir ganske så pjuske.

Grunnen til at vi gir ormekur årlig, er fordi minstemann er mye ute og spiser på alt som ser ut som det kanskje kan være spiselig. Han er dermed svært utsatt for å faktisk få orm, og om han smitter gamlepus kan gamlepus bli svært dårlig på alt for kort tid.

Siden hun allerede er både gammel og har fått påvist kronisk nyresvikt har hun heller ingenting å gå på vektmessig, hun er allerede litt undervektig, og da kan orm på toppen av det hele bli fatalt ganske fort.

Har du mulighet til det, innstaller en kattedør med chipleser. Da kan katten din gå ut og inn som den vil, men andre katter kan ikke komme inn. Sureflap er en av de bedre på markedet. ( jeg regnet her automatisk med at katten din er chippet, siden den er kastrert, da det ofte gjøres samtidig)

Har du ikke mulighet til å innstallere kattedør, kan du feks spørre om en venn har lyst å låne huset ditt mens du er borte slik at du har noen hjemme som kan slippe katten ut og inn, evt la pus være inne mens den likevel får tilsyn av din mor, såfremt du ikke er borte i mange uker av gangen.

Endret av Minya
Skrevet

Tusen takk for svar dere

Og et lite spørsmål til:

Kanskje pus kan flytte hjem til moren din mens du er bortreist?

Skrevet

Okay, men det er sånn halvveis det jeg har trodd mtp ormekur.

Jeg vet at Pys er generelt skeptisk til mat ( vil aldri ha noe menneskemat som andre katter mjauer etter når jeg er på besøk hos andre og hun får ikke heller hehe).

Men hun har ikke vond ånde heller men har hatt det noen ganger i løpet av alle disse årene, så er vell greit og få sjekket tennene ja. Visste ikke at så mange hadde tannproblemer.

Ja hun er Chipet, men jeg har sett på det og skaffe meg kattedør nå som et minus mtp at jeg vil selge leiligheten innen ett max to år..

Grunnen til at hun ikke har vært hos mamma og pappa er siden hun trives ikke ute der (vi bodde der i fem mnd for ca fem år siden), og min bror er veldig allergisk.

Så derfor mamma går opp til meg og ser et tv program og koser litt med henne og gir hun mat hvis jeg er vekke en uke. Har aldri vært vekke lengre enn det av gangen.

Igjen takk for alle tilbakemeldingene! Har ikke vært aktiv her siden 2009 og hadde helt glemt og hjelpsomt det var! :) :) :)

Skrevet

Det er ikke hysteri å dra til dyrlegen årlig for sjekk og vaksine! Det er dessuten påbudt nå med nye regler fra Mattilsynet.

TS: Du er ingen dårlig katteier, men heller uopplyst vil jeg kalle det. Pusen din virker frisk og fornøyd, det er det viktigste. Butikkfòret er ikke det beste en katt kan få, men det er både bedre, og ikke minst billigere i lengden og kjøpe inn ordentlig fòr. Butikkfòret har mye tomme kaloerier, så pus må spise mer for å mette. Anbefaler bla Iams og RC. Eller FK sitt Matmons.

Ormekurer behøves kun hvis du ser katten har orm i rumpa. Hvis du gir flere ganger i året uten at katten har det kan ormen bli resistent og det vil ikke fungere lenger.

Kattedo inne er ikke et must, men veldig fint for pus på vinteren. Katter er varmblodige og opprinner fra Egypt, så de liker ikke kulde og snø. Anbefaler en kattedo med lokk og kullfilter så slipper du lukt. Klumpsand fra FK er heller ikke dum, og billig. Tror det er 200,- for 18 kg.

Så TS

- Vaksine og helsesjekk en gang i året

- Ormekur etter behov (bytt gjerne merke for hver gang)

- Kattedo, gjerne med lokk og kullfilter, klumpsand

- Ordentlig kattemat, er billigere og bedre for katten

Hvor har du denne informasjonen fra? Håper du ikke mener alle katter....... Skogskatter er jo laget for Skandinavia så og si og de er jo skapt for snø og kulde. Skjønner hvis du har en sånn hårløs katt da.

Anonymous poster hash: 426ae...9cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok at du er en veldig god kattetjener, TS. Pys er heldig som har deg!

Tannkjøtt- og tannproblemer er en av de vanligste sykdommene katter kan få når de passerer ti år og går inn i senioralderen. Som oftest starter det med litt betennelse i tannkjøtt og så må plutselig et par av de bittesmå tennene foran i overmunnen eller undermunnen trekkes.

Etter det kan det hende at en eller flere hjørnetenner knekker eller får brister for medførere at de må trekkes, men det er ikke like vanlig.

Nedsatt nyrefunksjon og nyresvikt er også vanlige sykdommer for eldre katter, og det er lettere å oppdage om pus er til veterinær på årlig basis. Feks oppdaget vi det hos gamlepus da nyreverdiene hennes var fryktelig høye på en rutinemessig blodprøve som ble tatt da hun egentlig bare skulle inn til tannpuss. (Blodprøve blir tatt rutinemessig når katten skal i narkose for å sjekke at katten tåler narkosen.)

Noen symptomer er generelt endret adferd, tissing på rare steder pga uvi (som ofte er et symptom på nyresvikt, da katter generelt sett ikke får uvi uten at det er en underliggende årsak til det) vektnedgang og at katten plutselig begynner å drikke mye mer vann enn før.

• Liker 1
Skrevet

Hvor har du denne informasjonen fra? Håper du ikke mener alle katter....... Skogskatter er jo laget for Skandinavia så og si og de er jo skapt for snø og kulde. Skjønner hvis du har en sånn hårløs katt da.

De første kattene av arten huskatt oppstod i ørkenområdene rundt Egypt.

Katter har ikke varm pels under potene sine og er generelt ikke utrustet til å tåle vinterkulda i Norge.

All varmen pus mister, mister den fra potene sine, det er derfor du ofte kan se katter ligge som en loff men potene under seg, for å holde dem varme, selv når de ligger og slapper av inne.

Ørene og snuten er også svært utsatt for frostskader.

Gamlepus er et godt eksempel, ørene hennes ser ut som de har smeltet pga alvorlig frostskade.

Hun er hittekatt og ble funnet tidlig på våren 2008, full av flått, masse øremidd og øyebetennelse i tillegg til frostskadene på ørene.

Hun går ikke utendørs med mindre det er minst 17 varmegrader og sol, sannsynligvis fordi hun husker hvor jævlig det er å være kald.

post-51056-0-67417100-1418081280_thumb.j

• Liker 4
Skrevet

Er det hysterisk og vaksinere katten sin mot kattepest, katteaids, influensa og klamydia? Sykdommer som smitter som bare det, og som ender med død.

Er det hysterisk og kasterere kattene sine slik at de ikke føder unger som ingen vil ha? Er det hysterisk og merke katten slik at den kan ha en mulighet til å komme hjem hvis den roter seg bort? Er det hysterisk og gi katten mat som den slipper å få nyresvikt av?

Tenk deg om...

• Liker 9
Skrevet

Det er ingen katter som er skapt for å være ute i kulda, nei. Det er en myte. Pelsen til kattene beskytter lite mot kulde, om katten må være ute i flere timer i minusgrader kan den få frostskader og i verste fall fryse i hjel. De foretrekker ikke å være inne for morro skyld, det er fordi det er vondt for dem å fryse.

Anonymous poster hash: 00bd0...88c

• Liker 3
Skrevet

Norsk Skogkatt er bare en rase, kattens opprinnelse er eldre og hevdes å komme fra Asia. Katt har vært husdyr i ca. 10 000 år.

• Liker 1
Skrevet

http://www.cozycatfurniture.com/cat_newsletters/catnewsletter16.html

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/pass_paa_katta_i_kulda.11873

http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/pass-pa-dyrene-i-kulda#.VIaUZTGG98k

Har du litt lesestoff for dagen. :)

Anonymous poster hash: e0bff...6f5

Skrevet

Man skal ikke løpe ned dørene til dyrlegen, men det er ikke hysteri å ta katten til dyrlegen 1 gang i året for helsesjekk og vaksinering. Det burde faktisk vært en selvfølge når man påtar seg ansvaret som dyreeier.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...