Gå til innhold

Forslag til øl?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Nå nærmer jula seg og nok en gang sliter jeg veldig med å finne ut hva jeg skal gi barndomskompisen min i julegave. Han er en typisk "manne-mann" som liker jakt, friluftsliv og den typen ting. Kunne ha gitt han noe som passer til en av disse hobbiene, men tror nok han har alt han trenger (og spesielt til mitt budsjett)

Jeg tenkte derfor at jeg kunne kjøpt noe god øl til han fra vinmonopolet, gjerne 3-4 forskjellige. Vi pleier ikke ha mer enn 200-300 kr i gavebudsjett til hverandre så hadde vært fint å holde seg innenfor dette.

Håper noen ølkjennere der ute kan gi meg noen tips=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ulike varianter av Nøgne Ø er alltid en vinner om han er en øllemann :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns Kinn og Ægir har mye godt, spørs jo om han liker mørkt eller lyst øl. Du kan jo spørre på polet hva de foreslår?

Anonymous poster hash: 9c20d...251
Gjest Gunfreak
Skrevet

Noen ulike varianter av Nøgne Ø er alltid en vinner om han er en øllemann :)

Enig nøgne ø. Spesielt deres mørkere typer, som bitter og imperial Stout

• Liker 1
Skrevet

Hvis han virkelig er ølmann, har han sikker Nøgne Ø i søkk og kav, sjøl om deres God Jul aldri er feil.

Hva med å gå på noe belgisk juleøl, Corsendonk eller Gouden Carolus?

Skrevet

Hvis han virkelig er ølmann, har han sikker Nøgne Ø i søkk og kav, sjøl om deres God Jul aldri er feil.

Hva med å gå på noe belgisk juleøl, Corsendonk eller Gouden Carolus?

Litt enig i denne. Nøgne Ø er kvalitetsøl (bortsett fra noen av de spesialbryggene deres. Av og til blir de litt vel kreative og urkitiske, synes jeg). Men det er også rimelig "standard" i den forstand at de fleste med litt interesse kjenner til bryggeriet og gjerne drikker ting derfra med jevne mellomrom. Men altså, helt feil blir det jo aldri. Personlig synes jeg IPAen til Nøgne Ø slår det meste annet ned i støvlene.

Kommer litt an på hvor i landet dere bor, men man MÅ heller ikke på polet for å finne festlig øl, nå har det jo blitt vanligere med et litt mer spennende utvalg i butikkene også. Særlig Meny og noen av de andre store supermarkedene har begynt å ta inn fra mikrobryggeriene rundt om i Norge. Jeg synes ølet fra Valdres gardsbryggeri er godt. Og det kommer i stooore flasker (i tillegg til 0,7-flasker). Blir jo kanskje litt morsommere gave?

olbk980_2.jpg

Alle typene er gode, jeg liker særlig Staut (som er en stout, hihi). De har også en julestaut, men den har jeg ikke smakt (enda. Har en på kjøkkenbenken).

Ellers så er det mye stas å få tak i på polet. Du kan jo spørre betjeningen om noe litt utenom det vanlige?

• Liker 1
Skrevet

Ser flere foreslår Nøgne Ø. Jeg er enig med dere i at de har mye bra, men vi er fra samme sted som det produseres så hadde vært arti å gi noe litt annet. Tror jeg skal sjekke ut meny eller vinmonopolet om de har noe "særegent" slik som de eksemplene som ble nevnt.

Han er glad i mørkt øl vet jeg, men tror igrunn han liker det meste.

Tusen takk til alle som kommer med forslag forresten! Ølkjennskapene mine er ikke de helt store så er godt med litt tips:)

Skrevet (endret)

Tips: kjøp øl på polet dersom ølet er for kosens del. Ikke Meny (eller annen butikk som har et godt ølutvalg). Øl med 6-8% smaker bedre enn 4,7%. Butikkøl er fyllaøl (også produktene fra Nøgne Ø o.l.

Det er ihvertfall min mening. Som ølmann :)

Endret av jomann
Skrevet

Tips: kjøp øl på polet dersom ølet er for kosens del. Ikke Meny (eller annen butikk som har et godt ølutvalg). Øl med 6-8% smaker bedre enn 4,7%. Butikkøl er fyllaøl (også produktene fra Nøgne Ø o.l.

Det er ihvertfall min mening. Som ølmann :)

Det er oftere at øl med høyere prosent smaker mer og bedre. Men ikke alltid, det finnes nok av unntak i begge grupper. ...er min mening som kverulant :P

(men altså, sjansen for å finne noe skikkelig godt om man plukker på måfå er helt klart større på polet enn på butikken)

Skrevet

Meny feks har et utrolig bra utvalg av øl, her finner man alltid noe nytt og spennende :)

Skrevet

Austmann og Lervig har mye godt øl!

Ellers må jeg si meg enig i at pol-øl ofte er mye bedre enn butikk-øl, da man beholder mer av smaken ved å ikke igjennomgå prosessene som gir svakere alkoholprosent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...