AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Dere foreldre til skolebarn altså. Gjør barna lekser alene? Sitter dere sammen med dem? Ser dere over hva de har gjort? Skulker dere ofte unna lekser? Jeg jobber selv i skoleverket ( ikke lærer) og jeg ser så mange ressurssterke foreldre som ikke følger opp skolearbeid hjemme. Det er mange 1. Og 2. Klassinger som har aleneansvar for at leksene skal bli gjort... Jeg kan unnskylde de foreldrene som er mindre ressurssterke og rett og slett ikke klarer å hjelpe sine barn, men alle dere andre?Anonymous poster hash: 62ac5...dc5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Om VI skulker leksene? Det er barna/elevene som har lekser, ikke oss, og det forsøker vi lære han. Men vi følger opp så godt vi kan (og vi er "ressurssterke"), men vi gjør ikke leksene for ham. Noen ganger gjør han feil, og vi påpeker det, så er det opptil ham å rette det eller ikke. Noen ganger går det fort, og vi retter ikke alt før det leveres inn, for det er han som leverer det inn, og det er han som blir retta, ikke oss. Ett unntak er leseleksa, den er det VI som får, og det er VI som må signere hver dag på om det er gjort. Det følger vi også opp. Syns det er naturlig at en del ressurssterke foreldre i 1. og 2.klasse forsøker å lære barna at lekser er deres eget ansvar. Men til dine spørsmål: Barnet gjør lekser alene med oss tilstede, vi ser fort over/hjelper til ved behov. Vi skulker ikke lekser, for vi har ikke lekser. Barnet mitt skulker ikke lekser så vidt vi vet, men gjør det fort og galt noen ganger. Vi engasjerer oss ikke veldig i det, han går bare i 1.klasse. Men vi har diskutert en del oss i mellom om det beste er at han gjør alt tidlig i uken, i ent skippertak når han er motivert, eller om han bør "tvinges" til å gjøre litt hver dag, "for å innarbeide gode vaner". Selv tror jeg at hvis lekser bare blir mas, stress og tvang allerede i 1.klasse, ødelegger vi mer enn å innarbeide gode vaner, og lar han gjøre mest mulig når han først er i gang. Det blir tidsnok nødvendig å jobbe med hjemmelekser hver dag. Anonymous poster hash: 497c4...ff2 5
Euphemia Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Barna gjør leksene på SFO og så sjekker vi dem etter middag. Finner vi feil, hjelper vi dem med å finne riktig løsning.
Miss Lucky Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 I mitt hode er det foreldrene sitt ansvar at leksene blir gjort ja, i alle fall når det gjelder de minste skolebarna. 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Forskning viser at lekser har minimal effekt og er dermed bare dritt i mitt hode. Leksene varierer også. Leselekse gjør vi. Matte, norsk, engelsk, og andre fag også dersom det er ordentlige lekser, men vi sitter ikke på internett 20 minutter for syns skyld dersom vi ser at barnet kan denne leksa. Tull med alt for mye lekser!Anonymous poster hash: cb674...a1e
Miss Lucky Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Jeg synst ikke lekser er tull, men en måte å lære å jobbe med skolearbeid hjemme på egenhånd (med hjelp de første årene). Man må jo studere på egenhånd seinere i livet, og da er det greit å ha "innarbeidet" denne rutinen allerede som barn. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Barnet lærer seg å gjøre lekser alene og spør oss om hjelp. Førsteklassingen klarer ikke å lese lekseplanen selv så vi er såklart tilstede men leksene gjøres uten at vi sitter ved siden av. Mener du virkelig at ressurssvake ikke klarer å følge opp lekser i 1. eller 2. klasse? Du mener barneskolen nå og ikke vgs?Anonymous poster hash: b4313...a44
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Om VI skulker leksene? Det er barna/elevene som har lekser, ikke oss, og det forsøker vi lære han. Men vi følger opp så godt vi kan (og vi er "ressurssterke"), men vi gjør ikke leksene for ham. Noen ganger gjør han feil, og vi påpeker det, så er det opptil ham å rette det eller ikke. Noen ganger går det fort, og vi retter ikke alt før det leveres inn, for det er han som leverer det inn, og det er han som blir retta, ikke oss. Ett unntak er leseleksa, den er det VI som får, og det er VI som må signere hver dag på om det er gjort. Det følger vi også opp. Syns det er naturlig at en del ressurssterke foreldre i 1. og 2.klasse forsøker å lære barna at lekser er deres eget ansvar. Men til dine spørsmål: Barnet gjør lekser alene med oss tilstede, vi ser fort over/hjelper til ved behov. Vi skulker ikke lekser, for vi har ikke lekser. Barnet mitt skulker ikke lekser så vidt vi vet, men gjør det fort og galt noen ganger. Vi engasjerer oss ikke veldig i det, han går bare i 1.klasse. Men vi har diskutert en del oss i mellom om det beste er at han gjør alt tidlig i uken, i ent skippertak når han er motivert, eller om han bør "tvinges" til å gjøre litt hver dag, "for å innarbeide gode vaner". Selv tror jeg at hvis lekser bare blir mas, stress og tvang allerede i 1.klasse, ødelegger vi mer enn å innarbeide gode vaner, og lar han gjøre mest mulig når han først er i gang. Det blir tidsnok nødvendig å jobbe med hjemmelekser hver dag. Anonymous poster hash: 497c4...ff2 Så en 1.-2. Klassing skal ta ansvar for sitt eget liv? Det er jo foreldrene som har ansvaret for at de blir gjort ( legge til rette for, hjelpe med, minne om etc...) det er ikke snakk om å gjøre lekser FOR barnet.Anonymous poster hash: 62ac5...dc5 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Og jeg tror ikke det har noen betydning for videre skolegsng om barna får litt mindre lekser. De kan innøve rutiner senere, man blir ikke automatisk uorganisert mht lekser bare fordi at man ikke har hatt rutiner på dette før. Gjerne les om de skolene der de har hatt leksefritt og dette har fungert utmerket. Skal man først ha skole på skolen og siden hjemme så er det ikke rart at barna blir skoletrette og dropper ut av vgs. Før var også de fagene mer praktiske for de som ikke liker skole like godt, imens nå skal alle gjennom det samme teoretiske grunnlaget. Dermed er det mer sannsynlig å falle ut. Vi er ikke laget liktAnonymous poster hash: cb674...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Så en 1.-2. Klassing skal ta ansvar for sitt eget liv? Det er jo foreldrene som har ansvaret for at de blir gjort ( legge til rette for, hjelpe med, minne om etc...) det er ikke snakk om å gjøre lekser FOR barnet.Anonymous poster hash: 62ac5...dc5 Nei, ansvar for eget liv mener jeg ikke. Vi passer på at han gjør lekser, vi leser lekseplanen hver uke, vi er tilstede, vi ser over. Men vi gjør dem ikke for ham. Vi gjør ikke leksene, vi skulker ikke leksene. Ser vi han har hoppet over noe, påpeker vi det. Men vi pusser ikke ut ting, bare sier i fra, og det er hans ansvar om han vil rette opp. Vet vi det er lekser som gjenstår, maser vi. >Men vi tvinger ham ikke. Tror alklikevel han har levert det han skal til nå. Det virker som mange mener (fra skolens side) at vi skal gjøre leksene, at det er vi som skulker, det er det ikke. Men til TS, hvis dette er noe du ser spesielt i 1 og 2. klasse, kan det være overgangen fra barnehage til skole som er uvant både for barn og foreldre, ressurssterk eller ikke. Vi forsøker å følge opp så godt vi kan, men det er nye rutiner og en ny hverdag, der ting som lekselesing og matpakkesmøring, følge med på Fronter og få med seg alle beskjeder fra SFO KAN glippe, uten at det er aktivt SKULK. Anonymous poster hash: 497c4...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Har en førsteklassing og en fjerdeklassing, og vi følger begge tett opp med lekser. Fjerdeklassingen sliter med å konsentrere seg, og må hele tiden hentes inn igjen når leksene skal gjøres, ellers tar det evigheter. Synes til tider de har alt for mye lekser! Førsteklassingen følger vi opp fordi vi må se til at oppgavene blir gjort slik de skal, siden lesingen ikke er helt topp ennå. I tillegg vil jeg ikke at de skal levere fra seg lekser som er slurvete gjort. Leseleksene må vi selvsagt følge opp for begge to. Anonymous poster hash: 36c1d...5b6 2
Miss Lucky Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Dere som synst det er for mye lekser, hvor mye eller hvor lang tid bruker dere/barna på leksene ? 1
Frisørdama Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Gjør lekser med 1klassingen hver dag... 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 Jeg har alltid gjort mime lekser alene. Det har mine foreldre alltid vært klart på. Det er mitt ansvar,mer eller mindre det eneste jeg hadde. Jeg har lært mye om ansvar utifra det.Anonymous poster hash: bc4b4...eec
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Ene ungen har vi i snart 10 år måtte gjete på for at han skal gjøre lekser. Konsentrasjonsvansker + lese og skrivevansker. Ungen hadde aldri kunne klart å henge med i skolepensum dersom vi foreldre ikke hadde fulgt han nøye opp. Andre ungen er veldig disiplinert, selvstendig og skoleflink. Trenger bare hjelpe henne henne av og til med lekser, for eksempel vanskelig matteoppgaver. Hun har 5 og 6 i karakterer. Anonymous poster hash: 0e196...737 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Datteren min åpner selv boka og jeg går litt fra og til. Men sjekker alltid leksene og hun lese for meg hver dag. Hun trenger litt motivasjon til å gjøre leksene uten at jeg sitter sammen med henne.Anonymous poster hash: a5111...908
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 Vi følger opp alle leksene til vår 2.klassing og det er ikke lite. Noe kan h*n gjøre selvstendig, type gloser, skrive setninger med ulike ord osv. H*n vil ha problemer med å holde oversikt over hvilke lekser som skal gjøres til hvilken dag, så det må vi strukturere og holde overoppsyn med. Matteleksen som ofte er 4 A4 sider med oppgaver sitter vi ved siden av og gjør. Anonymous poster hash: 2c30c...694
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Dere som synst det er for mye lekser, hvor mye eller hvor lang tid bruker dere/barna på leksene ? I fjor i 1. Trinn brukte min nå 2. Trinns elev i gjennomsnitt 1 time på lekser hver dag. Det kunne være 4 A4 sider med matteoppgaver, to lesebøker (et leseverk og en lettlestbok), 4-7 sider oppgaver i norsk tilknyttet leseverket, norsk rettskriving (4-6 ord) der ordene skulle øvre på til "diktat" hver uke, samt også engelske ord og uttrykk som skulle øves på. Anonymous poster hash: 2c30c...694
fluffyunicorn Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 Det kommer helt ann på vanskelighetsgraden på leksen. Trenger han mye hjelp sitter jeg ved siden av han hele tiden. Er det lette oppgaver kan jeg gjerne bare følge med underveis og se over til slutt. Men, jeg sitter sammen med han 9 av 10 ganger.. Leselampe gjøre alltid sammen med meg eller samboer..
Miss Lucky Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 I fjor i 1. Trinn brukte min nå 2. Trinns elev i gjennomsnitt 1 time på lekser hver dag. Det kunne være 4 A4 sider med matteoppgaver, to lesebøker (et leseverk og en lettlestbok), 4-7 sider oppgaver i norsk tilknyttet leseverket, norsk rettskriving (4-6 ord) der ordene skulle øvre på til "diktat" hver uke, samt også engelske ord og uttrykk som skulle øves på. Anonymous poster hash: 2c30c...694 Da er jeg enig i at det er litt vel mye. 1klassingen min bruker 5-10min hver dag på lekser, og han er nok ikke av den raskeste heller. Mulig det blir mer lekser etterhvert? Men slik som det er nå synst jeg det er helt greit med lekser, en fin mulighet for oss hjemme til å få et innblikk i hva de lærer og holder på med på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå