AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #41 Skrevet 9. desember 2014 Dessuten viser jo denne dokumentaren hvordan det ER på pelsdyrfarmene. Det spiller egentlig ingen rolle om det er et nøytralt syn eller ei! Anonymous poster hash: 881c5...fb1 2
Gjest brutal_mann Skrevet 9. desember 2014 #42 Skrevet 9. desember 2014 Er redd denne filmen skader mer enn den hjelper kampen mot pelsdyrnæringen. Denne filmen er laget av dyrevernsaktivister og er ikke journalistisk nøytral. Er derfor skeptisk til at statskanalen NRK velger å sende denne. Synes de balanserer på en tynn line her. Anonymous poster hash: cbc56...01f Dyreplagerne vil nok få lov å si sine meninger. Men, det bør jo være et tankekors at en må ty til skjult kamera for å få avdekket systematisk dyremishandling. Denne dyreplagernæringen er ikke helt friske når en tenker på hva en risikerer med å filme med åpent kamera. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #43 Skrevet 9. desember 2014 Se dokumentaren så ser dere at forholdene i Kina og Norge ikke er så skrekkelig forskjellig. Anonymous poster hash: 05329...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #44 Skrevet 9. desember 2014 NRK har tenkt grundig over det, og skrevet om det på sine nettsider. De har skrevet at det er viktig for dem at det kommer frem at det er en subjektiv dokumentar. Men det betyr ikke at den er verdiløs. Selv om noe er klippet bort er det man ser ekte vare. Dyreplagerne vil nok få lov å si sine meninger. Men, det bør jo være et tankekors at en må ty til skjult kamera for å få avdekket systematisk dyremishandling. Denne dyreplagernæringen er ikke helt friske når en tenker på hva en risikerer med å filme med åpent kamera. Jeg er i mot pelsdyrnæringen, men er skeptisk til disse ulovlige metodene. Spørsmålet er om de gagner saken. Det er synd å si det, men det er faktisk "lite nytt". Dette har vi sett utallige ganger før, og pelsdyrtilhengerne kommer med det sedvanlige pjattet om at det ikke er representativt for næringa. Det er jo bare tull. Jeg er overbevist om at dette er mer regelen enn unntaket. Men dessverre er det her brukt ulovlige metoder. Ulovlig skjult kamera, og falsk identitet. Det er grunnlag for straffeforfølgelse av vedkommende, spesielt når han har infiltrert næringa så til de grader over så lang tid. Det er veldig synd at man må ty til slike metoder for å avsløre dette, men som sagt, jeg tviler på at dette styrker saken, og jeg frykter at det motsatte skjer. Og selv om jeg er i mot næringa, så liker jeg på ingen måte at NRK sender slikt. Deres jobb er å være nøytrale og objektive journalister, der de skal drive sin gravende journalistikk uten noen form for agenda, og på rett side av loven. Vi skal være klar over at det er null problem for en pelsdyrbonde å lage en dokumentar med motsatt budskap, men de slipper aldri til hos NRK eller andre stasjoner med en evt. slik film. Men når dette først er gjort, forventer jeg nå at støtet settes inn. Mattilsynet må kjenne sin besøkelsestid og ta et grundig tilsynd hos SAMTLIGE pelsdyrfarmer i Norge. Uanmeldt kontroll, og med store ressurser der man snur på hver en stein for å avdekke slike elendige forhold, og beordre farmen stengt på dagen når de finner brudd på lovverket. Anonymous poster hash: cbc56...01f
Aurora M. Skrevet 10. desember 2014 #45 Skrevet 10. desember 2014 Den eneste løsningen på dette er å legge ned hele virksomheten. De har fått mange nok sjanser.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #46 Skrevet 10. desember 2014 Ja skaffet oppmerksomheten din, gjorde jeg ikke? Anonymous poster hash: 881c5...fb1 Jeg ble så irritert på deg at jeg av prinsipp ikke kommer til å skrive underAnonymous poster hash: e6c91...0f1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #47 Skrevet 10. desember 2014 Og hva er "Fangenskap"? Lever melkekyr i fangenskap? Hva med hunder? De er jo avlet frem til å være tilpasset mennesket. Opprinnelig var de jo ville dyr (ulv) som løp fritt omkring.....Anonymous poster hash: cbc56...01f Ville dyr er ville dyr. Kan ikke sammenligne ku og mink. Mink feks skal leve ute i naturen og ikke i bur. Fuktmaske finale. Anonymous poster hash: 40428...687 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #48 Skrevet 12. desember 2014 Jeg ble så irritert på deg at jeg av prinsipp ikke kommer til å skrive underAnonymous poster hash: e6c91...0f1 Du var jo moden. Anonymous poster hash: 881c5...fb1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #49 Skrevet 14. desember 2014 Den eneste løsningen på dette er å legge ned hele virksomheten. De har fått mange nok sjanser. Hva med alle bøndene med kyr, sauer og griser som ikke holder standarden? Jeg har vært på besøk hos noen som driver med pelsoppdrett, og der så det ut som om dyra hadde det bra. Mattilsynets tilsynssaker havner kun på nett dersom de finner mangler, det er mange pelsdyroppdrettere som driver forsvarlig, men de vises ikke i media. Skal pelsdyrnæringen legges ned fordi de har fått nok sjanser må vi legge ned alt av landbruk og begynne å importere drit fra utlandet som ikke er like godt sikra som norsk produksjon! Anonymous poster hash: f15c2...f96 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #50 Skrevet 14. desember 2014 Hva med alle bøndene med kyr, sauer og griser som ikke holder standarden? Jeg har vært på besøk hos noen som driver med pelsoppdrett, og der så det ut som om dyra hadde det bra. Mattilsynets tilsynssaker havner kun på nett dersom de finner mangler, det er mange pelsdyroppdrettere som driver forsvarlig, men de vises ikke i media. Skal pelsdyrnæringen legges ned fordi de har fått nok sjanser må vi legge ned alt av landbruk og begynne å importere drit fra utlandet som ikke er like godt sikra som norsk produksjon!Anonymous poster hash: f15c2...f96 Nå sender ikke lederne i landbruket folk som vil starte opp selv til de som de selv mener er de beste og mest seriøse, men som likevel oppfordrer om å bryte loven og behandle dyra på en forferdelig måte. Bønder som ikke holder standarden eller loven bør jo selvsagt straffes på lik linje som med andre som bryter loven. Rovdyr er og vil aldri bli landbruksdyr. Pelsdyrnæringen er et hån mot seriøse bønder som jobber med tamme, domistiserte, rolige dyr som trenger oss mennesker siden de har blitt avlet i flere tusen år for et liv i fangenskap. Slipper man en rev/mink på et beite kontra gris, ku, sau så vil rovdyret forsvinne raskt, mens husdyr holder seg for det meste på samme stedet, det er forskjellen. Det er ikke mulig å holde rovdyr forsvarlig i bur, denne type dyr har hundre ganger sterkere instinkter enn husdyr, de er jegere og er gjennom evolusjonen utviklet seg til å bli de beste jegerne, og med disse ferdighetene så må de få utløp for intelligensen, jaktegenskaper, behovet for revir, og alt som følger med et liv som en aktiv og smidig jeger. Det er absolutt ingen pelsdyr som trives. Det er som å si at en hund ville trives under samme forhold, der vet de fleste bedre. Biologi burde vært obligatorisk på skolebenken... Det er mulig å forbedre forholdene til landbruksdyr. Det er stort potensiale, og det jobbes med hele tiden. Mye har forandret seg de siste årene. Før fnøs man av at kuer skal ha liggematter, i dag er det en selvfølge. Man lærer mer om dyrenes behov og atferd enn det man gjorde før. Hos pelsdyr er det det samme som det har vært de siste 30 åra med unntak av et litt større bur og et aktiveringsverktøy som pinne eller bein. Før hadde man pelsdyr ute i innhegninger. Det ble ikke lønnsomt da man kun hadde mulighet til å ha færre dyr. I dag kan det være opp mot 100.000 dyr bare på en farm. Det er ikke ansvarlig på noen som helst måte. Ikke 10.000 dyr heller og kanskje 2-3 personer som jobber på farmen. Man burde virkelig vite bedre i 2014... Anonymous poster hash: 39b29...768 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå