Gå til innhold

Linser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sist gang jeg hadde planer om å suplere med linser til brillebruken fikk jeg beskjed om at jeg rett og slett ikke så dårlig nok til å kunne bruke linser. Hva er egentlig den laveste styrken man kan få på linser? Jeg er nærsynt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nærsynt og brukte allerede på -1.50.

Skrevet

Jeg er nærsynt og brukte allerede på -1.50.

Er det mulig å få for mindre enn det også?

Skrevet

Usikker. Første gang jeg testet synet hadde jeg allerede -1.50. Vil tro det er mulig. De selger jo linser uten styrke også...

Skrevet

Den laveste styrken man får på daglinser er ihvertfall + eller - 0.50. Har du feks 0.25 eller lavere er det ikke mulig å bruke daglinser.

Skrevet

Usikker. Første gang jeg testet synet hadde jeg allerede -1.50. Vil tro det er mulig. De selger jo linser uten styrke også...

Mhm, for jeg har -0.35 som minste og -0.50 som største. Det er godt mulig at det har blitt høyere siden det er ett og et halvt år siden jeg ble testet. Lurer veldig på om det er mulig for meg å få linser.

Skrevet

Den laveste styrken man får på daglinser er ihvertfall + eller - 0.50. Har du feks 0.25 eller lavere er det ikke mulig å bruke daglinser.

Ah, da er det forståelig. Håper nesten synet mitt hat blitt verre da, slik at jeg har -0.50 nå.

Skrevet

Ah, da er det forståelig. Håper nesten synet mitt hat blitt verre da, slik at jeg har -0.50 nå.

Har du litt skjeve hornhinner er det vanlig å justere styrken bittelitt opp, slik at du med 0.35 feks kan gå opp til 0.50, men det kommer også an på hvor skjev hornhinnen er og i hvilken akse den står.

Jeg har feks -0.50 og skjev hornhinne på det ene øyet, men bruker 0.75 linse på det øyet.

Det andre øyet er -1.50 pluss skjev hornhinne og jeg bruker -2.00 linse der.

Det finnes ikke toriclinser, altså linser med tilpasning for skjev hornhinne, for de verdiene jeg har. Jeg har altså for lite skjeve hornhinner til at de kan justeres med toriclinser, men jeg kan justeres med litt ekstra styrke slik at jeg likevel ser godt nok med linser.

Ulempen er at når jeg bytter fra linser til briller, får jeg "ølbriller" i ti minutter til øynene venner seg til at jeg har hornhinnetilpasning i brillene.

Skrevet

Har du litt skjeve hornhinner er det vanlig å justere styrken bittelitt opp, slik at du med 0.35 feks kan gå opp til 0.50, men det kommer også an på hvor skjev hornhinnen er og i hvilken akse den står.

Jeg har feks -0.50 og skjev hornhinne på det ene øyet, men bruker 0.75 linse på det øyet.

Det andre øyet er -1.50 pluss skjev hornhinne og jeg bruker -2.00 linse der.

Det finnes ikke toriclinser, altså linser med tilpasning for skjev hornhinne, for de verdiene jeg har. Jeg har altså for lite skjeve hornhinner til at de kan justeres med toriclinser, men jeg kan justeres med litt ekstra styrke slik at jeg likevel ser godt nok med linser.

Ulempen er at når jeg bytter fra linser til briller, får jeg "ølbriller" i ti minutter til øynene venner seg til at jeg har hornhinnetilpasning i brillene.

Jeg har litt skjeve hornhinner, så da kan det jo være det kan korrigeres med sterkere linser slik som du har, og jeg kan bruke linser likevel.

Men gjelder dette med bytte fra linser til briller også når man bruker briller fra begynnelsen av dagen. Vil øynene ha problemer med å tilpasse seg da siden de er vant til å gå med linser fra tidligere?

Skrevet

Hadde linser på -0,75 da jeg startet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...