Gå til innhold

Noen med bulimi her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere en taktikk i forhold til jul? .. Gruer meg til all maten/fristelser..

Anonymous poster hash: 71dc1...59f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktigste er vel kanskje å bli frisk...

Skrevet (endret)

Hei! Jeg var i akkurat den samme situasjonen i fjor som du er i nå. Jeg gruet meg så fælt til jul. Skulle i tillegg feire med min samboers familie, noe som økte stressnivået enda mer. Det jeg endte med å gjøre, var for det første å prøve å ikke tenke så mye på det. Kanskje enkelt å si, men jeg sørget for å holde meg opptatt. Og så var jeg veldig bevisst under matsituasjonene om at jeg ikke måtte forsyne meg med for mye. Tok det veldig rolig. I tillegg visste samboeren hva jeg slet med og var der som en støtte, selv om han ikke sa noe. Det hjalp veldig. Så vil anbefale deg å dele det med noen, som kan hjelpe deg med å tenke på noe annet. Husk at det er lov å kose seg i jula. Det vil være fristelser, men det er ikke noe galt å spise noen av dem heller! :)

Som den over her sier, er det viktig å bli frisk. Men det er jo ikke lett å komme dit nå 14 dager før jul. Det blir for kort tid. Men ville anbefale deg å jobbe hardt for å bli frisk neste år, mulig du allerede gjør det. Ønsker deg en god jul og håper at du får det kjempefint og har få tanker om mat osv :)

Endret av rockejenta
Skrevet

Hei! Jeg var i akkurat den samme situasjonen i fjor som du er i nå. Jeg gruet meg så fælt til jul. Skulle i tillegg feire med min samboers familie, noe som økte stressnivået enda mer. Det jeg endte med å gjøre, var for det første å prøve å ikke tenke så mye på det. Kanskje enkelt å si, men jeg sørget for å holde meg opptatt. Og så var jeg veldig bevisst under matsituasjonene om at jeg ikke måtte forsyne meg med for mye. Tok det veldig rolig. I tillegg visste samboeren hva jeg slet med og var der som en støtte, selv om han ikke sa noe. Det hjalp veldig. Så vil anbefale deg å dele det med noen, som kan hjelpe deg med å tenke på noe annet. Husk at det er lov å kose seg i jula. Det vil være fristelser, men det er ikke noe galt å spise noen av dem heller! :)

Som den over her sier, er det viktig å bli frisk. Men det er jo ikke lett å komme dit nå 14 dager før jul. Det blir for kort tid. Men ville anbefale deg å jobbe hardt for å bli frisk neste år, mulig du allerede gjør det. Ønsker deg en god jul og håper at du får det kjempefint og har få tanker om mat osv :)

Tusen takk for konstruktivt svar, dette setter jeg stor pris på når jeg føler meg helt alene om denne stygge sykdommen! Skal ta rådene med meg ja, og prøve å holde meg opptatt :) God jul til deg også Rockejenta, og så deilig å høre at du er frisk(ere?) :)

Skrevet

Tusen takk for konstruktivt svar, dette setter jeg stor pris på når jeg føler meg helt alene om denne stygge sykdommen! Skal ta rådene med meg ja, og prøve å holde meg opptatt :) God jul til deg også Rockejenta, og så deilig å høre at du er frisk(ere?) :)

Det er jeg! Ble det i vår :) Men det var en vanskelig jul, naturlig nok. Kan si at det å gå turer i den friske vinterluften, så sant det er snø da :fnise: , hjalp veldig! Da får man virkelig tankene over på noe annet og føler seg så mye bedre! :) Godt å høre at mitt svar hjalp deg litt! Det er godt å dele råd med andre i samme situasjon. Jeg manglet det da jeg slet. Så derfor syns jeg det er viktig å hjelpe andre i samme situasjon :):hug:

Skrevet

Det er jeg! Ble det i vår :) Men det var en vanskelig jul, naturlig nok. Kan si at det å gå turer i den friske vinterluften, så sant det er snø da :fnise: , hjalp veldig! Da får man virkelig tankene over på noe annet og føler seg så mye bedre! :) Godt å høre at mitt svar hjalp deg litt! Det er godt å dele råd med andre i samme situasjon. Jeg manglet det da jeg slet. Så derfor syns jeg det er viktig å hjelpe andre i samme situasjon :):hug:

Jeg er så enig! Har kjempe lyst å hjelpe andre med det samme jeg også, men vet ikke hvor jeg henvender meg til det liksom VEt jo at det er mange som sliter med det samme, men føler bulimi liksom er mer "tabu" å stå fram med, om du skjønner?. :)

Skrevet

Har du noen du kan "alliere" deg med? Som kan hjelpe deg med å holde deg opptatt når du trenger det?

Vet dette ikke er til særlig hjelp, men mat må kroppen ha. Gjør ditt beste for å ikke tenke så mye på maten i jula, men tenk på alt det som er bra med jula i stede. Og hvis det skulle skje at du spiser og kaster opp, ikke tenk noe mer på det. Spist er spist og spydd er spydd! Du kommer ingen vei ved å grave deg selv ned i det som ikke gikk så bra. Gå på med nytt mot og tenk at "neste måltid, det skal jeg klare!".

Selv om jula byr på mye uvant mat og tidspunkt for måltider bør du prøve å spise jevnt for å holde blodsukkernivået oppe. Lag en "plan" for deg selv når du skal spise slik at du unngår ekstremsult.

Hvis og når ting blir vanskelig kan du prøve dette: puss tennene, lakker neglene, ta en laaaang dusj, gå deg en tur i snøen eller dra frem kortstokken for en real runde vri-åtter.

Ønsker deg masse lykke til og håper jula di blir bra, tross en del utfordringer :hug:

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så enig! Har kjempe lyst å hjelpe andre med det samme jeg også, men vet ikke hvor jeg henvender meg til det liksom VEt jo at det er mange som sliter med det samme, men føler bulimi liksom er mer "tabu" å stå fram med, om du skjønner?. :)

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Bulimi er jo liksom så "ekkelt".. Men jo mer vi snakker om det, jo mindre tabu blir det :) Jeg prøver bare å hjelpe når jeg oppfatter at folk trenger råd, sånn som deg nå :) Og det hjelper meg også!

Skrevet

Har du noen du kan "alliere" deg med? Som kan hjelpe deg med å holde deg opptatt når du trenger det?

Vet dette ikke er til særlig hjelp, men mat må kroppen ha. Gjør ditt beste for å ikke tenke så mye på maten i jula, men tenk på alt det som er bra med jula i stede. Og hvis det skulle skje at du spiser og kaster opp, ikke tenk noe mer på det. Spist er spist og spydd er spydd! Du kommer ingen vei ved å grave deg selv ned i det som ikke gikk så bra. Gå på med nytt mot og tenk at "neste måltid, det skal jeg klare!".

Selv om jula byr på mye uvant mat og tidspunkt for måltider bør du prøve å spise jevnt for å holde blodsukkernivået oppe. Lag en "plan" for deg selv når du skal spise slik at du unngår ekstremsult.

Hvis og når ting blir vanskelig kan du prøve dette: puss tennene, lakker neglene, ta en laaaang dusj, gå deg en tur i snøen eller dra frem kortstokken for en real runde vri-åtter.

Ønsker deg masse lykke til og håper jula di blir bra, tross en del utfordringer :hug:

Ja, jeg vet i praksis alt dette, men i teorien er det så vanskelig å gjennomføre :) Men igjen, takk for mange gode tips <3 Takk for gode lykkeønkinger! En god jul til deg også <3

Skrevet

Finnes det noe du kan spise som er mettende? Jeg skal ihvertfall spise saaaakte, og være passe mett (spise regelmessig) når det er middag så jeg ikke hiver meg over alt som er og rett over toalettet etterpå. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 895d1...ea9
Skrevet

Jeg hadde tidligere store problemer med spiseforstyrrelser og bulimi. Har alltid vært svak for fastfood, kyllinger, hamburgere og godteri. Kaker mm. Så endte det med at jeg følte meg skyldig og led enda mer under bulimien. Det som fikk meg ut av elendigheten var å endre kostholdet og starte med psykologsamtaler. Det er ikke veldig mange som er klar over det, men bulimi er faktisk en sykdom som du ikke blir kvitt med mindre du får behandling for det. På lik linje som schizofreni, depresjon o.l. finnes det behandlingstilbud og medisiner du kan få som kan være til god hjelp på din vei mot forbedring. Ikke undervurder helsetjenesten og benytt deg av tilbudet som er tilgjengelig. Du kan bli bedre men du må også jobbe litt for det. ;)

Anonymous poster hash: 95ec9...76b
Skrevet

Jeg har store problemer med bulimi og julen er alltid ekstra vanskelig. Det er mat, mat og mer mat hele tiden og jeg blir kjempe stressa. Er veldig avhengig av å følge en kostliste, faste måltider og til faste tider. Nå er bare alt kaos, har faktisk spist to bokser med swinx konfekt (ca 1 kg tilsammen) to halvlitere med julebrus, en japp og en snickers og en liten boka med serina kaker.... Og nå er jeg så kvalm og må jo kaste det opp! Mister rett og slett helt kontroll og det komiske er jo at jeg er tynn som en strek, driver og gjør dette mange ganger daglig og merker at kroppen er fryktelig sliten med disse blodsukker svigningene. Og holder på å fryse ihjel også....

Anonymous poster hash: c3812...424

Skrevet

Håper dere alle blir helt friske snart og når dere blir det, bør dere dra til tannlege :)

Anonymous poster hash: a208f...75c
Skrevet

Jeg hadde anoreksi, som "ble til" overspising rett før julen 2012. Var vanskelig å kontrollere seg, og jeg følte meg elendig hele tiden. Endte opp med veldig mye selvskading på lår og mage, samt maange rare metoder for å kaste opp (som ikke funket, halsen min bare hovna opp) og det var en skikkelig trist jul. Jeg skjønner godt at du frykter jula.

Nå har jeg vært nogen lunde frisk i 5-6 mnd, og men kjenner allerede nå at jeg er nervøs. Mitt tips til deg er å kjenne etter metthetsfølelsen og vite at nok er nok. Det er selvfølgelig veldig vanskelig når man har en enorm appetitt etter å fylle tomrommet man føler inni seg, men man må vende seg til det. Ellers kan du satse på litt trening i jula, ta deg en liten løpetur eller en god styrkeøkt for å føle deg litt sunnere og bedre.

Dumt at jula har alt dette presset med mat over seg. Når jeg var yngre, gledet jeg meg faktisk mer til maten enn selve gavene under treet, men nå vet jeg ikke lenger...

Skrevet

Jeg beklager om den første kommentaren min virket negativ-at jeg ser ned på dere.
Men det var ikke ment slik :)
Jeg håper dere blir friske, tar en dag om gangen.
Prøve å ikke overspise :)
Dere har lov å kose dere i jula, ikke få dårlig samvittighet, men dere må spise faste måltid, gjerne spis en klementin om fristelsene blir for store ^_^

*klem til dere*

Skrevet

Jeg har hatt bulimi. Vært til psykolog og blitt frisk. 1,5 år siden jeg kastet opp for siste gang :)

Nå vet jeg ikke riktig hvordan bulimien er for deg, men for meg var det en unngåelses-strategi for å avlede de virkelige problemene over på noe annet. Manifistere de vanskelige, uforståelige tankene over på noe fysisk, håndterlig og kontrollbart. Det var psykologen som gjorde meg obs på det. Når jeg forstod det, klarte jeg å bli frisk.

Allikevel, det er en lang prosess å bli frisk, så jeg skal ikke gå så nærmere inn på akkurat den biten.

Det kan være fort gjort å fråtse i juletida. Men forsøk å spis faste måltider hver dag nå fremover. Ikke sult deg for å liksom gjøre opp for fråtsinga - forsøk heller å holde blodsukkeret stabilt. Det er kjempeviktig. Spis måltider sakte og rolig. Unngå å bli sprekkmett. Lytt på kroppen din og hør hva den prøver å fortelle deg (ikke hodet, for det er ikke friskt). Kroppen klarer nemlig helt fint å si i fra hva den trenger og ikke trenger. Det er et fantastisk maskineri som er utrolig tilpasningsdyktig. Spiser du for mye noen dager på rad gjør det ingenting - hvis ikke hodet blander seg inn vil den tilpasse og ordne opp i ubalansen selv. :)

Det mest magiske, rare og befriende jeg oppdaget på min reise til å bli frisk, var da jeg oppdaget at jeg ikke trengte kostholdsplaner, kalkulatorer og stålkontroll for å holde vekta stabil. Jeg kunne faktisk overlate styringa til kroppen selv! Først var det litt vanskelig, men etterhvert klarte den det med glans. Det er jo tross alt millioner år med genetikk her... Og det bør man stole på. Så det håper jeg du tenker på nå i jula - at du kan finne en trygghet i den viten om at kroppen din ordner opp og bare vil deg godt.

Skrevet

Hei ts! vondt og høre at du går en høytid i møte som i teorien bare skal være kos og avslapping. Dessverre er nettopp høytider spiseforstyrredes største mareritt.

Er som noen over her sa,2 uker er for kort tid til å bli frisk på. Alikevel tid nok til å lære seg noen tommelfingerregler!

Man kan skylde på fristelsen, og at man er for svak til å motstå den. Og det er vel ikke så rart det, så sulten som en underernært kropp er? Alikevel må du tenke over de egentlige grunnene til overspising. Skulle gjerne ha tegnet en figur her til deg nå, men la gå. Jeg tar kun situasjoner som et resultat av sult her, ikke de som blir utløst av følelser. De vanligste situasjonene/bakomforliggende for overspising/oppkast er:

Situasjon 1: kroppen din er feil/underernært, du er sulten og har sultet deg over lengre tid (selv om man overspiser/kaster opp hver dag). Kroppen trenger mat og hjernen din gjør alt for å få i seg næring. Du "planlegger" å tilfredstille den, for du skal kvitte deg med det uansett. resultat: overspising/oppkast.

Situasjon 2: Du velger å gi kroppen din næring. Kanskje har du et friskt øyeblikk og spiser nei-mat. Kanskje spiser du mer enn hva som ifølge den spiseforstyrrede hjernen din er passelig mengde. Du tenker at siden du allerede har spist for mye, kan du like godt fortsette med mer og kvitte deg med det. resultat: overspising/oppkast.

Her er hva du kan prøve å gjøre: Avdekk situasjonen/det bakomforliggende.

Situasjon 1: mye handler om forebyggende arbeid for å unngå denne. Gi kroppen din mat. Tenk at du som en normal person skal ha 2000kcal i deg daglig, tillat deg dette i julen (har lyst å si at du alltid skal tillate deg dette, men vet selv at den regelen "gjelder ikke meg") og tenk at du forebygger en oppkastrunde (som alikevel resulterer i at kroppen din beholder 1200kcal, tross oppkast). Tvihold på denne tanken, og SPIS, om så trygg ja-mat. Tenk heller at du får trene det bort på nyåret (ikke en frisk tanke, men den hjelper når det står på).

Situasjon 2: okei, så spiste du kanskje litt mer enn hva den spiseforstyrrede hjernen din synes er greit. Men er ikke dette noe en frisk person ville gjort? spist seg god og mett og i tillegg tatt seg noen julekjeks? se rundt deg! tenk for deg selv at det går greit, at du ikke legger på deg av et måltid. at denne "overskridelsen" ikke inneholder 1200kcal (som kroppen din beholder ved en overspiselse, tross oppkast).

Tankene jeg skriver om her er ikke friske tanker. dette er ikke slik man skal tenke når man blir frisk. Men de kan hjelpe på når det står på som verst, og avverge en overspisinger.

Selv sprakk jeg på julaften i fjor. Men jeg avverget også veldig mange overspisinger.

Når det gjelder overspisinger som blir utløst av noe i følelseslivet ditt (som er ment for å dempe) så stiller det seg noe annerledes. Prøv å omgås andre, snakk med noen om problemene, gå deg en lang tur eller en lang dusj.

Jeg håper julen blir fin for deg ts! og jeg håper du søker om behandling på nyåret om du ikke alt er inne til terapi. Dette er ikke noe en kommer seg utav alene. Har selv hatt spiseforstyrrelser i 7år (4 av dem var bulimi), men nå har jeg vært oppkastfri i 7mnd!

Anonymous poster hash: 47429...2aa
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...