Gå til innhold

Til dere som går på ski!

MagicaFraFyll

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ski, med det mål å gå på ski så ofte jeg kan i vinter. Jeg er ikke særlig bevandret innenfor skiverdenen, og lurer derfor på: hvilke klær er best? Kom gjerne med forslag fra innerst til ytterst, avhengig av temperaturer etc. Siden jeg er student: ikke interessert i dyre merkeklær, men funksjonelle klær til en grei pris.

På forhånd takk!

-Magica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva slags type skitur jeg er på. Er det mer trening/hurtig har jeg rett og slett en foret treningstights og foretgenser, men vest over avhengig av temperaturen. Er det mere fjelltur, kose/rolig tur bruker jeg enten skallbukse, softshellbukse eller bomullsbukse (skianorakk stoff) og jakker i samme type. Har enten sportsundertøy eller ullundertøy under avhengig av temperaturen. Er det siste nevnte tur har jeg også alltid med sekk med litt ekstra varme klær i, og mylighet for å ta av et lag om det skulle bli varmt.

Edit: foret tights som i treningstights somer tynt foret.

Endret av SjiraffenLaffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har ingen erfaring med skallbukse eller softshell. Hvordan fungerer disse? Vindtette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har ingen erfaring med skallbukse eller softshell. Hvordan fungerer disse? Vindtette?

Om du går inn på f.eks XXL eller Stormber på nettet kan du lese om de forskjellige buksene og hvordan de "virker" :)

Softshellen et mindre vind og vanntett enn skallen, men ikke så "stiv" i stoffet.

Endret av SjiraffenLaffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en ganske dyr skidress (bukse+jakke), men den har jeg til gjengjeld hatt i flere år og bruker den på mer eller mindre hver tur (i tillegg til at jeg bruker buksen til løping på da kaldeste dagene), så om en ser på kostnadene i forhold til dette så er det ikke så ille. Temperaturen regulerer jeg med diverse ull/tekniske underlag.

Husk gode (skispesifikke) hansker og en lue som sitter godt og ikke kommer i konflikt med solbrillene/skibrillene.

Om du skal gå lengre turer med pauser må du ha med deg noe varmt du kan ha på deg når du setter deg ned. Jeg går stort sett raskere treningsturer på et par timer.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Du kan stort sett bruke det du har: ei litt laus treningsbrok med ullstilongs under, og ei vindtett jakke eller løpejakke med ulltrøye under så er du stort sett i boks. Du treng ikkje så mykje spesialtøy. Eg vil seie at det viktigaste er ullundertøyet, og gjerne også ullbh. På Obs får du kjøpt ullsett frå merket Ullrokken som er gode ting og veldig rimeleg, eg trur eg betalte ein hundrings for eit sett, for å seie det slik. Og det er bra ting, altså, eg har brukt dei mykje og dei held like bra eller betre enn Ulvang, til dømes. Over stilongsen kan du godt bruke ei joggebrok, men om du trur du kjem til å tryne masse er det betre med ei skibrok. Eg ville teke meg ein tur på Fretex, eg, der finn du masse bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker alltid ull under - stillongs, trøye og sokker. Har en tynn, vindtett og vannavstøtende bukse + vanlig vinterjakke (fritids) utenpå. Er det veldig kaldt har jeg en tynn fleecegenser under jakken. Votter, bøff og evnt lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er mange gode tips og råd over. Det viktigste, vil jeg si, er at du har noe som er vindtett. Ull er viktig det også, men det har lite nytte hvis kald vind blåser rett gjennom. Som sagt over så spørs det hva slags tur du skal på. Skal du på treningstur, eller generelt gå i preparerte skiløyper, er det greit med en standard langrennsdress, da disse er lette, komfortable, og puster bra. Du får kjøpt dem i alle mulige farger og fassonger, og prisklasser.

En rimelig en, med både jakke og bukse er f.eks. http://www.xxl.no/klar/klar-dame/jakker/langrennsjakker/bjorn-dahlie-suit-haze-langrennsdress-dame/p/1091577_1_style

Du får også ofte kjøpt sånne sett på kampanjer i sportsbutikker, eller på coop obs tror jeg.

Eller så får du helt greie jakker og bukser fra Swix (som ser litt bedre ut enn grilldressen ovenfor) til rundt 1000-lappen totalt, på XXL. Er det skikkelig surt, vil jeg anbefale en vindtett lue i tillegg.

Bukse: http://www.xxl.no/klar/klar-dame/bukser/swix-star-advanced-pant-langrennsbukse-dame/p/1065581_1_style

Jakke: http://www.xxl.no/klar/klar-dame/jakker/langrennsjakker/swix-star-advanced-jacket-langrennsjakke-dame/p/1080871_4_style

Det viktigste her er nok buksa. En løpejakke gjør nytten på overkroppen. Du kan bruke skall (vanntette klær) også, men det blir fort veldig klamt, og da blir du kald. Derfor er det best med vindtette klær som puster bedre.

Skal du gå mer på tur i høyfjellet, kan bommulsanorakk og bukse være tingen. Disse er ofte en del tyngre, men til gjengjeld er de bedre egnet for surt drittvær, da de gjerne er litt lengre og større enn langrennsdressen, så du får plass til mer klær under. I tillegg er det hette på anorakken, noe du ikke har på dressen. Du kan bruke skall i stedet for dette, men som sagt over, så kan du risikere at det blir veldig klamt. Isåfall er det viktig å bruke alle luftemulighetene du har. Sånne klær får du kjøpt billig på fretex, eller så har vel swix og bergans noe relativt rimelig i denne klassen.

Under så bør du ha ull. Hvis det er ekstra kaldt tar du på deg to lag med ull. Skal du ta pauser, ta med en tykk genser, tynn dunjakke, fleece e.l. til å ta på. Skal du ta lange pauser kan det være et tips å ta med ekstra ullundertøy, så du får byttet av deg det våte og svette. Dette gjør skikkelig stor forskjell på om du klarer å holde varmen lenge. Er det skikkelig kaldt vil jeg anbefale ullboxer (gjerne en skikkelig stygg en, som går langt ned på lårene), og sports-BH i ull.

God tur! :)

Anonymous poster hash: 0598e...b3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, AB! Takk for det omfattende innlegget ditt! Nå blir jeg klar for tur. Mangler bare litt mer snø! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt gamledags, men jeg tar bare på meg stillongs under buksa, den vanlige vinterjakka mi, lue og helt ordinære votter. Og så rusler jeg meg en tur. Kler meg akkurat som om jeg skulle gå en vanlig tur til fots etter veien.

Skjønner det blir annerledes om men skal på lang tur høyt til fjells og langt fra folk, eller om man skal ha en hard treningsøkt og bli skikkelig svett, men ellers er det jo egentlig ingen stor forskjell på å gå tur til fots og på ski (??)

Anonymous poster hash: d6b9a...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

3lags prinsippet fungerer best for meg.

Innerst har jeg ullstrømpebukse eller ullstillongs. På korte dagsturer syns jeg det er best å bruke ullstrømpebukse. Men skal jeg ligge ute over flere dager. Bruker jeg stillongs slik at jeg kan bytte sokker.

Så har jeg en tynn trøye også i ull.

Det andre laget er en fleecedress som isolerer godt. Da kan man regulere varmen ved å ev. ta av fleecetrøya.

Det siste laget er vindtett bukse og jakke. I buksa bør det være en del stretch. Slik at du får bevegd deg uten problemer.

Andre ganger er jeg på kosetur. Da er det nikkers som gjelder. Det ser bra ut og har høy påskefaktor ;) Det geniale med nikkers, er at du kan variere kropstemperaturen med å ta ned eller ha oppe strømpene.

Hvis jeg skal gå en veldig rask og kort tur når det ikke er for kaldt. Bruker jeg en vindtett jakke. Fleecetrøye og vintertights som har fleece på innsiden.

Men bænkers er trelagsprinsippet hvis jeg skal anbefale en universal og godt utprøvd skibekledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg bruker: :)

Ski for trim / trening:

Langrennsjakke og bukse (jeg har noe fra Bjørn Dæhli). Tynn ulllongs og langermet ulltrøye under. Om det er "varmt" /rundt 0, dropper jeg longs til fordel for ullbokser. Ullsokker i skiskoa, buff på hodet(som pannebånd) og tynne skihansker.

På fjellet eller veldig kaldt, men fortsatt rask skigåing:

Velger noe litt tjukkere ullundertøy, eller tar 2 lag på overkroppen, og tar på lue. Fleece eller ekstra genser, ekstra hansker/votter og ekstra sokker i sekken. Ellers det samme som over.

Kosetur, med bål o.l:

Pappas gamle Fjällrevenanorakk fra 70-tallet, og en eldre og mer sliten skibukse. Godt med ull under.

Jeg er en særing som alltid bruker ull, og ikke kan fatte poenget med superundertøy. Men det er vel smak og behag.

Ellers vil jeg "reklamere" litt for sportsdeal.no (jeg har ikke noe med butikken å gjøre altså..). De selger ofte ut gamle modeller av skiklær og sånn. Jeg betalte i alle fall mye mer for denne jakka, da jeg kjøpte meg den i en vanlig sportsbutikk i fjor:

http://www.sportsdeal.no/bekledning/jakker/dame/trening/bjoern-daehlie-jacket-ambition-pro-women-320162-23902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...