Gå til innhold

astma?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt desperat nå, så legger inn et innlegg her. Jeg vet ingen er lege her.

jeg har lenge hatt surkling i brystet, og vanskelig for å puste.

Ikveld etter en gåtur med bikkja, kom jeg meg nesten ikke opp bakken her. Og nå sitter jeg her en time etter jeg kom inn, og føler jeg ikke får puste. Hoster opp slim og hoster til jeg spyr. Og kjennes ut som jeg skraper opp hele halsen når jeg hoster.

Jeg vet ingen her kan svare meg på om det er astma jeg har fått. Men kanskje det høres kjent ut?

Og er det noe jeg kan få gjort med det ikveld? Har lyst å sove, men går jo ikke når jeg er sånn.

Har legitime til fredag så får undersøke da, men er lenge å gå hvis det er sånn det skal bli hvis jeg beveger meg.

Anonymous poster hash: 6d9d2...4d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har astma, men syns ikke det høres ut som at det er atsma du har.... Ta deg en tur til legen du ts! :klem:

Anonymous poster hash: 0224b...980
Skrevet

Har astma og det høres kjent ut. Legen min sa hoste m slim ved anstrengelse var vanlig. Hadde det mye da jeg trente daglig, lenge før jeg fikk riktig diagnose. Men så klart - legen har svaret på om det er astma eller ikke du har.

Anonymous poster hash: 75626...992

Skrevet

Takk for svar :-)

Men er det ingenting som gjør det litt bedre? Ingen kjerringråd der ute som gjør at jeg kan få sove i natt?

Skrevet

Prøv å være rolig og pust så rolig og dypt du kan. Du gjør pusten verre å stresse.

Skrevet

Synes faktisk du skal ringe legevakten og snakke med dem hvis du har hatt pusteproblemer i flere timer.

Skrevet

Høres mer ut som bronkitt, enn astma som er hovedproblemet ditt nå.

Min astma er uten slim bare tung pust og trøtthet pga. Dårlig lungekapasitet og alleri mot de fleste medisiner med laktose som hjelpestoff.

Det du kan gjøre er å sette en kjele med vann til koking på kokeplaten. Når vannet koker skrur du varmen ned som om du koker egg. Så står du så tett inntil dampen og puster inn så mye damp du klarer. Sett på viften og slik at du ikke damplegger hele kjøkkenet. Etter max 5 min bør du kjenne at det letter pusten.

Når du går ut for bikkja må vel luftes i morgen og? Så passer du på å ta ett ullskjerf og knytter tett inntil munnen og nesen at du puster inn og ut gjennom skjerfet. Da forvarmer du innluften og forhindrer at du får kald luft ned i luftveiene og irriterer mer nedi der.

Er du dårlig mandag ringer du om morgenen og får en hastetime hos legen din.

PS husk å skru av kokeplaten og tøm ut vannet før du tar natten.

Anonymous poster hash: ddb24...17a

Skrevet

Takk for svar i natten. Akkurat kommet hjem fra legevakta, og det var lungebetennelse som har pågått en stund.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Så godt at de fant ut av det og kanskje greit at det ikke er astma. Min astma er også "tørr" og det piper/viner mer enn det surkler. Et lite tips er vel at sånn damp ikke er bra for astmatikere, dersom man er i tvil om hva det er :-) god bedring!

Skrevet

Så godt at de fant ut av det og kanskje greit at det ikke er astma. Min astma er også "tørr" og det piper/viner mer enn det surkler. Et lite tips er vel at sånn damp ikke er bra for astmatikere, dersom man er i tvil om hva det er :-) god bedring!

Nesten 3 uker gammel tråd du har hentet frem fra glemselen.

Astma kan opptre i mange fasonger. De grupperes og etter alvorlighetsgrad. Selv har jeg den alvorligste formen men omtrent aldri surkling, piping eller andre lyder. Fordi min astma er såkaltes stum.

Varm damp er anbefalt ved tett pust, og har en helt annen virkning enn f.eks. fuktig, kald tåkeluft utendørs. I ulike forstøveraparater for astmatikere brukes gjerne bare saltvann ril å puste inn, nettopp fordi denne dampen er nok til å lette.

TS var godt du dro på legevakta og fikk hjelp. Nå er du forhåpentligvis bra?

Skrevet

Astma kan opptre i mange fasonger. De grupperes og etter alvorlighetsgrad. Selv har jeg den alvorligste formen men omtrent aldri surkling, piping eller andre lyder. Fordi min astma er såkaltes stum.

Varm damp er anbefalt ved tett pust, og har en helt annen virkning enn f.eks. fuktig, kald tåkeluft utendørs. I ulike forstøveraparater for astmatikere brukes gjerne bare saltvann ril å puste inn, nettopp fordi denne dampen er nok til å lette.

Oi der kan du se! Gått litt fort i svingen 🙊 det var jeg ikke klar over, bare fått beskjed om at jeg ikke skal gjøre det, men er jo selvfølgelig forskjellige grader og fasonger ja :)

Skrevet

Takk for svar begge to.

Jeg er ikke bedre. Var hos legen når kuren jeg fikk på legevakta var over, og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde bronkitt. Om det har gått over til bronkitt fra lungebetennelse vet jeg ikke. Men fikk en sånn liten diskoskule med pulver jeg skulle puste inn. Og nå er den tom og fortsatt ingen bedring. Så da blir det en ny runde på legevakta i dag. :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...