Gå til innhold

smertefull blære syndrom noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skkrev et innlegg i går ang interstitiell cystitt, og fikk ikke så mye svar. Prøver igjen i dag da noen kjenner det mer på navnet smertefull blære syndrom. Fikk denne diagnosen for et par dager siden, og blir veldig glad for tips og råd.

Hvilke mat varer/drikke forverrer det? Kan man bli kvitt dette, og hvorfor får man det?Kan man få det etter flere påviste urinveisinfeksjoner,? Har hatt noen kraftig urinveisinfeksjon innimellom. Blir veldig takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skkrev et innlegg i går ang interstitiell cystitt, og fikk ikke så mye svar. Prøver igjen i dag da noen kjenner det mer på navnet smertefull blære syndrom. Fikk denne diagnosen for et par dager siden, og blir veldig glad for tips og råd.

Hvilke mat varer/drikke forverrer det? Kan man bli kvitt dette, og hvorfor får man det?Kan man få det etter flere påviste urinveisinfeksjoner,? Har hatt noen kraftig urinveisinfeksjon innimellom. Blir veldig takknemlig for svar:-)

http://nhi.no/pasienthandboka/nyrer-urinveier/urinveisinfeksjoner/interstitiell-cystitt-6275.html?page=1

Anonymous poster hash: 1e6aa...826

Skrevet

Tekte om noen hadde personlig erfaring?

Skrevet

Dytter

Anonymous poster hash: 3e5f6...398

Skrevet

Hm kanskje det jeg har, ingen som kan gi litt info? :-)

Skrevet

Legen min mistenker at jeg har dette, så venter på utredning. Har perioder der jeg må tisse konstant akkurat som ved en UVI, men det er ikke bakterier i urinen og det svir ikke når jeg tisser. Reagerer på sure ting, særlig kaffe. Men godt mulig at det bare er ettervirkning av UVI, har fått det relativt ofte de siste årene.

Skrevet

Legen min mistenker at jeg har dette, så venter på utredning. Har perioder der jeg må tisse konstant akkurat som ved en UVI, men det er ikke bakterier i urinen og det svir ikke når jeg tisser. Reagerer på sure ting, særlig kaffe. Men godt mulig at det bare er ettervirkning av UVI, har fått det relativt ofte de siste årene.

Har du smerter i blære?

Skrevet

Jeg har interstitiell cystitt. det er utrolig mange ting jeg ikke kan spise og drikke. men noe som letter på smertene er natron i vann og samarin. (syrenøytraliserende)

jeg tisser alltid etter sex uansett for å ikke forverre det.

Nå kjenner jeg med en gang når smertene kommer. Men enkelte ting unngår jeg helt eller spiser/drikker minimalt av.

gluten har jeg kuttet helt ut da det gir utrolig mye smerter for min del.

Ellers kaffe, sort te, tomat, vin og sterke krydder er noe av det verste. lista er like lang som et vondt år.

Hvis det er noe du undrer på så bare kjør på!

Skrevet

Har du smerter i blære?

Vet ikke helt om jeg vil kalle det smerter, men et press/varmefølelse, men kanskje heller en konsekvens av følelsen av at jeg må ekstremt tisse. Så derfor jeg er litt usikker på om det jeg har. Googlet meg frem til at mange har skikkelige smerter, og det kan jeg ikke akkurat skryte på meg:p

Skrevet

Vet ikke helt om jeg vil kalle det smerter, men et press/varmefølelse, men kanskje heller en konsekvens av følelsen av at jeg må ekstremt tisse. Så derfor jeg er litt usikker på om det jeg har. Googlet meg frem til at mange har skikkelige smerter, og det kan jeg ikke akkurat skryte på meg:p

Jeg har heller ikke skikkelige smerter som jeg leser på netter, mer som en mild svie.men man kunne ha d i forskjellige grader.noen har milde symptomer, mens andre har voldsomme smerter:-)

Skrevet

Jeg har interstitiell cystitt. det er utrolig mange ting jeg ikke kan spise og drikke. men noe som letter på smertene er natron i vann og samarin. (syrenøytraliserende)

jeg tisser alltid etter sex uansett for å ikke forverre det.

Nå kjenner jeg med en gang når smertene kommer. Men enkelte ting unngår jeg helt eller spiser/drikker minimalt av.

gluten har jeg kuttet helt ut da det gir utrolig mye smerter for min del.

Ellers kaffe, sort te, tomat, vin og sterke krydder er noe av det verste. lista er like lang som et vondt år.

Hvis det er noe du undrer på så bare kjør på!

Å så godt å vite at jeg ikke er alene:-) har aldri hørt om denne diagnosen før, så blir sååå glad for svar.hvordan får vi dette? Kan det komme feks etter urinveisinfeksjon?

Skrevet

Nå har ikke jeg fått diagnosen, men alt pekte mot IC. Varm og øm smerte i blæreområdet, skikkelig vondt om blæra var full. En veldig lettende følelse når jeg endelig fikk til å tisse. Det var ofte blod i urinen og det lukta rart, men jeg hadde aldri bakterier eller noe som tilsa UVI. Gikk med disse smertene i 7 år, det starta for min del da jeg mista jomfrudommen. Hadde gruelig vondt nesten hver dag i denne perioden. Men plutselig, for snart to år siden, ga det seg. Jeg aner ikke hva som skjedde, men det kan ha sammenheng med at jeg begynte å ta 1000 mg C-vitamin daglig og unngå noen sure matvarer (som appelsinjuice). Jeg ser at noen med IC reagerer veldig på c-vit, men jeg antar at det er annerledes fra individ til individ. Uansett, jeg har bare kjent bittelitt murring et par ganger siden det plutselig ga seg. Da har jeg stoppet det med å drikke masse vann, slik at blæra blir "skylt" igjennom ordentlig. Jeg kan ikke ta paracet, for da får jeg kjempevondt i blæra. Siden det ga seg har livet selvfølgelig blitt mye bedre. Jeg har bl.a. fått en sønn, og det ville nok ikke ha skjedd om smertene ikke hadde gitt seg... :sjenert:

Selv er jeg nesten helt sikker på at det var IC jeg hadde, for sykdomsbeskrivelsen er ganske lik det jeg opplevde. Jeg mistenker at den ligger latent, men håper at den ikke kommer tilbake! Det er ikke utenkelig at det kan være hormonstyrt, mrn det er bare en gjetting fra min side. Anyway, jeg skulle akkurat til å manne meg opp og be legen om å sende meg til utredning for IC idet smertene plutselig forsvant. Legen hadde aldri hørt om interstitiell cystitt før, så han satte meg på antibiotikakur etter antibiotikakur selv om jeg ikke hadde UVI :dry:

Så, det var min historie. Håper du finner en god måte å leve med sykdommen din på og at du slipper de smertene :klemmer:

Skrevet

Har også dette, men mest ubehag i urinrør, fler som bare har det der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...