Gå til innhold

Uenighet om foreldreansvaret...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

På tirsdag er det klart for mekling og jeg får vondt i magen bare av tanken.

Vi har hatt delt foreldreansvar (60-40 ) til en herlig gutt på 5 år de siste 3 årene.

Nå skal han skrives inn på skole og vi klare ikke bli enige om fordeling av foreldreansvaret i fremtiden og hvilken skole som er best for sønnen vår.

Hjemme hos meg har han endel venner i gata.Besteforeldre,tante og onkel,søskenbarnet på samme alder og oldemor bor også i nærmeste omkrets.Jeg mener at siden han har størst nettverk her bør han gå på skole her hos meg.Skolen her har små klasser på 16 elever og er under oppussing og utbygging,mens skolen hjemme hos faren har store klasser på 26 elever pr klasse .Itillegg har jeg hørt endel negativt om skolen med tanke på skolefritidsordningen.Det finnes heller ikke muligheter for å dele klassene inn i små grupper fordi skolen ikke har nok klasserom til dette.

Mine argumenter er alså at skolen her har bedre tilbud og han bør gå på skole der kameratene hans skal gå.

Faren er en fantastisk flink far på alle måter og jeg ønsker at han skal se sønnen vår like mye som meg...Det er ikke det. Han har ikke helt troen på delt omsorg og ønsker hovedansvaret hvis denne delte ordningen viser seg å være en dårlig løsning når vår sønn begynner på skolen.

Jeg vet at hvis vår sønn begynner på skole er det stor mulighet for at han søker om fullt ansvar for gutten vår.Bare tanken på at jeg og sønnen vår kun skal se hverandre annenhver helg gjør at det verker i magen..Han er jo vandt til å se oss begge veldig ofte og har alltid virket tilfreds med situasjonen.Klart jeg vet mange kommer til å si at barna blir kasteballer mellom to hjem,men en mor kjenner sitt barn og hvis jeg noen gang ser at dette ikke føles rett for ham,ønsker jeg hovedansvaret..Akkuratt som faren.

Nå har faren sagt at han kommer til å bruke min bosituasjon som argument på hvorfor sønnen vår vil ha det best hos ham.Han sitter med huset vi hadde mens jeg leier i 2 etasje hos min farmor..Vi bor greit..Masse barn i enden av en blindgate..Ingenting trafikk og med andre ord veldig barnevennlig.Men det at han eier et hus mens jeg kun leier en leiliget mener han er et godt argument..Jeg er redd og vet ikke hva det vil ble lagt vekt på i en slik situasjon.

Vi har nå en delt ordning på 60-40...Jeg hadde 60 de to første årene mens han skal ha 60 de to neste.Men andre ord er det han som står oppført på 60 % på nåværende tidspunkt.Dette var en avtale vi ble enige om fordi det skulle være mest rettferdig for oss begge,både økonomisk og med tanke på samvære med sønnen vår.

Det står også i avtalen at vi skal gå over på en delt ordning før skoletart..

Dette sliter meg ut.Sønnen min er i tankene både dag og natt og det tar fra meg hele nattesøvnen.

Har noen der ute erfaringer med tanke på megling og hva det legges vekt på i en eventuel sak i byretten ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dre har harr 60-40 HAr jo alleede en hovedomsorg....

Begge har ansvar uansett, dere er jo begge foreldre....

Hovedomsorg sier at gutten bor mer hos den ene, delingen kommer en fram til....

Ang praksis etc se her:

http://www.f2f.no/index.cfm?pageID=48

Lykke til!!

Og husk: Dette gjelder jo barnets beste, ikke nødvendig vis deres... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han eier et hus, du leier hos farmoren (din?). Du kan argumentere med at sønnen i så fall får veldig god kontakt med større deler av familien, og at du har en veldig sikker bolig. Tviler på om farmor vil kaste dere ut med det første. Du betaler husleie, han betaler kanskje lån? Hvordan du disponerer dine penger burde jo ikke ha noe å si. Jeg tror bomiljø og nettverk har mer å si dag.

Hvor langt unna bor faren? Er det for langt til å kunne gå på skolen nærme dere?

Gutten din finner sikkert nye venner der også, så venner er kanskje ikke et viktig punkt. Hva med familie? Er det mange i nærheten av faren?

Kinkig sak, siden han nå har "rett" til å ha sønnen 60% av tiden. Hvordan løser dere dette? Annenhver helg hos den andre må jo bli mye mindre enn 40%???

Stusslig med slike saker.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går det ikke an å henvise til avtalen dere har, og hva som har har vært intensjonen med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også har tenkt..Å henvise til

grunnen for at han nå har 60-40..At det er en avtale vi har lagt for at vi skal stille likt på alle måter både med tanke på samvære og den økonomiske delen.Det står jo også i kontrakten at vi skal over på en 50-50 ordning før sønnen vår begynner på skolen.

Jeg er enigi at barn har lett for å få nye venner,men jeg ser ikke poenget med å rive ham opp fra de kameratene han allerede har her hjemme i gata for at han skal gå på skole hos faren...

Jeg syns også det er positivt at skolen har småklasser og anledning til å dele klassene inn i grupper istede for å være nesten 30 elever i hver klasse.

Han har ikke noe familie hos faren som bor så nær at han kan gå på besøk på egen hånd.Her har han tant,onkel og søskenbarn som nærmeste nabo,bor i samme hus som oldemor og har mormor og morfar to gater over oss.Det som betyr mest for ham er søskenbarnet på samme alder som bor i nabohuset.De er som brødre og er veldig knyttet til hverandre.

Jeg vet ikke hva det legges vekt på i en slik situasjon:At han er mer etablert enn meg og har 60-40 fordelingen på nåværende tidspunkt..Eller at jeg faktisk har hatt hovedanvaret i 2 år før dette,at skolen her har et bedre tilbud og at han har et større sosialt nettverk hjemme hos meg..

Noen som har vært i samme situasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også har tenkt..Å henvise til

grunnen for at han nå har 60-40..At det er en avtale vi har lagt for at vi skal stille likt på alle måter både med tanke på samvære og den økonomiske delen.Det står jo også i kontrakten at vi skal over på en 50-50 ordning før sønnen vår begynner på skolen.

Jeg er enigi at barn har lett for å få nye venner,men jeg ser ikke poenget med å rive ham opp fra de kameratene han allerede har her hjemme i gata for at han skal gå på skole hos faren...

Jeg syns også det er positivt at skolen har småklasser og anledning til å dele klassene inn i grupper istede for å være nesten 30 elever i hver klasse.

Han har ikke noe familie hos faren som bor så nær at han kan gå på besøk på egen hånd.Her har han tant,onkel og søskenbarn som nærmeste nabo,bor i samme hus som oldemor og har mormor og morfar to gater over oss.Det som betyr mest for ham er søskenbarnet på samme alder som bor i nabohuset.De er som brødre og er veldig knyttet til hverandre.

Jeg vet ikke hva det legges vekt på i en slik situasjon:At han er mer etablert enn meg og har 60-40 fordelingen på nåværende tidspunkt..Eller at jeg faktisk har hatt hovedanvaret i 2 år før dette,at skolen her har et bedre tilbud og at han har et større sosialt nettverk hjemme hos meg..

Noen som har vært i samme situasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har dere gått bort fra tanken om delt omsorg før skolestart, og hvorfor har dette blitt et problem nå?

Det virker jo som om du og barnets far har hatt et godt samarbeid så langt, hvorfor ikke fortsette slik?

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for leie/eie problematikken, så lenge dere begge har normal økonomi, kan jeg ikke se at dette har noen betydning.

Dere virker som ressurssterke personer begge to, så dette blir nok en nøtt for rettsapparatet dersom det kommer dit.

Jeg har ingen erfaringer å dele med deg, men klarer ikke å finne ut av hvorfor denne diskusjonen har oppstått når jeg leser innleggene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare det på en annen måte :Faren tror ikke at en 50-50 ordning vil fungere når gutten begynner på skolen.Han er villig til å prøve denne ordningen først men vil ha hovedomsorgen hvis denne ordningen ikke fungerer for vår sønn.

Jeg vet at hvis han går på skole hos faren og han søker om å få hovedomsorgen,vil han antageligvis få det..Det samme tenker han.Han er redd for å la ham gå på skole hos meg for da stiller jeg sterkere hvis jeg søker om fullt ansvar.Blir kompliserte dette ?

Det er alså dette som har blitt hovedproblemet mellom oss..Jeg vil ikke rive ham opp fra det han har hos meg og føler han er mer knyttet til vårt hjemsted enn hans.Og i tillegg er jeg jo redd for at han skal søke om fullt ansvar hvis han får gjennom at sønnen vår skal gå på skole der..

Det er et stort dilemma for vi er begge flinke foreldre og har ikke noe negativt å utsette på hverandre.Vi er bare uneige om det er best å ha en delt ordning og hvem som eventuelt skal få hovedomsorgen hvis vi prøver en delt ordning og det viser seg at dette ikke er det beste for sønnen vår.

Kine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere egentlig gjør, er å ta kampen på forskudd?

Før dere har testet om det i det hele tatt fungerer med 50/50, posisjonerer dere dere for å kunne ha hovedomsorg dersom det ikke fungerer? Har jeg forstått deg rett?

Det er svært vanskelig å ta en objektiv diskusjon rundt skolevalget når slike motivasjoner ligger i bunnen. Og det er jo det dette dreier seg om da? Hvilken skole som objektivt er best for barnet deres...

Jeg kan ikke se at bosituasjonen deres er så ulik at noen av dere kan bruke den som argument. Selv om du ikke eier har du et langsiktig leieforhold uten fare for å bli sparket på dør.

Huff - det er en vanskelig situasjon. Det beste for dere foreldre ville vel være om det funket med en 50/50 ordning, men dersom dere bor langt fra hverandre, blir jo det vanskelig.

Det er sikkert et merkelig spørsmål, men er det helt utenkelig for dere at en av dere flytter nærmere den andre, slik at gutten er i samme skolekrets uansett hvor han sover om natten?

Jeg har det sånn med min stesønn. Moren har hovedomsorg, og de kommer til å flytte ut av skolekretsen "vår" om 2 år grunnet rivning av hus. Dersom det ikke fungerer at barnet reiser frem og tilbake fritt til/fra hennes nye destinasjon (som ikke er helt bestemt enda), kommer nok vi til å flytte etter dem. Men det blir nok en tung beslutning når/hvis det blir aktuelt... Vi ønsker at barnet skal kunne besøke den han ikke bor hos til enhver tid, derfor er vi villige til å strekke oss så langt som til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fialine

hei,

dere har idag delt omsorg, men sønnen din står vel på adresse hos deg? Det vil da si at retten vil vektlegge at han også skal gå på skole hos deg. Retten idømmer ikke delt omsorg men gir automatisk den ene hovedomsorg og den andre utvidet samvær. Så fasthold på 50/50 deling.

Men - og det er et ganske stort men (etter min mening) skal en 50/50 deling fungere optimalt MÅ foreldrene bo innenfor samme skolekrets slik at barnet kan beholde vennene sine uansett om det er hos mor eller far. Dette krever også ekstremt godt samarbeid mellom to "skilte" foreldre. Jeg vet ikke om dette er en god løsning - det vet dere begge to best selv.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med www.aleneforeldreforeningen.no og også sjekke ut f2f sine sider. Du kan ringe affo og spørre om råd - gjør dette.

Prøv for all del å unngå rettssak - det er et helvete og dere vil aldri kunne ha en god dialog igjen.

Lykke til!

hilsen ikke innlogget fia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...