AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #1 Skrevet 6. desember 2014 Fra foreldre, i julegave? Anonymous poster hash: f950d...902
litle_my Skrevet 7. desember 2014 #2 Skrevet 7. desember 2014 Ca 1000,- Dette gjør vi til de andre barna også
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #3 Skrevet 7. desember 2014 Det varierer veldig fra år til år. Vi har fire tenåringer i hus og hvis en av de har et nødvendig gaveønske, som vi på et relativt nært tidspunkt måtte kjøpt uansett, så kjøper vi det og da får de andre gaver for tilsvarende beløp. Hvis ikke så ligger det på ca 1500,- pr barn. Men det varierer som sagt og i fjor var vi nok oppe i det dobbelte pr barn fordi det var to av de som trengte telefoner. Anonymous poster hash: 44913...2be
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #4 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er litt overrasket over hvor lite mange foreldre bruker på julegaver til barna sine. Det virker som om det har gått sport i å gi for minst mulig... Både broren min og jeg har alltid fått julegaver for mellom 6000-8000 kr, og i en alder av 22 får jeg fortsatt for den summen av foreldrene mine. Vi får som regel en dyr ting, som f.eks mobil, pc eller tv, og så litt forskjellige småting vi trenger. I min vennekrets er dette helt normalt, og jeg er som sagt litt overrasket over den holdningen noen har til julegaver her inne. Til tross for dyre julegaver, er det ikke gavene som er det viktigste for broren min og meg, vi setter like stor pris på det å være med familien som det andre som ikke får fullt så dyre gaver gjør. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg kommer hvertfall til å gi barna mine for den samme summen når den tid kommer. Jeg synes det er greit å bruke julen til å gi litt dyrere ting som man ikke får resten av året. Anonymous poster hash: c7d70...00b 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #5 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er litt overrasket over hvor lite mange foreldre bruker på julegaver til barna sine. Det virker som om det har gått sport i å gi for minst mulig... Både broren min og jeg har alltid fått julegaver for mellom 6000-8000 kr, og i en alder av 22 får jeg fortsatt for den summen av foreldrene mine. Vi får som regel en dyr ting, som f.eks mobil, pc eller tv, og så litt forskjellige småting vi trenger. I min vennekrets er dette helt normalt, og jeg er som sagt litt overrasket over den holdningen noen har til julegaver her inne. Til tross for dyre julegaver, er det ikke gavene som er det viktigste for broren min og meg, vi setter like stor pris på det å være med familien som det andre som ikke får fullt så dyre gaver gjør. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg kommer hvertfall til å gi barna mine for den samme summen når den tid kommer. Jeg synes det er greit å bruke julen til å gi litt dyrere ting som man ikke får resten av året. Anonymous poster hash: c7d70...00b Herregud! Det er ikke alle som har råd til så dyre julegaver! Du har virkelig lite kontkt med virkelighten og samfunnet. God bedring! Anonymous poster hash: cf4dc...d83 41
wintergirl Skrevet 7. desember 2014 #6 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er litt overrasket over hvor lite mange foreldre bruker på julegaver til barna sine. Det virker som om det har gått sport i å gi for minst mulig... Både broren min og jeg har alltid fått julegaver for mellom 6000-8000 kr, og i en alder av 22 får jeg fortsatt for den summen av foreldrene mine. Vi får som regel en dyr ting, som f.eks mobil, pc eller tv, og så litt forskjellige småting vi trenger. I min vennekrets er dette helt normalt, og jeg er som sagt litt overrasket over den holdningen noen har til julegaver her inne. Til tross for dyre julegaver, er det ikke gavene som er det viktigste for broren min og meg, vi setter like stor pris på det å være med familien som det andre som ikke får fullt så dyre gaver gjør. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg kommer hvertfall til å gi barna mine for den samme summen når den tid kommer. Jeg synes det er greit å bruke julen til å gi litt dyrere ting som man ikke får resten av året.Anonymous poster hash: c7d70...00b Har du tenkt på at mange ikke har så mye penger at de kan gi så dyre gaver?Syns dessuten det er synd hvis det er det julen skal handle om, dyre gaver! 15
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #7 Skrevet 7. desember 2014 Nå tenker jeg ikke på de som ikke har råd til det, men de som har råd til det men bare ikke "gidder" fordi julen ikke skal handle om dyre gaver. Skulle presisert at jeg har forståelse for at ikke alle har råd til det, men at jeg er overrasket over de som har råd til det men ikke vil gi for så mye fordi de ikke vil bidra til gavehysteri. Dyre gaver henger ikke automatisk sammen med at man ikke setter pris på andre aspekter ved julen. Jeg må få lov til å ha min mening uten å bli beskyldt for å ikke ha kontakt med virkeligheten og samfunnet. Anonymous poster hash: c7d70...00b 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Nå tenker jeg ikke på de som ikke har råd til det, men de som har råd til det men bare ikke "gidder" fordi julen ikke skal handle om dyre gaver. Skulle presisert at jeg har forståelse for at ikke alle har råd til det, men at jeg er overrasket over de som har råd til det men ikke vil gi for så mye fordi de ikke vil bidra til gavehysteri. Dyre gaver henger ikke automatisk sammen med at man ikke setter pris på andre aspekter ved julen. Jeg må få lov til å ha min mening uten å bli beskyldt for å ikke ha kontakt med virkeligheten og samfunnet. Anonymous poster hash: c7d70...00b Du burde virkelig gå i deg selv om du tror julen handler om å gi dyre gaver. Trodde jeg hadde lest mye rart, men dette tok kaka. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 22
Gjest hockeyfrue Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Du burde virkelig gå i deg selv om du tror julen handler om å gi dyre gaver. Trodde jeg hadde lest mye rart, men dette tok kaka. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 Jeg har da ikke sagt at det er dette julen handler om. Det er en fin anledning til å gi gaver som man ikke får ellers i året. Julen handler om mye mer for meg selv om jeg får dyre gaver. Som sagt, det ene utelukker ikke det andre.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #10 Skrevet 8. desember 2014 Jeg har da ikke sagt at det er dette julen handler om. Det er en fin anledning til å gi gaver som man ikke får ellers i året. Julen handler om mye mer for meg selv om jeg får dyre gaver. Som sagt, det ene utelukker ikke det andre. Skjønner ikke at man kan "trenge" noe til 6-8000 hvert år?Og hadde du fått noe til 1500 et år så skulle du vært misfornøyd? Ønsker å gi deg en flybillett til Rwanda. Kanskje du hadde lært noe. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 6
Gjest hockeyfrue Skrevet 8. desember 2014 #11 Skrevet 8. desember 2014 Skjønner ikke at man kan "trenge" noe til 6-8000 hvert år?Og hadde du fått noe til 1500 et år så skulle du vært misfornøyd? Ønsker å gi deg en flybillett til Rwanda. Kanskje du hadde lært noe. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 Jøss, det var da voldsomt. Det er ikke alltid vi får en ting til 6000-8000, men alt i alt så ligger julegavene våre på rundt den prisen. Jeg trenger ikke en flybillett til Rwanda bare fordi jeg får dyre julegaver. Hvorfor må det å få dyre julegaver henge sammen med at man er uvitende? Du må gjerne mene at det er unødvendig med dyre julegaver, jeg syns det er fint at man (de som har mulighet til det) kan gi litt dyrere ting den ene dagen i året.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #12 Skrevet 8. desember 2014 Jøss, det var da voldsomt. Det er ikke alltid vi får en ting til 6000-8000, men alt i alt så ligger julegavene våre på rundt den prisen. Jeg trenger ikke en flybillett til Rwanda bare fordi jeg får dyre julegaver. Hvorfor må det å få dyre julegaver henge sammen med at man er uvitende? Du må gjerne mene at det er unødvendig med dyre julegaver, jeg syns det er fint at man (de som har mulighet til det) kan gi litt dyrere ting den ene dagen i året. du glemte å huke av anonymknappen. tror du bør lese igjenno hvordan du ordlegger deg i hovedinnlegget. Håper foreldrene dine gir deg en flybillett til Rwanda. Du trenger en wake-up-call. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #13 Skrevet 8. desember 2014 Hva ønsker 18-åringen seg da? Syntes ikke nødvendigvis at det trenger å være en prisgrense, men at du heller ser an hva han/hun ønsker seg og trenger. Trenger 18-åringen f.eks. en ny telefon, eller ny laptop til eventuelle studier til høsten, og du har mulighet/råd til å gi ungen det, så trenger det vel ikke være noe grense. Er det noe totalt unødvendig, men som likevel står på ønskelisten, så bør du bare være rasjonell. Er det f.eks. en 55 tommers 3D-tv til 10k pluss, så er jo dette litt i overkant, men er det f.eks. en fin lommebok til 1000 kr, som kanskje ikke er veldig nødvendig, så bør jo dette være greit. Jeg har selv fått alt fra en Mac til 17k i julegave, til nye glass til skibrillene mine til 700 kr siden jeg ble 18, så det varierer veldig fra år til år. Jeg ønsker meg som regel ting jeg trenger, men som jeg enten ikke gidder å ta meg råd til selv, eller som jeg rett og slett ikke har råd til selv. Anonymous poster hash: 8cd41...b89 1
Gjest hockeyfrue Skrevet 8. desember 2014 #14 Skrevet 8. desember 2014 du glemte å huke av anonymknappen. tror du bør lese igjenno hvordan du ordlegger deg i hovedinnlegget. Håper foreldrene dine gir deg en flybillett til Rwanda. Du trenger en wake-up-call. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 Glemte det ikke, har ikke huket av den på de tre siste innleggene nå Ok, men jeg trenger ingen flybillett til Rwanda jeg. Jeg syns du fremstår som trangsynt når du ikke klarer å forstå at det går an å få dyre julegaver og samtidig være oppdatert på det som skjer i resten av verden. Ser nå at hovedinnlegget mitt virker noe arrogant, men jeg står for det jeg sa, og det må du nesten bare respektere.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #15 Skrevet 8. desember 2014 Glemte det ikke, har ikke huket av den på de tre siste innleggene nå Ok, men jeg trenger ingen flybillett til Rwanda jeg. Jeg syns du fremstår som trangsynt når du ikke klarer å forstå at det går an å få dyre julegaver og samtidig være oppdatert på det som skjer i resten av verden. Ser nå at hovedinnlegget mitt virker noe arrogant, men jeg står for det jeg sa, og det må du nesten bare respektere. Når du skriver et slikt arrogatn og sneversynt innlegg så må du regne med reakjsoner, og ikke vri og vende på det du sa etterpå fordi folk reagerer. Lykke til. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 1
Dricka Skrevet 8. desember 2014 #16 Skrevet 8. desember 2014 Blir sjokka over de som får så dyre gaver. Jeg har ALDRI fått noe dyrere gaver enn max 1000 kr og det var en jul da jeg fikk mobil for første gang som er mange år siden. Familien har ikke råd til det og jeg har heller ikke samvittighet til å ta imot dyre gaver om den som gir ikke har råd til det. Synes verden (Norge) har fått mye skumle vaner. 2
Gjest hockeyfrue Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 Når du skriver et slikt arrogatn og sneversynt innlegg så må du regne med reakjsoner, og ikke vri og vende på det du sa etterpå fordi folk reagerer. Lykke til. Anonymous poster hash: cf4dc...d83 Det er jo du som vrir og vender på det jeg sier. Jeg sa jo nettopp at jeg står for det jeg har sagt, men at det kanskje kom litt arrogant ut. Jeg har sagt nøyaktig det samme hele tiden, jeg ser ikke problemet med dyre julegaver. Det betyr derimot ikke at jeg er sneversynt eller ikke har kontakt med samfunnet. Verden er ikke svart-hvit, slik som den tydeligvis er for deg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Det er jo du som vrir og vender på det jeg sier. Jeg sa jo nettopp at jeg står for det jeg har sagt, men at det kanskje kom litt arrogant ut. Jeg har sagt nøyaktig det samme hele tiden, jeg ser ikke problemet med dyre julegaver. Det betyr derimot ikke at jeg er sneversynt eller ikke har kontakt med samfunnet. Verden er ikke svart-hvit, slik som den tydeligvis er for deg. Anonymous poster hash: cf4dc...d83
Mafalda Skrevet 8. desember 2014 #19 Skrevet 8. desember 2014 Jeg er litt overrasket over hvor lite mange foreldre bruker på julegaver til barna sine. Det virker som om det har gått sport i å gi for minst mulig... Både broren min og jeg har alltid fått julegaver for mellom 6000-8000 kr, og i en alder av 22 får jeg fortsatt for den summen av foreldrene mine Anonymous poster hash: c7d70...00b For min del har det ikke gått sport i noe som helst, men jeg har litt problemer med å se hva hjemmeboende tenåringer (som er trådens tema) skulle trenge til 6-8 000 hver jul? Jeg fikk selv både TV og vaskemaskin og andre dyre ting til jul, etter at jeg hadde flyttet ut og levde det fattige studentliv. Men jeg sliter virkelig med å se hva jeg skulle bruke slike summer på til barn som bor hjemme og får det de trenger hele resten av året. Så jeg prøver ikke å imponere noen ved å bruke minst mulig penger, jeg kjøper noe jeg tror tenåringene vil sette pris på, men summer på 6-8 000 har jeg til gode å bruke. Hvorfor? 1) Jeg vil for det første ikke skape en forventning, slik at ungene mine henger med leppa hvis de ikke får gaver til flerfoldige tusen. Eller at de kommer med utsagn som at "foreldrene mine pleier å gi for mange tusen kroner" 2) Hva skal jeg kjøpe? Jenta mi får nye fløyter når hun trenger det, gutten får nye, dyre fotballsko flere ganger i året. Vi punger ut for reiser og treningsleire, og trenger de ny vinterjakke venter vi da ikke til jul. DEt er også begrenset hvor mange pc' er og mobiler de har behov for. Vi har en TV i huset, til felles bruk, og jeg selv synes det er idioti å skifte ut fullt brukbare mobiler bare fordi det har kommet en ny. Hvorfor skulle jeg ønske å gi ungene andre verdier enn jeg har selv? Når jeg spør hva de ønsker seg til jul, sliter de med å komme opp med noe, rett og slett fordi de har alt de trenger og mer til. Skal jeg da kjøpe bare på trass? Brenne av tusenlapper bare for å gjøre det, eller kjøpe den dyreste modellen av "alt" og på den måten pålegge ungene et merkepress de ikke føler selv? 3) Og selv om det selvsagt ikke er noen motsetning i at jula handler om andre verdier enn gavepress, og det å kjøpe noe skikkelig flott i gave, så er det en viss sammenheng her allikevel. Jeg har alltid ønsket at ungene ikke skulle ha skyhøye forventninger til egne gaver uten å trekke parallellen til alle de som feirer jul under helt andre forhold enn oss selv. Jeg blir litt kvalm av gaveforslag- til voksne folk!- som ligger i mangetusenkronersklassen og ville aldri ønsket meg noe tilsvarende selv. Til jula skal fokus være like mye på å gi som å få. Å utstyre 16-åringen med en merkeveske hun ikke trenger eller har ytret ønske om, strider i alle fall mot det jeg mener jula skal symbolisere og bety i vår familie. Sitter jeg igjen med noen tusenlapper på gavebudsjettet gir jeg det heller til noen som trenger det- med barnas fulle støtte. Andre står helt fritt til å velge annerledes, men jeg kan i alle fall garantere at min tilbakeholdenhet på gaver dreier seg om helt andre ting enn at det har gått sport i det og jeg vil være "flink" mamma ved å gi mindre enn naboen Så bottom line: de får gaver i den prisklassen du skisserer når de trenger det. Men ikke før. Og jeg kan virkelig ikke se hva en gjennomsnittlig norsk tenåring skulle trenge til 8000 kroner til jul, med tanke på hvor fri kjøpe- og pengeflyt det er ellers i året. Og det rare er at ungene lever helt godt med de gavene de får. Jeg har til gode å se et skuffet fjes på julaften, selv om vi holder oss til en tusenlapp eller to per barn. Så får de heller det de trenger når de trenger det, og jula kan handle om andre ting enn bare pengebruk 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #20 Skrevet 8. desember 2014 Jeg er litt overrasket over hvor lite mange foreldre bruker på julegaver til barna sine. Det virker som om det har gått sport i å gi for minst mulig... Både broren min og jeg har alltid fått julegaver for mellom 6000-8000 kr, og i en alder av 22 får jeg fortsatt for den summen av foreldrene mine. Vi får som regel en dyr ting, som f.eks mobil, pc eller tv, og så litt forskjellige småting vi trenger. I min vennekrets er dette helt normalt, og jeg er som sagt litt overrasket over den holdningen noen har til julegaver her inne. Til tross for dyre julegaver, er det ikke gavene som er det viktigste for broren min og meg, vi setter like stor pris på det å være med familien som det andre som ikke får fullt så dyre gaver gjør. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg kommer hvertfall til å gi barna mine for den samme summen når den tid kommer. Jeg synes det er greit å bruke julen til å gi litt dyrere ting som man ikke får resten av året.Anonymous poster hash: c7d70...00b Om jeg og søstrene mine skulle fått julegaver til 6000 kr hver så hadde det blitt 30000 til sammen, og det sier seg selv at det ikke funker når man har flere man skal kjøpe gaver til. Jeg hadde iallefall fått utrolig dårlig samvittighet om foreldrene mine hadde brukt så mye på oss. Anonymous poster hash: 1a5a6...374 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå