Gå til innhold

Dokumentar om pelsdyrindustri i Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Tirsdag 9. desember viser NRK Brennpunkt en dokumentar om pelsdyrindustrien i Norge.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/NRK-Brennpunkt-viser-omstridt-pelsdokumentar-3580000.html

Noe er filmet med skjult kamera, og det har vært diskusjon om dette har vært nødvendig for å få frem sannheten. Det kan jo i grunnen virke sånn, siden næringen stort sett viser frem hva de holder på med på Åpen dag hvor de er forberedt på å ha besøk.

Synes også det er interessant at Norsk Pelsdyralslag skal ha masse reklame i avisene neste uke som motvekt.

Om alt er fryd og gammen i næringen, hva er da problemet med en film?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan skal det IKKE være negativt å oppbevare dyr i bittesmå bur, gi dem drittmat og ikke noen mulighet for utfoldelse, og så attpåtil drepe dem og ta pelsen?

Anonymous poster hash: d0835...6f8

• Liker 19
Skrevet

Om alt er fryd og gammen i næringen, hva er da problemet med en film?

Jeg har egentlig ikke så mye kunnskap om pelsdyrnæringen her i landet, så det skal jeg ikke uttale meg alt for mye om. Men jeg ser det betenkelige med å lage en film på denne måten, det handler ikke bare om temaet for filmen men hvordan det er laget, hvordan det er klippet og hvem som har fått komme med tilsvar til påstandene som kommer fram i filmen. Det meste kan se ille ut hvis det vinkles på en spesiell måte.

Anonymous poster hash: d8f06...b50

• Liker 4
Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mye kunnskap om pelsdyrnæringen her i landet, så det skal jeg ikke uttale meg alt for mye om. Men jeg ser det betenkelige med å lage en film på denne måten, det handler ikke bare om temaet for filmen men hvordan det er laget, hvordan det er klippet og hvem som har fått komme med tilsvar til påstandene som kommer fram i filmen. Det meste kan se ille ut hvis det vinkles på en spesiell måte.Anonymous poster hash: d8f06...b50

Hvis det ikke er noe negativt å si, kan det ikke bli klippet til å fremstå negativt.

• Liker 8
Skrevet

Hvis det ikke er noe negativt å si, kan det ikke bli klippet til å fremstå negativt. Anonymous poster hash: d0835...6f8

Jo, det kan det helt fint. Anbefaler deg å være litt mer kritisk til det du ser og hører, alle har sin egen agenda (ikke bare fienden).

• Liker 8
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mye kunnskap om pelsdyrnæringen her i landet, så det skal jeg ikke uttale meg alt for mye om. Men jeg ser det betenkelige med å lage en film på denne måten, det handler ikke bare om temaet for filmen men hvordan det er laget, hvordan det er klippet og hvem som har fått komme med tilsvar til påstandene som kommer fram i filmen. Det meste kan se ille ut hvis det vinkles på en spesiell måte.

Det er Piraya Film som har laget dokumentaren. Disse har fått flere priser tidligere for sitt arbeid. Det ville aldri vært i deres interesse å lage en unyansert dokumentar. Den skal visst være godt laget og saklig.

• Liker 11
Skrevet

Det er Piraya Film som har laget dokumentaren. Disse har fått flere priser tidligere for sitt arbeid. Det ville aldri vært i deres interesse å lage en unyansert dokumentar. Den skal visst være godt laget og saklig.

Sier hvem? Selv NRK har vært i tvil om de skal sende filmen, nettopp pga de etiske spørsmålsstillingene rundt hvordan filmen er laget. Og nå velger de å sende den - fremdeles under tvil. Jeg lurer også på hvorfor du uten videre antar at det ikke er i deres interesse å lage en unyansert dokumentar? Hva vet du om deres motiver i denne saken?

Jeg sier ikke at pelsdyrnæringen er helt uten feil, men er skeptisk til å godta en såpass ensidig framstilling av saken som dette ser ut til å være, og forstår godt at det kommer reaksjoner.

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Sier hvem? Selv NRK har vært i tvil om de skal sende filmen, nettopp pga de etiske spørsmålsstillingene rundt hvordan filmen er laget. Og nå velger de å sende den - fremdeles under tvil. Jeg lurer også på hvorfor du uten videre antar at det ikke er i deres interesse å lage en unyansert dokumentar? Hva vet du om deres motiver i denne saken?

Jeg sier ikke at pelsdyrnæringen er helt uten feil, men er skeptisk til å godta en såpass ensidig framstilling av saken som dette ser ut til å være, og forstår godt at det kommer reaksjoner.

Hvorfor tror du det er ensidig? Ser at NRK har lagt ut dette i dag:

10620402_10152486020250069_5878068662436

Synes det virker som de har god kontroll på nyanser og at det har vært gjort en nøye vurdering. Pelsdyrbransjen har jo prøvd å stanse filmen i lengre tid. NRK Brennpunkt skal være granskende, og de skal ta opp litt betente temaer. Husker f.eks. dokumentaren om fiskekvoter. Den var ikke like populær overalt, men det er veldig viktig at slikt kommer frem.

Det virker ofte som det er vanskelig å få frem hva som skjer i landbruket fordi de har stått sterkt. Jeg tviler på at det er slik at pelsdyrbønder på generelt grunnlag er dyremishandlere slik som mange påstår, men jeg synes det er rett at de blir gransket, som andre næringer med økonomiske interesser og en svakere part. Samme om det er barnearbeid, kyllingproduksjon, barneverntjenesten, asylmottak etc.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor tror du det er ensidig? Ser at NRK har lagt ut dette i dag:

10620402_10152486020250069_5878068662436

Synes det virker som de har god kontroll på nyanser og at det har vært gjort en nøye vurdering. Pelsdyrbransjen har jo prøvd å stanse filmen i lengre tid. NRK Brennpunkt skal være granskende, og de skal ta opp litt betente temaer. Husker f.eks. dokumentaren om fiskekvoter. Den var ikke like populær overalt, men det er veldig viktig at slikt kommer frem.

Det virker ofte som det er vanskelig å få frem hva som skjer i landbruket fordi de har stått sterkt. Jeg tviler på at det er slik at pelsdyrbønder på generelt grunnlag er dyremishandlere slik som mange påstår, men jeg synes det er rett at de blir gransket, som andre næringer med økonomiske interesser og en svakere part. Samme om det er barnearbeid, kyllingproduksjon, barneverntjenesten, asylmottak etc.

Selvfølgelig er det rett st de skal bli gransket, men hvordan hadde du følt det om du ble gransket uten å få mulighet til å komme med et tilsvar? De kan si hva de vil, men dersom dette har vært så uproblematisk for de som laget filmen forstår jeg ikke hvorfor de ikke i det minste har inkludert en kommentar fra de som ble filmet i smug?

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Selvfølgelig er det rett st de skal bli gransket, men hvordan hadde du følt det om du ble gransket uten å få mulighet til å komme med et tilsvar? De kan si hva de vil, men dersom dette har vært så uproblematisk for de som laget filmen forstår jeg ikke hvorfor de ikke i det minste har inkludert en kommentar fra de som ble filmet i smug?

Jeg har ikke sett filmen enda. Har du sett filmen og vet at de ikke får noe taletid? På generelt grunnlag tror jeg ikke det kommer til å være slik at de ikke får ytre seg, det har allerede vært flere artikler der pelsdyrbønder har vært intervjuet. Det var til og med en pelsdyrbonde som påstod at han var med i filmen og at han følte seg utnyttet, men i virkeligheten er han ikke med i dokumentaren i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Kjempebra at NRK skal sende denne dokumentaren. Så får vi håpe det gir et puff i riktig retning, slik at vi blir kvitt denne systematiske dyremishandlingen i Norge.

Selvfølgelig vil de ikke bli filmet i skjul, for da har de ikke mulighet til å rydde opp før kamera kommer som det alltid gjøres ellers.

Anonymous poster hash: f84d4...22b
  • Liker 9
Skrevet

Jeg har ikke sett filmen enda. Har du sett filmen og vet at de ikke får noe taletid? På generelt grunnlag tror jeg ikke det kommer til å være slik at de ikke får ytre seg, det har allerede vært flere artikler der pelsdyrbønder har vært intervjuet. Det var til og med en pelsdyrbonde som påstod at han var med i filmen og at han følte seg utnyttet, men i virkeligheten er han ikke med i dokumentaren i det hele tatt.

Du kan lese om et ektepar som medvirker i filmen i adressa i dag (må betale for å lese den), de har sett filmen og sier ting er klippet sammen feil og at det bl.a. vises bilder som ikke er fra deres gård i tilknytning til filmklipp av dem.

NRK sier i samme artikkel at de ikke ønsker å uttale seg om metodikk og innhold i filmen før etter den er vist, men de uttaler at den er kontroversiell.

• Liker 3
Skrevet

Ser absolutt utfordringer med at noen som ønsker å vise en tragisk situasjon som regel klarer å få det klippet til slik at det virker så ille som mulig! Skjønner derfor at en slik film ikke kommer til å endre den største skeptikerens mening om industrien, og de bryr seg vel heller ikke om å se den for den saks skyld. Når det er sagt tviler jeg sterkt på at det er mulig å filme og få frem sannheten om denne industrien om det ikke skulle vært filmen i skjul.

Om pelsdyrfarmen hadde fått beskjed om at det skulle filmes der, og tillatt det, tror noen at det hadde vist hvordan det virkelig er der? Som et dårlig eksempel ville jeg ryddet og vasket så det skinte hjemme om jeg hadde fått beskjed om at noen skulle filmes eller tas bilder som andre skulle se herfra. Hadde jeg ikke visst om filmingen eller bildene hadde det nok sett litt mindre skinnende ut her hjemme, gitt.

Skjønner ikke de som ønsker å tviholde på en næring som på ingen måte er nødvendig! Skjønner at det kan være fristende å sammenligne pelsindustrien med matindustridyrenes lidelser, og jeg forstår sammenligningen. Men vil si at det er en stor forskjell på nødvendigheten av pels og nødvendigheten av mat, så selv om jeg er enig syns jeg det er unødvendig å trekke paralleller mellom disse næringene..

Anonymous poster hash: 5d528...8ef
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan skal det IKKE være negativt å oppbevare dyr i bittesmå bur, gi dem drittmat og ikke noen mulighet for utfoldelse, og så attpåtil drepe dem og ta pelsen?

Ikke for å forsvare pelsdyrindustrien, men det du skriver der kunne vært skrevet om nesten all animalsk kjøtt- og eggproduksjon i Norge. Mennesker behandler dyr som dritt.

Anonymous poster hash: 18fa9...c71

• Liker 3
Skrevet

Pelsmotstandere nyanserte?

Aaaahahahahahha!!!

Anonymous poster hash: 99d6f...dc2

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Du kan lese om et ektepar som medvirker i filmen i adressa i dag (må betale for å lese den), de har sett filmen og sier ting er klippet sammen feil og at det bl.a. vises bilder som ikke er fra deres gård i tilknytning til filmklipp av dem.

NRK sier i samme artikkel at de ikke ønsker å uttale seg om metodikk og innhold i filmen før etter den er vist, men de uttaler at den er kontroversiell.

Nå er det jo noen som mener de er med den og føler seg utnyttet selv om de ikke er med også da. Jeg er temmelig sikker på at NRK har kontroll på metodene her altså, noe annet ville vært forunderlig. De velger ikke å sende den når den er så kontroversiell, uten å ha sitt på det tørre.

Men derfor blir jeg veldig nysgjerrig også, jeg tror filmen kommer til å være veldig godt laget (og den fokuserer ikke på dyremishandling eller lidelse).

Her er fra dagens TV2 nyheter forresten. En ny rapport har blitt tilbakeholdt her i Norge og viser at rundt 25 % av dyrene har muskel-/skjelettskader. Trude Mostue uttaler seg om muskellidelsen:

https://www.facebook.com/video.php?v=10151649721169363&pnref=story

I morgen skal Arbeiderpartiet stemme over avvikling eller fortsatt drift. Jeg har mine tvil, selv om de var til stede på pelsdemonstrasjonen i november for å sanke stemmer..

Endret av Badabing
Gjest Badabing
Skrevet

Her har det kommet frem et veldig interessant dokument:

http://pelsdyrbonde.no/wp-content/uploads/pelsdyr.pdf

Pelsdyrbransjen fikk altså forespørsler om intervju eller å si om noe av det som fremkom ikke var korrekt.

Det ser til og med ut som Piraya Film har valgt å klippe bort noe av det mest alvorlige.

Nederst i dokumentet fremkommer det en del påstander fra pelsdyrbransjen som NRK svarer på, deriblant om bruken av skjult kamera.

Skrevet

Skal dere se denne? Jeg tenkte å iallfall prøve, men får skru av om det blir for hard kost. Er i utgangspunktet negativ til pelsdyroppdrett, men har savnet et mer balansert bilde av bransjen. Brennpunkt har laget veldig gode dokumentarer tidligere.

Anonymous poster hash: 110f7...c43

Gjest Badabing
Skrevet

Skal dere se denne? Jeg tenkte å iallfall prøve, men får skru av om det blir for hard kost. Er i utgangspunktet negativ til pelsdyroppdrett, men har savnet et mer balansert bilde av bransjen. Brennpunkt har laget veldig gode dokumentarer tidligere.

Anonymous poster hash: 110f7...c43

Den skal visstnok ikke ha fokus på dyrenes sykdom og skader, men mer på de strukturelle problemene.

Så jeg tror det skal gå an å se den for de fleste.

Det er Piraya Film som har laget den, de som ble oscarnominert i fjor, så jeg tror den skal være bra laget. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...