Gjest rabrabara Skrevet 26. juli 2004 #1 Del Skrevet 26. juli 2004 Er det noen som har erfaring med å ta med hund på fly? Vi vurderer det, men er litt usikre. Han er 5 måneder gammel og vi tenker å fly fra Manchester til Trondheim, via Kjøbenhavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 26. juli 2004 #2 Del Skrevet 26. juli 2004 Har ikke flydd så langt, men har hatt med både valp og større hund på fly. Valpen satt i bur inne i flyet, mens den større hunden lå i bur baki flyet. Er hunden nervøs kan det være lurt å gi den noe sovemiddel før dere drar. Det er ikke noe problem overhodet, folk flyr med hund hele tiden :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 27. juli 2004 #3 Del Skrevet 27. juli 2004 Mange veterinærer gir ikke sovemedisin/beroligende til hunden fordi det kan senke blodtrykket eller noe sånt - så hvis noe skjer og hunden ligger i cargo, er det jo ingen til å høre/se til den og resultatet kan være det aller verste... Manchester-Oslo burde gå så fint, så. Hvis hun + bur tilsammen veier under 8 kg kan du ta den med i kabinen, hvis ikke må den i cargo, men det skal visst være greit der; 17-19 grader og helt greit. Selv skal jeg på 17 timers flytur med min hund en gang i fremtiden og gruer meg - ja nettopp som en hund. :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 27. juli 2004 #4 Del Skrevet 27. juli 2004 Huff 17 timer, det misunner jeg deg ikke. Jeg får helt vondt i magen med tanken på til sammen 6, med mellomlanding. Ser for meg lille vennen livredd i cargoen slengt veggimellom med en masse kasser og kofferter rundt seg. I tillegg leste jeg nettopp at en representant fra SAS mente at det ikke var noen god ide å gi beroligende i og med at man ikke har noen oversikt over hvordan hunden reagerer. Jeg håper iallefall vi få treffe hunden når vi mellomlander. Han er ikke spesielt nervøs elelr noe, men jeg synes han er litt liten.. Forhåpentligvis veier han under 8 kg, men jeg tror ikke det, sammen med buret han må sitte i. De sa at SAS ikke leier ut bur så jeg skal ut og se om jeg kan kjøpe et i morra. Sikkert ikken oe å bekymre seg over, men jeg gjør nå det jeg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 27. juli 2004 #5 Del Skrevet 27. juli 2004 Vanlige reisesyketabletter er det jo mange dyrleger som anbefaler når en skal reise med hund, enten det er i bil eller fly... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhna Skrevet 28. juli 2004 #6 Del Skrevet 28. juli 2004 Siden du skal fly fra Manchester til trondheim så vet vel kanskje du hvordan systemet fungerer. Er litt usikker på hva man må igjennom for å ta med seg hunden inn til Norge/ut til England. Karantene og slikt? Noen som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 28. juli 2004 #7 Del Skrevet 28. juli 2004 Man kan bruke pass nå, og i en overgangsperiode kan man også bruke et veterinær-sertifikat. Hunden må, for å taes med fra UK til NOrge, ha hatt hvalpevaksiner og gyldig pass eller attest fra dyrlege som viser at hunden er frisk. Den må gies dokumentert ormkur fra dyrlege ca 8 dager før innreise til Norge og en ny kur ikke mer enn 10 dager etter at den er framme. Ettersom hva jeg forstår er ikke rabies vaksine nødvendig dersom du transporterer hunden fra UK til Norge. Imidlertid er det nødvendig dersom du tar med hunden til UK igjen. De slipper ikke inn hunden før 6 måneder etter at rabies vaksine er gitt. Blodprøve som viser antistoffer må taes minst 30 dager etter vaksinen, av godkjent dyrlege (Sjekk DEFRA sine hjemmesider, husker ikke linke i farta.) I går fant jeg ut at uansett størrelse er hunder aldri tillatt i cabin i UK. I Skandinavia kan man visstnok transportere hunder som veier undre 8 kg, inkludert bur, i cabin. Håper dette gjelper litt, jeg har sikkert mer info neste uke når reisen er gjennomført. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå