AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #21 Skrevet 6. desember 2014 Man kan stille seg det samme spørsmålet om hvorfor nordmenn ikke bryr seg om hvordan det ser ut i byer og bygder. Det er også en kjennsgjerning at de fleste steder i Norge ser tragiske ut. Dårlig vedlikehold av gamle bygg, og veldig mye stygge -60 talls bygg og såkalte kjøpesentre. Midt i fantastisk naturlandskap møter man på stygge hus og sentrum. Skrevet flere bøker om dette også: Dette forundrer meg minst like mye for her i landet har vi råd til det, men bryr oss tydeligvis ikke. Se en landsby i flotte naturen i Norge, og ta en tur til Sveits/Østerrike/Italia og se de der... Anonymous poster hash: b3ca2...338 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #22 Skrevet 6. desember 2014 Engelskmenn har utrooolig trange hus. Skjønner ikke at de klarer å bære opp f.eks. en seng opp de smale trappene og gjennom de bittesmå gangene. Er jo sikkert fra den industrielle revolusjon at de har tatt etter den trange måten å bo på, også er jo fattigdommen ganske utbredt der selv om det ikke synes så godt utenfra. Godt poeng. Det har med vaner og tradisjoner å gjøre, samtidig som mange av husene der er veldig gamle (typ over 100 år i hvert fall). Det var andre standarder før i tiden. Dette har jeg faktisk også tenkt endel på! Ser generelt sett litt for mye av disse "tilbake til bygda" programmene på VOX. Synes romfordelingene er så merkelige, de velger heller å ha 3 bittesmå stuer enn 1 stor? Også plasserer de alltid TVen foran en kjempefin peis.. Hvorfor?! Ja, jeg vet!! De ødelegger helt store, vakre peiser med å plassere TV over/foran.. -.- Anonymous poster hash: 3a37b...5e3 1
Mulancholy Skrevet 6. desember 2014 #23 Skrevet 6. desember 2014 Det som er verre er at mange faktisk ødelegger fine peiser med å tette pipa og heller sette inn elektrisk peis med sånn skikkeleg tacky display som lyser opp og skal sjå it som vedovn... 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #24 Skrevet 6. desember 2014 Det har med økonomi, interesser og vaner å gjøre. De bruker/brukte ofte vegg til vegg tepper for å isolere (de har jo murhus og ikke trehus). Mange bytter ut teppene der også og det er mindre vanlig med teppe på do enn det engang var. Riktignok velger de ofte linolium eller annet belegg fremfor fliser på bad og kjøkken, sikkert mye pga at fliser blir kalde og at de ofte fyrer på en helt annen måte (gass vs elektrisitet/ved). Det er også uvanlig med stuebord i England. Det forundret meg litt de gangene jeg har vært på besøk. De spiser gjerne i stua og har store sittemøbler i relativt trange rom, men ikke noe bord. Og vi nordmenn... vi pusser opp hele tiden. Vi har penger til det og trenger ikke være så veldig bekymret for å miste jobben eller leve på fattiggrensa. Dette er også veldig annerledes i England, der arbeidsledigheten er høy og lønningene ganske lave. De er heller ikke like interessert i interiør som oss nordmenn (som regel). Det er mest sannsynlig dyrt og vanskelig med vedfyring og peisene er som regel gasspeiser. Disse ser ikke ut som våre og brukes heller ikke som de vi har. Anonymous poster hash: 95e2a...851 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #25 Skrevet 6. desember 2014 De har jo så mange kule interiørbutikker i England og, til og med på Primark har de mye fint til en billig penge! Derfor skjønner jeg ikke at de ikke bryr seg mer. Dette med å ikke ha stuebord husker jeg, vi spiste middag i sofaen vi De fleste husene har store stygge panelovner som de henger klær på. (Innrømmer at jeg gjorde det sjæl). Her er noen eksempler på de interiørbutikkene jeg liker i England: http://www.next.co.uk/homeware http://www.dfs.co.uk/ (elsker sofaene fra DFS, holdt på å bestille en til Norge faktisk) http://www.habitat.co.uk/# http://www.conranshop.co.uk/ Nå er ikke jeg den som er sånn superopptatt av interiør sev altså, jeg liker klassiske ting som holder lenge og syns det er idiotisk å bytte ut et kjøkken f.eks bare fordi det har kommet noe mer moderne. Men jeg liker å ha det koselig! Levende lys, tepper og fine puter, det er ikke så vanskelig. Ingen jeg kjenner i England bryr seg om dette da. Greit at smaken er som baken men jeg skjønner ikke greia med store glorete tapeter og tunge gardiner! Anonymous poster hash: 0af87...2cb
The Princess Skrevet 6. desember 2014 #26 Skrevet 6. desember 2014 Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan ta seg litt mer av fasadene sine i det minste. Det flyter ofte søppel rundt sammen med alt ugresset. Omtrent alle husene kunne vel strengt tatt trengt litt maling på vinduskarmer og muren kunne vært fikset litt på Jeg skjønner at de ikke har tid/råd/interesse til å drive på med interiør eller oppussing, men et minimum av vedlikehold burde være mulig å få til. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #27 Skrevet 6. desember 2014 Jepp, det henger klær over alle ovener og det står gjerne et tørkestativ der også. Men de jeg kjenner renser i alle fall teppene relativt ofte, flere ganger i året. De blir ikke bare støvsuget. Og det er kanskje ikke så vanlig å eie bolig heller der som i Norge. Mange leier eller bor i boliger de har fått tildelt (pga jobb e.l.) på en eller annen måte. Dermed har de regler å forholde seg til også OG de bruker selvsagt ikke penger på å pusse opp ute eller inne. Jeg klarte å tvinge en ekskjøreste til å kjøpe et lite kjøkkenbord og noen stoler, ettersom det ikke fantes noe sånt hos ham. Middagen ble inntatt foran TVen, uten bord. Tallerken ballanserte man på fanget, mens glasset gjerne sto på gulvet eller i en bokhylle. Man blir vant med alt. Anonymous poster hash: 95e2a...851 1
Gjest Tigress Skrevet 6. desember 2014 #28 Skrevet 6. desember 2014 Eg trur eg må pusse auga, eg. Eg synest dei fleste landsbyar og slikt er veldig velstelte eg? Og eg må berre vedgå at eg er litt svak for dei blomstrete tapetane og dei blomstete sofaene. Men så er eg veldig glad i England, og ikkje minst i dei folka som eig husa eg er på vitjing i, og det er ein del av sjarmen, synest eg. Når det er sagt er ikkje det at eg ser sjarmen det same som at eg ville hatt det sjølv. Men dei bur mykje trongare enn oss, og vi pussar jo opp så det mest er sjukeleg. Men ein dag, ein dag, då skal eg ha eit rom med Laura Ashley-tapet. Det blir nok etter at eg er blitt enkje.
ickyicky Skrevet 6. desember 2014 #29 Skrevet 6. desember 2014 (endret) Det som er verre er at mange faktisk ødelegger fine peiser med å tette pipa og heller sette inn elektrisk peis med sånn skikkeleg tacky display som lyser opp og skal sjå it som vedovn... Hvordan erstatningsovnen ser ut er vel en sak, men et argument jeg har støtt mye på i Storbritannia med hensyn til det der er at varmen i huset smyger ut via pipa (britiske vedovner er som oftest åpne), og at det derfor er mer økonomisk å tette igjen. Endret 6. desember 2014 av ickyicky 1
Gjest 2JZ Skrevet 6. desember 2014 #30 Skrevet 6. desember 2014 Enig. Synes ikke Norge er spesielt fint når det kommer til ting vi har bygget. Synes USA har finere offentlige bygninger, finere hus på utsiden og finere hager. De gjør mer av ting der borte, mens her bare bygger de. Samme som England. Det er også kjedelig.
Timza Skrevet 6. desember 2014 #31 Skrevet 6. desember 2014 Utvendig syns jeg mange av husene er fine, men innvendig er det både tett, mugg og tepper så langt øyet kan se. Syns det er merkelig der selv. Alle ble forfjamset når jeg ba engelskmennene om ta av seg på beina når de skulle inn til meg der borte. Det er altså vanlig å tråkke rundt med sko. Folk sitter å spiser middag med sko der borte. 1
Kassiopeia Skrevet 6. desember 2014 #32 Skrevet 6. desember 2014 Tja, til dels enig i at det er mange stygge nabolag i England da et stort antall er i arbeidsklassen med lavtlønte og fattige mennesker på sosialen. Men personlig kjenner jeg meg ikke igjen, har bodd to år selv i vertsfamilier og jeg var vel heldig som kom til familier i middelklassen. Min første familie som jeg bodde hos i 1 år og enda har et sterkt forhold til, bodde i et flott nabolag med store, vakre hus som virket majestetisk i forhold til husene jeg er vant til å se i Norge. Der var hagene meget velstelte, vi hadde uthus med bar, stort biljardbord osv i tillegg til en stor garasje i samme stil som huset og uthuset. Innsiden var veldig flott og moderne og alle rommene var store og luftige. Følte meg som en prinsesse som fikk bo på et så fint sted! Vertsfaren var den som sto for inntekten der og selv når vertsfamilien min skilte seg kunne moren kjøpe seg et like flott hus (dog hakket mindre) i et like flott nabolag på pengene hun fikk etter skilsmissen, og trengte ikke å gå tilbake til noe jobb før et par år etter de var skilt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #33 Skrevet 6. desember 2014 Har bitt meg merke i det samme. Synes mange typisk britiske hus og nabolag er veldig koselige utenpå, slik som dette http://www.thefinancepages.co.uk/wp-content/uploads/2012/08/Uk-houses.jpg . Likevel har jeg merket at mange hus som i utgangspunktet er pene eksteriørmessig, ofte ikke blir vedlikeholdt. Som TS nevner i HI tas det gjerne ikke vare på planter og vekster i hagen, ugress vokser vilt og gresset klippes ikke (evt er gresset brunt). Man skal ikke lete lenge etter hjem med vegg-til-vegg-tepper, og det er gjerne vanlig å gå med utesko innendørs (på disse teppene - som kun støvsuges(!)). Ellers preges boligene ofte av stygge tapeter og sofare i grelle farger. Tunge, mørke gardiner i små vinduer; generelt lite naturlig lystilførsel. Hva dette skyldes? Vel, først av alt er det viktig å dra inn smak og behag. Norske trender er ikke nødvendigvis populære i Storbritannia. Det de synes er pent, synes kanskje vi er mindre pent osv. Det er også viktig å huske på at det er mye fattigdom i England. Dessuten er det mange flere som leier bolig i stedet for å eie der borte. Da er det ikke så enkelt å få bort vegg-til-veggtepper, og sannsynligvis mindre motiverende å ha en pen hage osv. Anonymous poster hash: 3a37b...5e3 I tillegg til dette, så er husene dårlig isolerte og mange mangler central heating. Og da er vegg-til-vegg-teppe svært behagelig (selv om jeg helst ikke vil tenke på hva som er i vegg-til-vegg-teppene, særlig på badet. Anonymous poster hash: 707f1...c98 1
Gjest Evans Skrevet 6. desember 2014 #34 Skrevet 6. desember 2014 Syns det er merkelig der selv. Alle ble forfjamset når jeg ba engelskmennene om ta av seg på beina når de skulle inn til meg der borte. Det er altså vanlig å tråkke rundt med sko. Folk sitter å spiser middag med sko der borte. Jeg klarte aldri å vende meg til det da jeg bodde der. Syns det fortsatt er kjempemerkelig også på film, blir helt feil
Dolce Skrevet 7. desember 2014 #35 Skrevet 7. desember 2014 (endret) Man kan stille seg det samme spørsmålet om hvorfor nordmenn ikke bryr seg om hvordan det ser ut i byer og bygder. Det er også en kjennsgjerning at de fleste steder i Norge ser tragiske ut. Dårlig vedlikehold av gamle bygg, og veldig mye stygge -60 talls bygg og såkalte kjøpesentre. Midt i fantastisk naturlandskap møter man på stygge hus og sentrum. Skrevet flere bøker om dette også: Dette forundrer meg minst like mye for her i landet har vi råd til det, men bryr oss tydeligvis ikke. Se en landsby i flotte naturen i Norge, og ta en tur til Sveits/Østerrike/Italia og se de der... Anonymous poster hash: b3ca2...338 Dette er interessant. Her i Norge ser mange byer og tettsteder forferdelig ut, når det gjelder arkitektur og byplanlegging. Mens vi samtidig er veldig opptatt av hvordan det ser ut innenfor husets vegger. I mange andre europeiske land er det nydelige landsbyer, men interiøret i boligene blir ikke prioritert på samme måte som i Norge. Men vi må samtidig huske på at vi skal ikke så veldig mange tiår tilbake i tiden før det også i Norge var helt vanlig å ha små leiligheter, tunge gardiner og vegg-til-vegg tepper. Mine besteforeldre hadde leiligheter/hus med overfylte små rom. Og de pusset ikke opp mer enn det som var høyst nødvendig vedlikehold. Sofaen ble byttet ut når den var slitt - og ikke når fargen/fasongen var blitt umoderne. Endret 7. desember 2014 av Dolce 1
Gjest Ive Lina Skrevet 7. desember 2014 #36 Skrevet 7. desember 2014 Dette er interessant. Her i Norge ser mange byer og tettsteder forferdelig ut, når det gjelder arkitektur og byplanlegging. Mens vi samtidig er veldig opptatt av hvordan det ser ut innenfor husets vegger. I mange andre europeiske land er det nydelige landsbyer, men interiøret i boligene blir ikke prioritert på samme måte som i Norge. Men vi må samtidig huske på at vi skal ikke så veldig mange tiår tilbake i tiden før det også i Norge var helt vanlig å ha små leiligheter, tunge gardiner og vegg-til-vegg tepper. Mine besteforeldre hadde leiligheter/hus med overfylte små rom. Og de pusset ikke opp mer enn det som var høyst nødvendig vedlikehold. Sofaen ble byttet ut når den var slitt - og ikke når fargen/fasongen var blitt umoderne. Jeg er heller ikke vant til at møbler byttes ut i hytt og vær - er vokst opp med møbler som varte i 20-30 år. Her hjemme har jeg også investert i holdbare møbler i god kvalitet som jeg regner med å ha like lenge. At man velger å male vegger og lister etter 10 år er ganske vanlig blant mine venner. Maling er vel noe av det billigste man kan gjøre i en bolig for å gjøre det penere og vedlikeholde. Mine første møbler var ganske billige Ikea-møbler og de ble skiftet ut først etter mange år når barna vokste til og vi fikk bedre råd. Fordi om man ser bloggere skifter interiør til stadighet så er nok det mer for å holde på leserne og fordi de får mye interiør sponset. Det er ikke så vanlig i min omgangskrets. Skal man endre noe så maler eller tapetserer man og kjøper nye puter og tepper .. skifter ikke hele møblementet. 2
Puny Skrevet 8. desember 2014 #37 Skrevet 8. desember 2014 Jeg skjønner jo ut fra slike tråder at alt for mange nordmenn erlite reflektrerte og tydeligvis har lite kunnskap om samfunn og økonomi. Vi er alt for rike! Vi har alt for mye PENGER og TID til å drive med den norske folkehobby nr 1; oppussing!Anonymous poster hash: cc2c4...3ab Ja du har noe rett i at dethandler en del om økonomi. Men set handler også om stil. Har sett så mange britiske oppussingsprogrammer der de gjør helt ville ting. Som å fjerne det gamle vegg til vegg teppet, finne et kjempefint orginalt tregulv under og så legger de linolium/ vegg til vegg teppe over. Det topper seg litt for meg når de pusser opp med nytt vegg til vegg teppe på badet! Ja de har ikke råd til så mye oppussing som oss, men de har jo også en helt forskjellig smak enn oss. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #38 Skrevet 8. desember 2014 Ja du har noe rett i at dethandler en del om økonomi. Men set handler også om stil. Har sett så mange britiske oppussingsprogrammer der de gjør helt ville ting. Som å fjerne det gamle vegg til vegg teppet, finne et kjempefint orginalt tregulv under og så legger de linolium/ vegg til vegg teppe over. Det topper seg litt for meg når de pusser opp med nytt vegg til vegg teppe på badet! Ja de har ikke råd til så mye oppussing som oss, men de har jo også en helt forskjellig smak enn oss. Jeg er for så vidt enig, men jeg synes det er langt verre når de maler opppå fuktskader, snekrer oppå råteskader, og skjuler mugg med tapeter. Jeg forstår at økonomi har stor betydning, men når de først skal pusse opp burde de gjøre det ordentlig. Slik de gjør det i disse tv-programmene skjuler de jo bare problemene, de løser dem ikke, og det blir dyrt for huseierne på sikt! Anonymous poster hash: ae81d...591 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #39 Skrevet 8. desember 2014 Eg trur eg må pusse auga, eg. Eg synest dei fleste landsbyar og slikt er veldig velstelte eg? Og eg må berre vedgå at eg er litt svak for dei blomstrete tapetane og dei blomstete sofaene. Men så er eg veldig glad i England, og ikkje minst i dei folka som eig husa eg er på vitjing i, og det er ein del av sjarmen, synest eg. Når det er sagt er ikkje det at eg ser sjarmen det same som at eg ville hatt det sjølv. Men dei bur mykje trongare enn oss, og vi pussar jo opp så det mest er sjukeleg. Men ein dag, ein dag, då skal eg ha eit rom med Laura Ashley-tapet. Det blir nok etter at eg er blitt enkje. Enig, jeg lurer litt på hva det er slags områder enkelte har vært i. Klart, det finnes veldig nedslitte områder i mange byer, men hele England er ikke en slum, altså, som det høres ut som her. Det finnes veldig mange byer og områder rundt om som får den gjennomsnittlige norske by til å se temmelig traurig ut. Og briter er jo kjent for å være hagegale, det finnes helt utrolig mange fantastiske hager i England, så det er slett ikke sånn at det er så ustelte uteområder over alt. At interiøret ikke er etter "vår" norske smak er en helt annen sak. Anonymous poster hash: 201ed...c72 2
Gjest Tigress Skrevet 8. desember 2014 #40 Skrevet 8. desember 2014 Enig, jeg lurer litt på hva det er slags områder enkelte har vært i. Klart, det finnes veldig nedslitte områder i mange byer, men hele England er ikke en slum, altså, som det høres ut som her. Det finnes veldig mange byer og områder rundt om som får den gjennomsnittlige norske by til å se temmelig traurig ut. Og briter er jo kjent for å være hagegale, det finnes helt utrolig mange fantastiske hager i England, så det er slett ikke sånn at det er så ustelte uteområder over alt. At interiøret ikke er etter "vår" norske smak er en helt annen sak. Anonymous poster hash: 201ed...c72 Eg arbeider på austkanten i Oslo, og fuglane skal vite at det ser heilt jævleg ut her også - søppel som flyt, tagging overalt og mest ingen pynting eller blomer. Dei fleste norske småstadar ser triste ut - eg synest det i Noreg er veldig pent mellom småstadane, men stadane vil ein berre ut av att, medan i England er det motsett: urkeisamt landskap, men med veldig trivelege små landsbyar. Eg har også vore i strok i England der det ikkje har vore særleg pynta ute, men når ein bus i tronge town houses så er det verkeleg ikkje plass til mykje ut mot gata heller. Ein kompis av meg budde i ein kjellar i eit slikt town house, og det var verkeleg ikkje plass til anna enn å gå ned trappa til inngangsdøra, alt anna måtte ein unngå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå