AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #1 Del Skrevet 5. desember 2014 Han kysset henne i går Han er subjekt Kysset er verbal Henne er indirekte objekt I går er objekt Eller, er igår adverbial, og henne objektet? Jeg mener det første, men noen andre mener det andre. Hva mener dere, noen norsklærere her? Anonymous poster hash: b2f37...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #2 Del Skrevet 5. desember 2014 han: subjekt kysset: verb henne: direkte objekt i går: adverb I går tydelig et tids-adverb. For det har med når "verbet" skjedde. Det beskriver verbet. Anonymous poster hash: 522c8...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 5. desember 2014 #3 Del Skrevet 5. desember 2014 Han kysset henne i går Han er subjekt Kysset er verbal Henne er indirekte objekt I går er objekt Eller, er igår adverbial, og henne objektet? Jeg mener det første, men noen andre mener det andre. Hva mener dere, noen norsklærere her? Adverbial er korrekt, og henne er direkte objekt. Forøvrig, AB#2, adverb er ordklasse, adverbial er syntaktisk funksjon. Er ikke alltid det samme, selv om du treffer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #4 Del Skrevet 5. desember 2014 Adverbial er korrekt, og henne er direkte objekt. Forøvrig, AB#2, adverb er ordklasse, adverbial er syntaktisk funksjon. Er ikke alltid det samme, selv om du treffer her. Ja, jeg er fullt klar over det. Jeg drev bare å tenkte på ord-nivå plutselig Anonymous poster hash: 522c8...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå