AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #1 Skrevet 5. desember 2014 Jeg skar meg for to dager siden i overleppen med kanten på en makrell i tomat-boks. Boksen var nyåpnet (samme dag). Jeg renset det med et delvis desinfiserende ansiktsvann, da det blødde litt. Idag ser såret veldig lite og fint ut. Men samtidig er jeg litt redd for stivkrampe. Det er 9-11 år siden jeg tok vaksinen (der omkring) og jeg trenger uansett sikkert en re-vaksinasjon. Jeg vet at stivkrampe ofte kommer fra infiserte, rustne gjenstander, dyreavføring og jord. Og slike makrellbokser bør være renset? Noen som har noen råd? Skal jeg kontakte lege?Anonymous poster hash: 7b650...ed1
veraa94 Skrevet 5. desember 2014 #2 Skrevet 5. desember 2014 Ikke stress med det! Sannsynligheten for at du er blitt smittet av Clostridium tetani (stivkrampebakterier) er nærmest lik null. Som du sier selv så forekommer dette ved dyreavføring og jord. Hvis du likevel er bekymret kan jeg berolige deg med at selv om det er 9-11 år siden du vaksinerte deg så har du fortsatt immunitet, dog noe mer svekket enn før. I Norge blir 0-1 smittet hvert år, så at du skal bli smittet av en hermetikkboks er lite sannsynlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå