glovarm Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 Mulig jeg er helt ensidig, men jeg klarer rett og slett ikke å se en grunn for å senke prisen for kjøtt, selv om jeg ser at dette kommer opp i flere debatter. Min side av saken er at øker vi prisen, vil en kunne ta i bruk mer kostbare driftsmetoder som kanskje ikke er like effektive (for eksempel holde liv mindre gårdsdrifter), men fremmer dyrehelse og dyrevelferd. Dette er selvfølgelig på betingelsen av at den økte delen av matprisen går til produsenten. Vi kan bruke fór uten antibiotikum, og fortsatt klare å ta vare på dyrene på en forsvarlig måte. Økes kjøttprisene vil flere velge å spise mer grønnsaker, som er både heldig for oss og miljøet. Og ellers tviler jeg på at kjøttsalget vil gå særlig ned, da vi er vande med å kjøpe det vi har lyst på uansett.. Finnes det noen holdbare og bærekraftige argument for å senke pris på kjøtt? 4
ekkoet Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 Hvordan kan flere velge å spise mer grønnsaker samtidig som at kjøttsalget ikke vil gå ned? Mener du at folk vil generelt spise mer dersom kjøttprisene settes opp?
glovarm Skrevet 5. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2014 Nei, ser jeg ikke var tydelig der =) Jeg tror det enten bikker veien at flere spiser grønsaker, som er positivt, eller at folk fortsetter å kjøpe kjøtt(noe som jeg ser på som mest sannsynlig), og da blir det også positivt.
ekkoet Skrevet 5. desember 2014 #4 Skrevet 5. desember 2014 Jeg har ikke helt peiling på hvordan disse tingene reguleres, så du får bære med meg om jeg har dumme spørsmål. Skal alt kjøtt prises opp? La oss ta en pakke firstprice som er importert og har lav pris og tilsvarende gildepakke som ikke er importert og har høyere pris. Skal begge prises opp? Hvor kommer den økte kostnaden for de ulike pakkene til å gå? Hva hindrer folk i å kjøpe importert firstprice fremdeles, den vil jo være den billigste?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå