enu Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Heia! Jeg er en seksten år gammel jente som sliter med soialangst, med ekstra vekt på presentasjonsangst, og depresjon. Dette har jeg gjort i litt over fem år. Jeg har lenge ønsket meg et fritak for karakter i muntlige fag som norsk og engelsk pga. enere og toere ødelegger karaktersnittet mitt som ellers er bra, og etter mye om og med med både rådgiver og PPT kom det frem at det ikke var mulig å ordne et fritak for meg, uten å ta det igjennom fastlege. Jeg ble sendt til fastlege for å diskutere muligheter, og han skulle snakke med psykologen min hos ABUP, da han ikke hadde så mye innsikt i saken. I dag ringte legen min meg og fortalte meg at jeg måtte ned på apoteket og hente en resept på Zoloft, som jeg skulle begynne med med en gang. Først 25mg i en uke, og så videre med 50mg. Dette er første dagen min, jeg har tatt en halv tabelett og jeg føler meg veldig urolig. Jeg er veldig redd og bekymret over bivirkninger, om det fungerer, om jeg blir avhengig osv. Har noen noe erfaringer med denne medisinen?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Spør fastlegen hvorfor du ikke får sobril ved siden av, da zoloft kan gi ekstra angst. Anonymous poster hash: 48772...65b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 STYR UNNA ZOLOFT!!!! Hilsen nervevrak siden jeg begynte, og sluttet fordi det ga meg panikkanfall sammenhengende i 2 mnd... Anonymous poster hash: 0e4fd...02d
Gjest Dude91 Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Heia! Jeg er en seksten år gammel jente som sliter med soialangst, med ekstra vekt på presentasjonsangst, og depresjon. Dette har jeg gjort i litt over fem år. Jeg har lenge ønsket meg et fritak for karakter i muntlige fag som norsk og engelsk pga. enere og toere ødelegger karaktersnittet mitt som ellers er bra, og etter mye om og med med både rådgiver og PPT kom det frem at det ikke var mulig å ordne et fritak for meg, uten å ta det igjennom fastlege. Jeg ble sendt til fastlege for å diskutere muligheter, og han skulle snakke med psykologen min hos ABUP, da han ikke hadde så mye innsikt i saken. I dag ringte legen min meg og fortalte meg at jeg måtte ned på apoteket og hente en resept på Zoloft, som jeg skulle begynne med med en gang. Først 25mg i en uke, og så videre med 50mg. Dette er første dagen min, jeg har tatt en halv tabelett og jeg føler meg veldig urolig. Jeg er veldig redd og bekymret over bivirkninger, om det fungerer, om jeg blir avhengig osv. Har noen noe erfaringer med denne medisinen? Jeg fikk det da jeg var rundt 16, som deg. Jeg fikk drastiske personlighetsforandringer som følge av Zoloft på denne tiden. Gikk fra å være introvert til å bli ekstrovert, fikk en karisma jeg aldri hadde hatt tidligere... Men plutselig sa det "pang" og jeg fikk nesten suicidale trekk. Depresjon, panikkangst, paranoid... Jeg har senere brukt Zoloft, med ganske bra hell. Når man er så ung som du er, bør man kanskje være litt forsiktig med denne medisinen. Den er kjent for nettopp å forårsake selvmord hos unge.
Cirkelin Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Jeg bruker zoloft og haandre positive erfaringer! Får den av litt andre årsaker enn deg (ptsd og katastrofetanker) og zoloft gjør meg rolig, men ikke sløv. Startdose og økningen var samme som du beskriver, men pga panikkangst måtte jeg opp på 100 mg. Har brukt den siden mai og har fått et nytt liv! Det er viktig å huske at du må trappe ned langsomt og i samråd med lege. Som regel bør man bruke den type medisin i ett år etter at full virkning er oppnådd. Dette for å venne hjernen til å ha det bra. Zoloft er ikke avhengighetsskapende og virkningen er at den forsterker serotonin som er viktig for en velfungerende hjerne. Dersom Zoloft virker for deg, så betyr det rett og slett at hjernen din produserer for lite serotonin på egen hånd. I motsetning til flere andre antidepressiva får jeg verken vektøkning eller "zombietilstand" (føler verken glede eller sorg) av Zoloft. Det er veldig individuelt hvordan slike medisiner fungerer og det er bare du som kjenner hva som er best for deg. Sosialangst og prestasjonsangst på skolen er ikke moro, men det kan gå over om du klarer å komme ut av skallet. Jeg husker årene fram til jeg var 19-20 som helt forferdelige. Ble tryggere på meg selv etter hvert. Håper det skjer for deg også! Lykke til og spør om du lurer på noe mer så skal jeg svare så godt jeg kan.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 denne tråden blir snart sletta tror jeg (pleier dt når det gjelder medisiner) MEN, LES SELV om medisinen! Jeg gikk på den og fikk ikke bi virkinger, men de over fikk.. Så du må lese hvilke som er "hyppige" da står det og hvor mange f.eks 1 av 100 osv osv.. Husk nå at alle medisiner har som bi virkning akkurat det de skal hjelpe for Og gale mennesker ikke anbefal andre å be om sobril eller noe annet, er man sårbar nok så er det kjempelett å bli avhengig av sånn benzo. Anonymous poster hash: 1d05f...83f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 denne tråden blir snart sletta tror jeg (pleier dt når det gjelder medisiner) MEN, LES SELV om medisinen! Jeg gikk på den og fikk ikke bi virkinger, men de over fikk.. Så du må lese hvilke som er "hyppige" da står det og hvor mange f.eks 1 av 100 osv osv.. Husk nå at alle medisiner har som bi virkning akkurat det de skal hjelpe for Og gale mennesker ikke anbefal andre å be om sobril eller noe annet, er man sårbar nok så er det kjempelett å bli avhengig av sånn benzo. Anonymous poster hash: 1d05f...83f Det er ikke galt å spørre legen om hvorfor hun ikke får sobril. Zoloft kan øke selvmordsfaren om man tar det uten angstdempende. Anonymous poster hash: 48772...65b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Det er ikke galt å spørre legen om hvorfor hun ikke får sobril. Zoloft kan øke selvmordsfaren om man tar det uten angstdempende. Anonymous poster hash: 48772...65b KAN, nettopp. Paracet KAN forårsake bulimi. så poenget? sobril er imidlertid ikke angstdempende men det gir verre angst på sikt. Det kan berolige deg, angsten er jo der like mye men du vil ikke føle den. Legen min sa: benzo er som å pisse i buksa, du blir varm og det er godt. Så går det en liten stund og du blir kald og i tillegg er du våt. Da må du tisse igjen. osv.. det stemmer så bra. for mange, såklart ikke for alle, men det er jo mye høyere risiko enn med medisiner som ikke er vanedannende på samme måte som zoloft. Paracet kan også forårsake hodepine. Bør man da ta en paracet med en paracet Anonymous poster hash: 1d05f...83f 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/teen-depression/in-depth/antidepressants/art-20047502 Om unge mennesker, antidepressiva og selvmords-risiko. Anonymous poster hash: 48772...65b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 KAN, nettopp. Paracet KAN forårsake bulimi. så poenget? sobril er imidlertid ikke angstdempende men det gir verre angst på sikt. Det kan berolige deg, angsten er jo der like mye men du vil ikke føle den. Legen min sa: benzo er som å pisse i buksa, du blir varm og det er godt. Så går det en liten stund og du blir kald og i tillegg er du våt. Da må du tisse igjen. osv.. det stemmer så bra. for mange, såklart ikke for alle, men det er jo mye høyere risiko enn med medisiner som ikke er vanedannende på samme måte som zoloft. Paracet kan også forårsake hodepine. Bør man da ta en paracet med en paracet Anonymous poster hash: 1d05f...83f Zoloft kommer med FDA-advarsel om selvmords-risiko, så det er litt mer alvorlig, og mange leger gir sobril samtidig i oppstarten. Les linken over... Anonymous poster hash: 48772...65b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 den selvmordsfaren gjelder forresten (til vanlig/oftest) ikke i lengden, men ved oppstart. Etter hva forskjellige leger har fortalt meg iallefall. At legen bare ringer deg og gir deg beskjed om at du skal begynne på zoloft synes jeg er ikke helt ok måte å gjøre det på, spesielt ikke når du er nervøs ang hele greia (selvsagt).. Dårlig oppfølging. Egentlig bør de gå gjennom bivirkningene og reaksjoner i forkant spesielt med så unge Anonymous poster hash: 1d05f...83f
Tbag Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 (endret) Hvis jeg var deg ville jeg bedt om å få snakke med en psykiater som kan veilede deg og følge deg opp, spesielt i starten. Zoloft og andre medisiner av samme slag, kan som du ser virke veldig forskjellig på mennesker, hva som passer DEG trenger ikke passe andre, selv de med samme lidelser. Når det er sagt vil ikke en endelig virkning kunne sees før rundt ved ett års tids bruk. Allikevel er det ikke for alle, så det er ikke sikkert det er rett for deg. Det kan bare sakkyndig svare på. Du kan også trappe opp som du vil, i samsvar med lege/psykiater, du kan gå på 25mg i mange uker før du trapper opp, det er individuelt også her hvor fort man er komfortabel med det. Viktig å ikke stresse det. Edit: Som en annen sier her, IKKE ok at lege bare ringer deg opp sånn. For meg virker det som en "lett" utvei (uten mye oppfølging?) Endret 3. desember 2014 av Tbag
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Zoloft kommer med FDA-advarsel om selvmords-risiko, så det er litt mer alvorlig, og mange leger gir sobril samtidig i oppstarten. Les linken over... Anonymous poster hash: 48772...65b Har bare vært borti så evig mye forskjellige medisiner og druknet meg i disse bivirkningene som blir rapportert inn i en helt annen sammenheng. andre folk rundt som har stått på det samme har som regel hatt andre bivirkninger. Og så er det så mange faktorer som spiller inn. Men vet du noe om hyppighet på det(selvmord med zoloft)? Men artikkelen gikk ikke eksakt på zoloft? Anonymous poster hash: 1d05f...83f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 Spør fastlegen hvorfor du ikke får sobril ved siden av, da zoloft kan gi ekstra angst. Anonymous poster hash: 48772...65b Sobril til en 16 år gammel jente? Kjempedårlig råd. Er du klar over hvor farlig benzodiazepiner kan være? Om Zoloft gir ekstra angst, så er det merkelig at hun har fått utskrvet dette nettopp mot angst. Mange leger foretrekker Cipralex i stedet for Zoloft. Anonymous poster hash: c0656...a87 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Det er ikke galt å spørre legen om hvorfor hun ikke får sobril. Zoloft kan øke selvmordsfaren om man tar det uten angstdempende. Anonymous poster hash: 48772...65b Jeg rapporterer innleggene dine. Jeg synes rådene du kommer med om å ta Sobril er direkte farlige.Anonymous poster hash: c0656...a87 2
waco Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 Jeg rapporterer innleggene dine. Jeg synes rådene du kommer med om å ta Sobril er direkte farlige.Anonymous poster hash: c0656...a87 Å ta sobril er ikke farlig.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 Det er bare tragisk at en seksten år gammel jente får foreskrevet ssri! Anonymous poster hash: c03be...10f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 Jeg er også 16, og gikk på zoloft i en uke, men måtte slutte asap fordi jeg ble så dårlig. Kastet opp, var kvalm, hadde null matlyst, gjespet utrolig mye, ble så rastløs at jeg holdt på å fly på veggen. Anonymous poster hash: b4d9d...15a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Å ta sobril er ikke farlig. At akkurat du påstår det, overrasker meg ikke. Du er vel avhengig av diverse, ut fra tidligere innlegg? Å starte med Sobril som 16-åring vil jeg påstå kan være begynnelsen på en svært vanskelig vei, med avhengighet, rus og angst. Anonymous poster hash: c0656...a87
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Jeg rapporterer innleggene dine. Jeg synes rådene du kommer med om å ta Sobril er direkte farlige.Anonymous poster hash: c0656...a87 Jeg har aldri gitt råd om å ta sobril. Jeg har sagt hun skal spørre LEGEN om det. Grunnen er at jeg har jobbet på psykiatrisk og der var det helt vanlig. Men som sagt, spørre LEGEN. Anonymous poster hash: 48772...65b
Anbefalte innlegg