Gå til innhold

En nasjon av sytere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Jeg synes nordmenn syter, men vet ikke om det med syklighet er så ille. Jeg er glad for å ha et helt annet system enn i USA, der man er skikkelig ille ute om man skulle bli ufør eller arbeidsledig.

Avisen legger skylden for det høye sykefraværet på landets velferdsordninger: Det finnes få straffer for kronisk fravær, de som er langtidssykemeldte får godt betalt likevel, få blir sparket, og arbeidsledighetstrygden er sjenerøs.

Paradoksalt nok er nordmenn svært produktive når de først er på jobb, skriver New York Times, uten å vurdere om det kan ha noen sammenheng med sykefraværsordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

For min del må det gjerne bli strengere kontroll mht korttidssykemledinger. Vet om en god del snyltere, ja, som mener at egenmelding er noe man har krav på å utnytte fullt ut og bør ta ut max i løpet av et år, gjerne i kombinasjon med langhelg...

Men av de langtidssyke (som virkelgi drar snittet opp) er det få jeg vet om som lyver på seg skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
For min del må det gjerne bli strengere kontroll mht korttidssykemledinger. Vet om en god del snyltere, ja, som mener at egenmelding er noe man har krav på å utnytte fullt ut og bør ta ut max i løpet av et år, gjerne i kombinasjon med langhelg...

Men av de langtidssyke (som virkelgi drar snittet opp) er det få jeg vet om som lyver på seg skader.

Men det virker som vi har en veldig stor andel langtidssyke i dette landet, framfor andre land. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men det virker som vi har en veldig stor andel langtidssyke i dette landet, framfor andre land. Hvorfor?

Sikkert en lavere list enn andre land. Før (og tildels fremdeles) ble jo uførepensjon brukt som distriktspolitikk.

Kan også være at antallet like syke folk faller utenfor statistikken i andre land, fordi de ikke er ansatt lenger. Men de finnes jo like fullt. Spørsmålet er hvor bra de har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men det virker som vi har en veldig stor andel langtidssyke i dette landet, framfor andre land. Hvorfor?

Blant annet fordi Norge har en stor andel yrkesaktive i den voksne befolkningen. Det innebærer blant annet at folk med ulike helsemessige begrensninger deltar i arbeidslivet, mens de i andre land blir hodt utenfor. Dette gjør også utslag i fraværsstatistikker, både på kort- og langtidsfravær.

Heldigvis er det bare et lite mindretall som tror at de dagene de ikke har brukt av "årets egeneldinger" kan overføres til neste år...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjenner til flere som er uføre i ung alder. Dvs. i 30 årene. Så klart i noen tilfeller er dette helt reelt og det skulle bare mangle at de ikke skal få den hjelpen de trenger. Men mange utnytter systemet. Jobber svart når det måtte passe. Klarer de helt utrolige ting selv om de faktisk er blitt erklært ute av stand til å arbeide.

Men jeg mener at det egentlig er systemet det er noe feil med. Hvorfor blir ikke unge mennesker fulgt opp. Hvis de har dårlig helse når de er f.eks 32 betyr ikke alltid det at de ikke kan jobbe resten av livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Synes gjest har et poeng.

Gjøres alt for lite for å finne passende arbeid, revurdere uførepensjon ol. Og dette er ikke de sykes feil, for mange handikappede VIL jo gjerne jobbe, bare det tilrettelegges.

Kjenner en hjertepasient som nå er ufør. Han kan nok ikke jobbe som før, i hektisk stressende miljø mange timer om dagen. Men han kunne fint ha jobbet i en lavere stillingsprosent, det er jeg sikker på. Og disse burde fanges opp av systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heldigvis er det bare et lite mindretall som tror at de dagene de ikke har brukt av "årets egeneldinger" kan overføres til neste år...

Kom til å tenke på en episode for et par år siden. Jeg jobbet som leder og en av de ansatte skulle slutte. Hun var en ung frøken som nok ikke kan beskyldes for å ha funnet opp kruttet. Hun fikk utbetalt det hun hadde krav på i henhold til lover og regler. Stor var derfor min forundring når hun sendte brev til min sjef der hun klaget på det hun hadde fått utbetalt. Joda....hun mente at vi hadde gjort feil da hun skulle ha utbetalt i penger de egenmeldingsdagene hun tross alt ikke hadde brukt... :hoho::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hva skjedde? Sosialisme

Jepp. Vi må vite at et høyrevridd og egoistisk folk som nordmenn vil misbruke sosialismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Synes det er så teit at enkelte folk sykemelder seg i hytt og vær og snylter på sosialsystemet. Det ødelegger jo for oss når vi virkelig blir syke :(

Da jeg fikk tretthetssyndromet så fikk jeg problemer med å få til en ordentlig sykeordning, og oxo med å få støtte av sosialen når jeg ikke kunne jobbe. Dette er jo fordi det er så mange late og snyltete mennesker som ødelegger for andre... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

En anne ting..som jeg merker mer og mer av i min omgangskrets.....

Det er om å gjøre å lure til seg mest mulig av systemet vi har i Norge i dag. F.eks. man omgår regler så godt man kan, prøver å finne smutthull alle steder. For ikke å snakke om all svartjobbingen som foregår. Ingenting skal det betales skatt for. Vi har venner som sitter og skryter uhemmet av dette. Min samboer og jeg blir faktisk ganske provosert i slike fora da vi faktisk betaler flere hundre tusen i skatt hver år. Og hva skjer da når fleste mulig lurer seg unna...jo vi som betaler skatt må betale ennå mer.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ikke vær sint på dine venner. Du burde være rasende på politikerne som har satt lathet i system. Velferdsstaten vil gå under,det er bare et spørsmål om tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil ikke at velferdsstaten skal gå under. Jeg vil at vi skal ta vare på de som trenger det i samfunnet vårt.For det bør vi ta oss råd til.

MEN..jeg vil at de skal føre strenge kontroller og straffe folk som utnytter systemet, samt tette de hullene som folk utnytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

[quote="Trøffelhelten

Blant annet fordi Norge har en stor andel yrkesaktive i den voksne befolkningen. Det innebærer blant annet at folk med ulike helsemessige begrensninger deltar i arbeidslivet, mens de i andre land blir hodt utenfor. Dette gjør også utslag i fraværsstatistikker, både på kort- og langtidsfravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

[quote="Trøffelhelten

Blant annet fordi Norge har en stor andel yrkesaktive i den voksne befolkningen. Det innebærer blant annet at folk med ulike helsemessige begrensninger deltar i arbeidslivet, mens de i andre land blir hodt utenfor. Dette gjør også utslag i fraværsstatistikker, både på kort- og langtidsfravær.

Er du sikker på dette? Jeg har ikke sjekket ut noen statistikker så jeg skal ikke være for bastant her men dette er absolutt ikke det intrykket jeg sitter med etter å ha fulgt med på mange debatter om dette.

Hvis det er slik...hvorfor topper Norge alle tall når det gjelder uføre?

I tillegg er det også mye vanligere her enn mange andre steder at småbarnsmødre er yrkesaktive, og da må man gjerne være hjemme med syke barnnoen ganger i året... Her jeg jobber er halvparten av de ansatte kvinner med små barn, opg det er klart det synes på fraværsstatistikken, både syke barn og fravær i forbindelse med svangerskap/fødsel. Hadde alle kvinner med barn og alle som av ulike årskaer ikke kan jobbe fullt blitt holdt utenfor arbeidslivet, hadde nok sykefraværet gått ned, men det er ikke sikkert samfunnet hadde blitt noe bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...