Gå til innhold

Dere som har/har hatt B12-mangel...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Begynte å få lave verdier i begynnelsen av 2013, uten at noen tok det opp med meg. Sliter med depresjon og andre psykiske lidelser, og disse har blitt verre det siste året uten at jeg forsto hvorfor, helt til moren min (som er sykepleier) sa at det kunne ha noe med B12-mangelen å gjøre at jeg følte meg så dårlig.

Så mine symptomer var: (forverring av depresjon, angst og tvangshandlinger), trøtthet selv når jeg burde vært uthvilt, dårlig konsentrasjon, svimmelhet, prikkende følelse i huden (spesielt armer og ansikt), rød og irritert tunge (kjennes ut som man har brent seg på noe varmt), muskelsmerter, skjør hud, merkelige humørvingninger (spesielt sinne), en følelse av at ting er uvirkelig (faller ofte bare bort, til og med i sosiale sammenhenger).

Fikk tabletter, men de kan jeg ikke ta opp i kroppen, så får nå injeksjoner en gang i uka, har tatt fire nå, og merker litt, men ikke mye. Jeg spiser ikke kjøtt, men litt fisk og en del melkeprodukter forresten.

Vet ikke om du får injeksjon eller tar tabletter?

Endret av Colorama
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var så slapp at jeg orket nesten ikke annet enn å ligge på sofaen. Gikk utover humøret også. Årsaken i mitt tilfelle var at jeg spiste svært lite kjøtt. Fikk noen sprøyter med B12 og begynte å spise kjøtt igjen, så nå ligger jeg innenfor normalområdet igjen.

Anonymous poster hash: f54c8...2c5
Skrevet

Dere som har/har hatt B12 mangel: hvordan er/var kostholdet deres? spiser dere fisk og kjøtt? melk?

Anonymous poster hash: a9b8e...437

B12 finnes bare i animalsk føde. Har man B12-mangel, bør man først og fremst se på om man får i seg nok av animalske produkter. Jeg fikk manglel pga at jeg hadde kuttet ut kjøtt.

Anonymous poster hash: f54c8...2c5

Skrevet

Jeg fikk også mye utslett og kløe over mye av kroppen da jeg først begynte med B12-injeksjoner. Var ikke kun på/rundt stikkstedet.

Legen min tok det alvorlig. Vi prøvde oss fram med ulike typer B12 fra inn- og utland til vi fant en type jeg ikke fikk utslett av.

Det er altså mulig å reagere allergisk på noen typer, men ikke på andre. Ta det opp med legen din og få ham til å hjelpe deg med å finne en type du tåler. For det er farlig å gå med for lavt B12 og man skal jo heller ikke måtte leve med sånne bivirkninger som du gjør.

Anonymous poster hash: e6ab0...73d

jeg klør ikke der hvor sprøyta er satt, men klør hovedsaklig på bryst/mage, armer og bein. jeg leste i pakningsvedlegget at hudutslett kunne være en (sjelden) bivirkning. det er derfor jeg vil høre med legen først :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...