Gå til innhold

Dere som har/har hatt B12-mangel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer har/hadde dere? Hvor ofte måtte dere få sprøyte? Når merket dere noe?

Jeg tar B12-sprøyte hver 3. uke og har tatt det tre ganger nå, men har ikke merket noe. Føler meg aldri uthvilt og vil helst bare bli i senga, men kan jo ikke det. Sliter også mye med konsentrasjon og hukommelse...

Anonymous poster hash: 9b50d...9e2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble ufattelig trøtt, muskelverk og dårlig hukommelse. Nedsatt matlyst.

For min del merker jeg at jeg er noe bedre tre dager etter injek.

Jeg brukte å ta en sprøyte hver dag i 5 dager. Deretter hver tredje mnd.

Har du sjekket ferritin nivået ditt?

Anonymous poster hash: 38531...f15

Skrevet

Har hatt b12-mangel i 4 år nå... Er fortsatt like trøtt..

Anonymous poster hash: cbba2...975
Skrevet (endret)

Hvilke symptomer har/hadde dere? Hvor ofte måtte dere få sprøyte? Når merket dere noe?

Jeg tar B12-sprøyte hver 3. uke og har tatt det tre ganger nå, men har ikke merket noe. Føler meg aldri uthvilt og vil helst bare bli i senga, men kan jo ikke det. Sliter også mye med konsentrasjon og hukommelse...

Anemi, slapphet, blekhet, labil, dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjon osv. Prøver å få injeksjon hver måned. Ble oppdaget hos en vikarlege, pga. store og "oppblåste" røde blodlegemer.

Endret av Dude91
Skrevet

Jeg ble ufattelig trøtt, muskelverk og dårlig hukommelse. Nedsatt matlyst.

For min del merker jeg at jeg er noe bedre tre dager etter injek.

Jeg brukte å ta en sprøyte hver dag i 5 dager. Deretter hver tredje mnd.

Har du sjekket ferritin nivået ditt?

Anonymous poster hash: 38531...f15

Ja, det var innenfor normalen. Jeg har også dårlig matlyst.. Føler meg egentlig helt elendig. Har tidligere hatt både jern- og folatmangel. Legen sa jeg godt kunne ta folsyretabletter da det gikk litt opp og ned... Men jeg merker ingen forskjell.

Skrevet

Kanskje dere i tillegg mangler jern? Floradix er supert! Blir ikke vond i magen av den og den virker. Har tatt prøver både før og etter en periode med inntak.

Ble dette understreket??

Anonymous poster hash: 2bad9...473
  • 4 uker senere...
Skrevet

er det noen som har opplevd å få kløe og utslett etter å ha tatt b12-sprøyta? jeg har tatt den 3 ganger og skulle tatt den 4. nå, men har valgt å utsette det da jeg har slitt med voldsom kløe i det siste. har også hatt utslett, men dette har nå forsvunnet. har klødd meg til blods og har flere små sår på grunn av dette. kløen har avtatt noe nå og det er derfor jeg mistenker at det kan ha noe med b12-sprøyta å gjøre siden det er en stund siden jeg tok siste dose... skal til legen når legekontoret åpner etter nyttår, men ville bare høre om noen har opplevd det samme?

Skrevet

Jeg har hatt mangel i endel år, tar injeksjoner hver 3 mnd over en periode og tar nye prøver for å se om det har stabilisert seg. Gjør som regel det, også er jeg uten injeksjoner en stund igjen før det er på'n igjen...

Når jeg har B12 mangel kjenner jeg meg konstant uopplagt og sliter m konsentrasjonen, lite energi, og svimmel.

Jeg har også klødd der de setter sprøyten, tror ikke det er noe å bry seg om egentlig.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg hadde b12 og jernmangel. Ble ufattelig sliten, bare å gå til postkassen og tilbake krevde enormt mye. Måtte ha ungene i barnehagen maks tid og slappe av hele den tiden. Sov i tillegg på ettermiddagen. Ble også nummen i fingre og munn, hjertebank, angstlignende følelser, klarte ikke løfte armene, de kjentes som bly.

Fikk dog ikke sprøyter da, kun tabeletter, så tok månedsvis før jeg kjente bedring.

Skrevet

Dere som har/har hatt B12 mangel: hvordan er/var kostholdet deres? spiser dere fisk og kjøtt? melk?

Anonymous poster hash: a9b8e...437
Skrevet

Jeg var kvalm faktisk! Gud så kvalm jeg var.

Og trøtt og sliten hele tiden..

Dårlig på å spise grønnsaker :/

Gjest tuppesjura
Skrevet

Dere som har/har hatt B12 mangel: hvordan er/var kostholdet deres? spiser dere fisk og kjøtt? melk?

Jeg spiser fisk, men lite kjøtt. Drikker ikke melk.

Skrevet

Jeg hadde fint med b12 lenge, men nå var det lavt igjen så fikk første sprøyta like før jul. Skal ha ny hver 3. uke. Er totalt utslitt og ligger stort sett hele dagen. Muskelverk, svimmel, kvalm, utrolig ukonsentrert, hodepine. Passer perfekt med studier! Trodde jeg var gravid en stund med symptomene, før jeg var helt utbrent igjen og kom til å tenke på b12.
Tåler ikke melk, er ikke noe glad i fisk. Spiser en del grønnsaker, elsker brokkoli, og spiser kjøtt hver dag.

Skrevet

B12 finnes bare i animalsk mat, dvs fisk, kjøtt, melk, egg osv. Viktig å få i seg nok av dette. Alle som er vegetarianere eller veganere bør være obs på at de er ekstra utsatte for å få mangel.

Skrevet

Jeg er vegetarianer og tar B12-tilskudd. Hadde ikke særlig mangel, men greit å være "føre-var".

Anonymous poster hash: 0d31f...759

Skrevet

B12 finnes bare i animalsk mat, dvs fisk, kjøtt, melk, egg osv. Viktig å få i seg nok av dette. Alle som er vegetarianere eller veganere bør være obs på at de er ekstra utsatte for å få mangel.

Vanlig å ha problemer med opptak, mange altetere mangler også B12.

Anonymous poster hash: b15ac...d20

Skrevet

Trøtt og svimmel hovedsakelig. Først sprøyte annenhver dag, så en gang i uka, så hver 3. måned. Spiser kjøtt, fisk og melk og tar B-vitaminer, men her er det nok problemer med opptaket. Ble ganske fort bedre etter sprøytene heldigvis. :)

Skrevet

Tar b12 hver 10.uke. På felgen når det nærmer seg neste inj. Trøtt og sliten. Dårlig konsentrasjonsevne. Hodepine. Tar gjerne oftere enn jeg skal. Kjenner det når det begynner å bli lavt.

Ved kløe er kanskje ikke inj satt dypt nok i muskel, eller noe av inj.væsken siver ut i huden fordi fet ikke er brukt rett inj.teknikk....?

Ville også sjekket ferritinnivå hvis ikke b12 inj funker. Kjenner effekt av b12 inj etter 2-3 dg.

Skrevet

Er gravid og har ekstrem svangerskapskvalme. Fikk pga dette B12 mangel, aldri hatt det før. Symptomene var tretthet og utmattelse, om seg da jeg startet ned tilskudd. Foreløpig kun nødvendig med tabletter.

Ifht. Kosthold så har jeg spist veldig lite de siste månedene og av det som har blitt spist så er det svært lite animalsk.

Skrevet

er det noen som har opplevd å få kløe og utslett etter å ha tatt b12-sprøyta? jeg har tatt den 3 ganger og skulle tatt den 4. nå, men har valgt å utsette det da jeg har slitt med voldsom kløe i det siste. har også hatt utslett, men dette har nå forsvunnet. har klødd meg til blods og har flere små sår på grunn av dette. kløen har avtatt noe nå og det er derfor jeg mistenker at det kan ha noe med b12-sprøyta å gjøre siden det er en stund siden jeg tok siste dose... skal til legen når legekontoret åpner etter nyttår, men ville bare høre om noen har opplevd det samme?

Jeg fikk også mye utslett og kløe over mye av kroppen da jeg først begynte med B12-injeksjoner. Var ikke kun på/rundt stikkstedet.

Legen min tok det alvorlig. Vi prøvde oss fram med ulike typer B12 fra inn- og utland til vi fant en type jeg ikke fikk utslett av.

Det er altså mulig å reagere allergisk på noen typer, men ikke på andre. Ta det opp med legen din og få ham til å hjelpe deg med å finne en type du tåler. For det er farlig å gå med for lavt B12 og man skal jo heller ikke måtte leve med sånne bivirkninger som du gjør.

Anonymous poster hash: e6ab0...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...