Ulick Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Investor Øystein Stray Spetalen er i harnisk over at det norske helsevesenet gir jenter nede i 12-årsalderen vaksiner, uten å informere foreldre og foresatte mot alvorlige bivirkninger. Spetalens datter på 12 år tok for litt over to måneder siden en såkalt Hpv-vaksine, eller Gardasil som den også heter, som forebygger livmorhalskreft. Vaksinen ble en del av barnevaksinasjonsprogrammet høsten 2009 for jenter i 7. klasse. Vaksinen skal bli tatt tre ganger i løpet av ett år. - Ikke mange dagene etter at hun hadde tatt den første vaksinen, begynte hun å bli slapp og klarte nesten ikke å komme seg ut av senga. Den dagen hun skulle ta vaksine nummer to, ble hun dårlig på skolen og gikk heldigvis hjem. Jeg tør ikke å tenke på hvordan hun hadde hatt det nå, sier Spetalen til Nettavisen. - Vi forsto raskt at noe var galt. Dette er tross alt en veldig aktiv jente, som er blant de beste i sitt årskull i tennis, fortsetter investoren. Vi stolte på skolen og det norske helsevesenet. Det angrer jeg dypt på i dag. Jeg forstår ikke hvordan man kan unnlate å informere om alle farene som kan oppstå, etter at man har fått vaksinen. Informasjon til foreldre er helt mangelvare, sier Spetalen. http://www.nettavisen.no/na24/ystein-stray-spetalen--raser-mot-skolevaksine/8516477.html Jeg begriper ikke hvordan Spetalen kan være så dum at han stoler på det norske helsevesenet. Spetalen virker jo ellers til å være en rimelig oppegående fyr.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Iblant vil noen få bivirkninger fra medisiner, det er liksom bare sånn det er. Det betyr ikke at det er rasjonelt å være motstander av vaksinasjon eller helsevesenet. Anonymous poster hash: 8c050...f52 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Investor Øystein Stray Spetalen er i harnisk over at det norske helsevesenet gir jenter nede i 12-årsalderen vaksiner, uten å informere foreldre og foresatte mot alvorlige bivirkninger. Spetalens datter på 12 år tok for litt over to måneder siden en såkalt Hpv-vaksine, eller Gardasil som den også heter, som forebygger livmorhalskreft. Vaksinen ble en del av barnevaksinasjonsprogrammet høsten 2009 for jenter i 7. klasse. Vaksinen skal bli tatt tre ganger i løpet av ett år. - Ikke mange dagene etter at hun hadde tatt den første vaksinen, begynte hun å bli slapp og klarte nesten ikke å komme seg ut av senga. Den dagen hun skulle ta vaksine nummer to, ble hun dårlig på skolen og gikk heldigvis hjem. Jeg tør ikke å tenke på hvordan hun hadde hatt det nå, sier Spetalen til Nettavisen. - Vi forsto raskt at noe var galt. Dette er tross alt en veldig aktiv jente, som er blant de beste i sitt årskull i tennis, fortsetter investoren.Vi stolte på skolen og det norske helsevesenet. Det angrer jeg dypt på i dag. Jeg forstår ikke hvordan man kan unnlate å informere om alle farene som kan oppstå, etter at man har fått vaksinen. Informasjon til foreldre er helt mangelvare, sier Spetalen.http://www.nettavisen.no/na24/ystein-stray-spetalen--raser-mot-skolevaksine/8516477.html Jeg begriper ikke hvordan Spetalen kan være så dum at han stoler på det norske helsevesenet. Spetalen virker jo ellers til å være en rimelig oppegående fyr. Bivirkninger av vaksiner er sjeldne. Alvorlige bivirkninger av vaksiner er enda sjeldnere. Bivirkninger som medfører død eller permanent skade er enda sjeldnere igjen. Alternativet er at svært mange dør eller får permanente skader. Hvordan mener DU at regnestykket bør løses?Anonymous poster hash: 53c54...9ea 5
frøkna Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Haha... Det er 330 kvinner i bare Norge som får livmorhalskreft hvert år.. 70 kvinner dør av det hvert år.. Men ei jente har fått bivirkninger.. Herregud!! Sjeldent jeg ser slik antivaksinasjonspropaganda i norske medier.. La vær å vaksiner dere da, for all del så kan dere risikere sykdom og død i stede for å være en av de sjeldne som opplever bivirkninger som følge av en vaksine... 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Det Øystein Stray Spetalen gjør er jo spesifikt å kritisere en enkelt vaksine. Ikke alle vaksiner slik som psycho trådstarter. Anonymous poster hash: 52428...f24
King in the North Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Vaksiner er det beste som har skjedd menneskeheten. Så enkel er den saken. 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Det Øystein Stray Spetalen gjør er jo spesifikt å kritisere en enkelt vaksine. Ikke alle vaksiner slik som psycho trådstarter. Anonymous poster hash: 52428...f24 Jeg skal ta kritikken hans alvorlig hvis han viser meg sin medisinske embedseksamen. Som det er nå, fremstår han som en usaklig og sutrete pårørende.Anonymous poster hash: 53c54...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Jeg er for vaksiner og barnet mitt har fått alle vaksiner som er påkrevd... Men ja, jeg er veldig skeptisk til hpv-vaksinen og om jeg vil at barnet mitt skal få vaksinen. Jeg har heldigvis noen år på å tenke. I utlandet blir vaksinen diskutert mye om, men her setter vi like stort spmtegn som ved svineinfluensavaksinen. Anonymous poster hash: 0a755...22e 2
sukkerspinnn Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Heller litt slapp enn død, tenker nå jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 Vel, for meg så er det kontroversielle at foreldrene ikke blir opplyst om vaksinasjoner for deres barn.Anonymous poster hash: 463b6...026 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 Sjeldent jeg ser slik antivaksinasjonspropaganda i norske medier.. La vær å vaksiner dere da, for all del så kan dere risikere sykdom og død i stede for å være en av de sjeldne som opplever bivirkninger som følge av en vaksine... Det er nettopp det de ikke gjør. For så lenge de aller fleste vaksinerer seg så vil de som ikke vaksinerer seg også i stor grad være beskyttet fordi ingen andre sprer sykdommen. Så det Spetalen vil er faktisk ganske så fornuftig, da hans datter uansett vil være ganske beskyttet pga det store flertallet som vaksinerer seg, men når datteren ikke tar vaksinen så slipper hun eventuelle bivirkninger. Anonymous poster hash: e4198...5ff
Druid Skrevet 4. desember 2014 #12 Skrevet 4. desember 2014 Jeg er for vaksiner og barnet mitt har fått alle vaksiner som er påkrevd... Men ja, jeg er veldig skeptisk til hpv-vaksinen og om jeg vil at barnet mitt skal få vaksinen. Jeg har heldigvis noen år på å tenke. I utlandet blir vaksinen diskutert mye om, men her setter vi like stort spmtegn som ved svineinfluensavaksinen. Anonymous poster hash: 0a755...22e For meg er dette faktisk en av de viktigste vaksinene og jeg er skeptisk til at det er kun jenter som får den; den er minst like viktig for gutter. 1
frøkna Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 Det er nettopp det de ikke gjør. For så lenge de aller fleste vaksinerer seg så vil de som ikke vaksinerer seg også i stor grad være beskyttet fordi ingen andre sprer sykdommen. Så det Spetalen vil er faktisk ganske så fornuftig, da hans datter uansett vil være ganske beskyttet pga det store flertallet som vaksinerer seg, men når datteren ikke tar vaksinen så slipper hun eventuelle bivirkninger. Anonymous poster hash: e4198...5ff Hvis alle tenker sånn er jo ingen beskyttet lenger.. Jo flere som ikke vaksinerer seg desto flere "hull" blir det i den allmenne helsen.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 fy f.. folk strømmer til vaksinekontor for å sprøyte seg ihjel for den minste ting.. (jobber med sånt) Anonymous poster hash: 384f3...d85
Sir Winston Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Det er nettopp det de ikke gjør. For så lenge de aller fleste vaksinerer seg så vil de som ikke vaksinerer seg også i stor grad være beskyttet fordi ingen andre sprer sykdommen. Så det Spetalen vil er faktisk ganske så fornuftig, da hans datter uansett vil være ganske beskyttet pga det store flertallet som vaksinerer seg, men når datteren ikke tar vaksinen så slipper hun eventuelle bivirkninger. Anonymous poster hash: e4198...5ff Latterlig og egoistisk holdning! 1
pinar Skrevet 5. desember 2014 #17 Skrevet 5. desember 2014 Ryddet for personangrep og svar. pinar, mod.
Tvist Skrevet 5. desember 2014 #18 Skrevet 5. desember 2014 For meg er dette faktisk en av de viktigste vaksinene og jeg er skeptisk til at det er kun jenter som får den; den er minst like viktig for gutter. Trenger gutter vaksine mot livmorhaalskreft?
Druid Skrevet 5. desember 2014 #19 Skrevet 5. desember 2014 Trenger gutter vaksine mot livmorhaalskreft? Vaksinen beskytter mot ett sett virus, virus som er årsaker til flere sykdommer og plager som er Seksuelt overførbare, blandt annet livmorhalskreft. Fordi man ikke ønsker å fronte HPV som en vaksine mot SUS, for det betyr at vi erkjenner at folk har sex og det er jo grusomt umoralsk, så fokuserer man kun på den ene bivirkningen som folk anser som moralsk riktig, nemlig sykdommen som har kreft i navnet og som man ikke er nødt å direkte forklare som SUS. (Den kan nemlig føre til Kreft i Penis, Kreft analt og kreft i munn og spiserør og da ville man jo fort skjønt tegninga.... *sukk* ) Vaksinen er dessuten mere effektiv hvis den når gutter også; du har en marginal høyere treffprosent på å nå dem før de er seksuelt aktive når du gir en 12 års gutt vaksinene enn en 12 års jente. Direkte har det liten betydning, men over en 5- 10 års periode har det litt å si på hvor godt den har dekt populasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #20 Skrevet 6. desember 2014 fy f.. folk strømmer til vaksinekontor for å sprøyte seg ihjel for den minste ting.. (jobber med sånt) Anonymous poster hash: 384f3...d85 Tviler sterkt på det. Hadde du "jobbet med sånt" hadde du forstått viktigheten av vaksiner, og ikke gått på kg og bablet som ett naut. Anonymous poster hash: 56f6a...3c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå