Rudabe Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Hei!! Det er ikke enkelt å være student når du har bare 3 muligheter til å gjennomføre eksamen i EXPHIL, og når den ene er brukt opp. Jeg sliter med ta valget om å gjennomføre exphil eller ikke. evt. hvilke variant jeg skal ta!! Jeg er 2. år student på psykologi bachelor. Jeg strøk første gangen, da tok jeg selvstudium. Hadde lest veldig lite i bøkene. og tatt en kort titt i oppsumeringsheftene!! Jeg er ikke så glad i å ta flervalgsprøver, har alltid hatt store problemer med å få bestått. Greier ikke å se forskjellen på alternativene!!! Jeg vet heller ikke hvor mange ganger man kan ta flervalgsprøven på nytt dersom jg ikke består første gangen. Så, hovedproblemet med valg av seminarvariant er det å måtte ta flervalgsprøven! Det jeg gjenstår med som alternativ (tror jeg) er selvstudium!! Kanskje hvis jeg leser mer, og jobber godt med pensum denne gangen. Kan få bestått? Hva mener dere? erfaringer? hvordan gjorde dere dette med exphil og valg av selvstudium og seminarvariant???? TAKKK PÅ FORHÅND!!!
NumberSix Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Sett deg heller ned og les pensum du, så skal du se du klarer å stå på eksamen. 2
veraa94 Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Jeg valgte selv seminarvariaten og var meget fornøyd med det. Kravet er at du må møte på seminarene som er en gang i uka à to timer. Her diskuteres tekstene og det er åpent for spørsmål, samt at du ser at det finnes mange forskjellige tolkninger. Du skal levere en semesteroppgave på ca 3000 ord enten i del 1 (filosofi og vitenskap) eller del 2 (etikk). Selv om jeg synes etikk var mest interessant og relevant (studerer selv psykologi, profesjon), valgte jeg å levere i del 1, som hadde innlevering i midten av mars. Slik unngikk jeg at innleveringen krasjet med de andre eksamenene og flervalgsprøven. Flervalgsprøven var i midten av mai og jeg begynte å lese ca 1 uke i forveien. Åpnet nesten ikke exphilbøkene brukte bare kompendie. Leste intenst disse dagene og sto med god margin Tror prøven var på 24 spm, hvorav du må ha minst 16 (?) riktige. Spørsmålenene er greie og er ingen lurespørsmål.
Strixvaria Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Jeg tok seminarvarianten ved UiO for et par år siden - og selv om seminarene i seg selv ikke var det helt store følte jeg at det var verdt det sammenlignet med hvor vanskelig jeg opplevde at selvstudiumsvarianten var, med skriftlig eksamen og det hele. Det er som veraa94 sier over; på seminarvarianten skriver du en semesteroppgave som skal leveres, enten i del 1 eller eller del 2, og det er denne du får karakter på. Flervalgsprøven består av 24 spm og du må ha 16 riktige for å bestå. Det greier du helt fint. Kompendiet er superkjekt - hvis du har android-telefon har det tidligere vært en app som het 'exphil uio'. Vet ikke om den fortsatt er å få tak i, men den var veldig fin mtp å øve til denne avkrysningsprøva, for den var bygget på det faktiske pensumet vi brukte. Brukte en del tid på den og leste litt i kompendiet, så stod jeg også uten problemer. I og med at exphil er et såpass tungt fag (særlig del 1..) syntes jeg seminarvarianten var perfekt. Jeg leste kun på de to kapitlene i del 2 som jeg skrev oppgaven min ut i fra, og slapp dermed hele den ene boka + det meste i den andre. Vi hadde også en seminarleder som delte ut avkrysningsspørsmål hver time som vi kunne øve oss på - disse ble raskt gått gjennom i starten av seminaret, og vi fikk dermed nye til hvert tema. Kjempekjekt både fordi du fikk svarene der og da, du fikk se hva du hadde skjønt så langt, og du kunne bruke dem senere i forbindelse med øving til avkrysningsprøven. Jeg vet imidlertid at det er STORE forskjeller på seminarlederne i exphil (hvertfall ved UiO), og at det ikke er mange som gjør det slik som hun jeg hadde. Men jeg anbefaler hvertfall seminarvarianten
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Jeg hadde seminarvarianten. Synes ex.phil var kjempelett og det er sannsynligvis de 10 billigste studiepoengene jeg har tatt... Anonymous poster hash: 40ea7...b60
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Seminar, det er kjempelett ved UiO iallfall. Ingen av spørsmålene jeg fikk var ukjente, alle spm var gjennomgått timene før. Anonymous poster hash: 7cec8...07e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Sett deg heller ned og les pensum du, så skal du se du klarer å stå på eksamen. Så du råder altså TS å ikke velge en variant og bare lese til eksamen? Hvordan skal det gå bra da? Anonymous poster hash: 9367e...72e
NumberSix Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Så du råder altså TS å ikke velge en variant og bare lese til eksamen? Hvordan skal det gå bra da? Anonymous poster hash: 9367e...72e Ja, jeg råder TS til å lese pensum. Uansett variant. Hun sier jo selv at hun strøk på eksamen, men ikke leste noe særlig i pensum. Da kan man skylde seg selv. Man må investere litt tid på pensumlesing uansett hvilken variant man velger, for på seminarer forventes det at studentene har lest seg opp og kan bidra aktivt på seminaret. I alle fall på de seminarene jeg har deltatt på.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Ja, jeg råder TS til å lese pensum. Uansett variant. Hun sier jo selv at hun strøk på eksamen, men ikke leste noe særlig i pensum. Da kan man skylde seg selv. Man må investere litt tid på pensumlesing uansett hvilken variant man velger, for på seminarer forventes det at studentene har lest seg opp og kan bidra aktivt på seminaret. I alle fall på de seminarene jeg har deltatt på. Men det hun lurer på er jo hvilken variant hun skal velge. Da hjelper det ikke "å bare lese". Hun skal jo lese uansett. Det var ikke slik på mine seminar. Vi fikk oppgaver og løste de i grupper. Ingen hadde lest noe på forhånd selvfølgelig og vi fant ut av oppgavene under seminarene ved å lese og diskuterte i gruppen. Etter dette hadde vi en gjennomgang med seminarlærer. Dette er heller ikke noen slappe eller late folk. Vi alle går medisin og odontologi. Dette var Tromsøvarianten som omfatter en hjemmeeksamen og en muntlig eksamen. Jeg leste i én dag til muntlig eksamen og fikk A. Så nei, en trenger ikke investere litt tid til pensumlesing så lenge en er effektiv når en leser. En trenger ikke lese spesielt mye utover seminarene. Det var det nesten ingen på kullet mitt som gjorde, og alle fikk C eller bedre. Jeg møtte heller ikke til noen forelesninger, slik som de fleste på kullet mitt heller ikke gjorde. Da søsteren min tok eksamen i ex.phil første gang (vet ikke hvilken variant det var) strøk hun. Andre gangen fikk hun A. Første gangen leste hun i boken. Den andre gangen leste hun kun gjennom et tynt kompendium. Lærdommen her er at effektiv lesing gjelder, ikke hvor mye du leser eller hvor mye tid du bruker. Noen ganger kan man også bare være uheldig. Anonymous poster hash: 9367e...72e
NumberSix Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 (endret) Men det hun lurer på er jo hvilken variant hun skal velge. Da hjelper det ikke "å bare lese". Hun skal jo lese uansett. Det var ikke slik på mine seminar. Vi fikk oppgaver og løste de i grupper. Ingen hadde lest noe på forhånd selvfølgelig og vi fant ut av oppgavene under seminarene ved å lese og diskuterte i gruppen. Etter dette hadde vi en gjennomgang med seminarlærer. Dette er heller ikke noen slappe eller late folk. Vi alle går medisin og odontologi. Dette var Tromsøvarianten som omfatter en hjemmeeksamen og en muntlig eksamen. Jeg leste i én dag til muntlig eksamen og fikk A. Så nei, en trenger ikke investere litt tid til pensumlesing så lenge en er effektiv når en leser. En trenger ikke lese spesielt mye utover seminarene. Det var det nesten ingen på kullet mitt som gjorde, og alle fikk C eller bedre. Jeg møtte heller ikke til noen forelesninger, slik som de fleste på kullet mitt heller ikke gjorde. Da søsteren min tok eksamen i ex.phil første gang (vet ikke hvilken variant det var) strøk hun. Andre gangen fikk hun A. Første gangen leste hun i boken. Den andre gangen leste hun kun gjennom et tynt kompendium. Lærdommen her er at effektiv lesing gjelder, ikke hvor mye du leser eller hvor mye tid du bruker. Noen ganger kan man også bare være uheldig. Anonymous poster hash: 9367e...72e Det er enklere å stå på eksamen andre gang, for da har man allerede lest pensum en gang tidligere, og måten hun leste på da var å repetere. Samtidig lå det en del kunnskap i bakhodet som hun kunne bygge på. At du leste i én dag og fikk A, det er jo bra for deg. Selv leste jeg til seminarene, repeterte det lille heftet og fikk B. Jeg kunne nok sluppet unna mye lesing og fortsatt gjort det bra, fordi jeg er flink til å tilegne meg kunnskap. Ikke alle har like lett for det, så våre erfaringer på dette området er ikke nødvendigvis overførbart til TS. Hun skriver jo at hun har problemer med å forstå eksamen. Jeg sier ikke at hun trenger å sitte hver dag for å lese pensum, men at det er viktig å sette seg inn i pensum, gjerne se på hva som er viet mye plass og dermed er viktigst. Leser hun før seminarer får hun også dobbelt opp med læring, og har mulighet til å spørre om det er noe hun synes er uklart. Ikke alle seminarer er like, men man stiller sterkere om man har litt kunnskap fra før. TS kan vel også søke om å få tatt Exphil muntlig dersom flervalgsprøver er vanskelige for henne. Endret 3. desember 2014 av NumberSix
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå