Gå til innhold

stell av novemberkaktus og orkidé

Anbefalte innlegg

Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg har for en måneds tid siden kjøpt inn 1 orkidé og to novemberkaktus!

.. problemet er at ingen av de trives :( kaktusene har mistet alle blomstene siden, og orkideen er helt slapp.

Noen gode tips og råd til hva jeg bør gjøre? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan er bladene på orkideen? Er de lyse så har de fått for lite vann og/eller for mye lys. Er de mørke så har de fått for mye vann og/eller for lite lys. Jeg pleier å senke orkideen i vann i 30 min hver uke, for da får barken den er plantet i trukket til seg vann, og det holder for mine. Jeg hadde en som så ut som den var døden nær, men så kjøpte en sånn orkide-næring som man får kjøp i butikken (matbutikken), rosa-lilla flaske. Den reddet liver til orkideen min :tommelopp:

Endret av Doge
  • Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig at november/jule/påskekaktus mister blomstene/knoppene etter at man har kjøpt de. Tror det har noe med at de ikke tåler miljøskifte.

Sett den i et nordvendt vindu i et ikke alt for varmt rom og gi den vann med jevne mellomrom. Da vil den mest trolig blomstre på nytt til neste november og bli langt finere.

Orkideer har jeg ikke hatt problemer med.

Anonymous poster hash: 5cf15...ea3
Gjest RompeRusk
Skrevet

Takk for svar! :)

Litt varierende hva som feiler de, føler jeg. Kaktus 1 er jeg meget bekymret for, for i dag hadde 3 tjukke blader/grener (?) Falt av :/

Kaktus 2 er jeg derimot mer optimistisk til. Den har fått opp 2 ferske knopper!

Orkideen har vel kanskje lyse blader? Tror problemet både er for lite vann og for mye lys da altså :/

Skrevet

Orkideen trives med mye lys, men du må vanne den jevnlig.

Jeg lar mine stå under vann som renner litt i en halvtimes tid en gang i uka. Av og til gir jeg gjødsel, men det er sjelden. De trives og jeg klagde nettopp på at jeg aldri får nye orkideer fordi jeg ikke "klarer" å ta livet av de gamle.

Novemberkaktus skal stelles som en kaktus når den ikke bkomstrer og som en vanlig potteplante når den gjør, det vil si at i blomstringsperioden skal den ha vann en gang i uka. Den rosa du la ut bilde av så rett og slett veldig tørr ut. Blir de for tørre vil de slippe blader.

Lykke til.

Gjest Tigress
Skrevet

Altså, kaktusar blømer jo ganske kraftig, men så fell jo blada av ganske snøgt også? Og så må du håpe dei kjem att neste år, og at du ikkje må vente til året etter. Den eine eg har blei sur av å bli flytta, og streika eitt år, men til gjengjeld har han bløma fleire gonger i året seinare. Den kjenner visst på seg at nokon i huset har det trist, for då sett han i gang. Eit år bløma han i november (for november er til å bli trist av), i februar då vil låg sjuke, og i april då mannen min satt heime og skreiv ferdig masteroppgåva si..

Ha tolmod!

Gjest RompeRusk
Skrevet

Orkideen trives med mye lys, men du må vanne den jevnlig.

Jeg lar mine stå under vann som renner litt i en halvtimes tid en gang i uka. Av og til gir jeg gjødsel, men det er sjelden. De trives og jeg klagde nettopp på at jeg aldri får nye orkideer fordi jeg ikke "klarer" å ta livet av de gamle.

Novemberkaktus skal stelles som en kaktus når den ikke bkomstrer og som en vanlig potteplante når den gjør, det vil si at i blomstringsperioden skal den ha vann en gang i uka. Den rosa du la ut bilde av så rett og slett veldig tørr ut. Blir de for tørre vil de slippe blader.

Lykke til.

Tusen takk for svar!

Hvor ofte og mye bør kaktusen vannes i blomstringsperioden? Hehe, innser at jeg burde lest litt om stell FØR jeg kjøpte meg blomster.. men de så så fine ut i butikken! ;)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Altså, kaktusar blømer jo ganske kraftig, men så fell jo blada av ganske snøgt også? Og så må du håpe dei kjem att neste år, og at du ikkje må vente til året etter. Den eine eg har blei sur av å bli flytta, og streika eitt år, men til gjengjeld har han bløma fleire gonger i året seinare. Den kjenner visst på seg at nokon i huset har det trist, for då sett han i gang. Eit år bløma han i november (for november er til å bli trist av), i februar då vil låg sjuke, og i april då mannen min satt heime og skreiv ferdig masteroppgåva si..

Ha tolmod!

Takk for svar!

Ja, da får vi bare ha tålmodighet , og krysse fingrene for at den blomstrer igjen snart :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hvor ofte og mye bør kaktusen vannes i blomstringsperioden? Hehe, innser at jeg burde lest litt om stell FØR jeg kjøpte meg blomster.. men de så så fine ut i butikken! ;)

De blir fine igjen, bare ha tålmodighet.

Jeg vanner mine kaktus en gang i uka i blomstrinstiden, men kjenner på jorda av og til, og om de er tørre får de en liten skvett.

Mine "november"kaktus blomstrer som regel 2-3 ganger i året de også, og det er ingen blomster som dør av for mye vann hos meg. Orkideen liker ikke å så med røttene i vann, derfor kan du godt la den stå litt i vasken og renne av før du setter den tilbake i pyntepotten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...