Gjest earlgrey Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg får veldig lett lavt blodsukker, blir helt svimmel og skjelven. Spiser hver 4-5 time, burde vel spist hver 3-4 time, men det er hver 4-5 time som fungerer for meg i forhold til jobb, skole, osv. og jeg blir ikke sulten før etter 4-5 timer. Andre ganger får jeg veldig høyt blodsukker, og blir kjempehyper før jeg igjen blir slapp og trøtt. Lurer på om noen har tips til hvordan man kan unngå lavt blodsukker?? Prøver å se på matens GI men synes det er så vanskelig å følge med på :S Burde jeg prøve å spise mindre sukker/grovkarbo???
Gjest earlgrey Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Forresten tar jeg et mellommåltid som frukt, yoghurt osv hvis jeg blir sulten mellom måltidene, men det er som sagt sjeldent Så tror ikke det har noe med saken og gjøre
Emas Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Eg reknar at du har ei diabetes diagnose, sidan du seier at du har lavt og høgt blodsukker? Viss ikkje så vil eg anbefale deg en tur til legen å få sjekka opp i dette. Han/ho vil også gi deg gode tips ift mat, rutiner osv. mykje bedre enn vi kan gi deg over nett. 3
Gjest Runforit Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Hadde vært litt lettere om du skrev hvordan en typisk matdag ser ut. At du er normalvektig er også relevant i forhold til lavt blodsukker da mange underernærte slite med lavt blodsukker og overvektige ofte slitet med mye svingninger.
Gjest earlgrey Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Er på grensen til undervektig. Spiser ca 1500 kalorier om dagen, men er ganske store mengder mat fordi jeg spiser ganske sunt Til frokost spiser jeg som regel noe knekkebrød/brødskiver med (vanligvis) karbfattig pålegg. Spiser som regel sen frokost (en gang mellom 10-12). Til lunsj er det alt fra smoothie, omelett, havregrøt, yoghurt salat osv. Er ganske kresen på middag, er ikke så glad i rødt kjøtt, grønnsaker, typisk norsk mat (som kjøttkaker, poteter, fisk). Men liker asiatisk veldig godt! Foretrekker kylling, pizza, pannekaker, pasta, egentlig det meste man finner på barnemenyer Til kvelds blir det som regel frukt/bær/noe lett. Prøver å holde godteri/kaker til helgene, men de siste par månedene har jeg spist mer gjærbakst og sukker enn jeg vanligvis gjør. Men sett bort fra dette, er denne menyen jeg har skrevet opp en god meny for en diabetiker?
Mamalama Skrevet 4. desember 2014 #6 Skrevet 4. desember 2014 Har du en diabetesdiagnose da? Og måler du blodsukker hvis du ikke har det, eller er det mer at du "kjenner" at blodsukkeret stiger/synker? 2
Gjest earlgrey Skrevet 4. desember 2014 #7 Skrevet 4. desember 2014 Er mer at jeg kjenner det ja, blir veldig slapp og skjelven, klarer ikke å fokusere helt når jeg har lavt blodsukker. Det er vel ikke vanlig at man blir sånn etter bare 5 timer uten måltid?? ;s
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Er mer at jeg kjenner det ja, blir veldig slapp og skjelven, klarer ikke å fokusere helt når jeg har lavt blodsukker. Det er vel ikke vanlig at man blir sånn etter bare 5 timer uten måltid?? ;s Det er helt vanlig siden du spiser så lite energi i løpet av en dag. Du burde nok ligge på rundt 2000 kcal per dag Anonymous poster hash: e2345...c99 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Jeg er likens som deg, og jeg spiser alt for lite mat om dagene. Det er nok det som er problemet her også.. Anonymous poster hash: f8fe5...219
BlendaSensitive Skrevet 5. desember 2014 #10 Skrevet 5. desember 2014 Er mer at jeg kjenner det ja, blir veldig slapp og skjelven, klarer ikke å fokusere helt når jeg har lavt blodsukker. Det er vel ikke vanlig at man blir sånn etter bare 5 timer uten måltid?? ;s Jo når man spiser for lite, så synker blodsukkeret. Når vi spiser mat, stiger den. Sukker får blodsukkeret til å stige kjapt, og synke kjapt. Derfor er det ønskelig med mat med lavere gi, som ikke gir de store svingningene. - knekkebrød: mye karbohydrater, lite næring. Pålegg har ofte lavere innehold av karbohydrat OG mer næring, vitaminer, mineraler. Spis ost, fisk, kjøtt, samt grønt. - youghurt: spis fetere youghurt,,som tyrkisk youghurt med bær, nøtter, eventuellt litt honning. Lavere,gi,,mer energi og mer mineraler! Grønnsaker og eller bær til alle måltider! 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #11 Skrevet 6. desember 2014 Blir sånn slapp og svimmel noen ganger selv, og går jeg for lenge sånn så blir jeg skjelven og irritert. Det har skjedd noen ganger hjemme og da har jeg målt blodsukkeret (mannen har måler) og det er faktisk ikke lavt da. Ikke høyt heller men normaltAnonymous poster hash: 50c09...1cb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2014 #12 Skrevet 6. desember 2014 Har lest at det er en myte at blodsukkeret varierer veldig mye så lenge du har en frisk kropp. Det du føler har ikke nødvendigvis noen sammenheng med lavt blodsukker.Anonymous poster hash: 02da4...d3b
Gjest earlgrey Skrevet 7. desember 2014 #13 Skrevet 7. desember 2014 Har lest at det er en myte at blodsukkeret varierer veldig mye så lenge du har en frisk kropp. Det du føler har ikke nødvendigvis noen sammenheng med lavt blodsukker.Anonymous poster hash: 02da4...d3b Virkelig?:O Men er så rart at det er i sammenheng med mat jeg får det men kan jo være noe annet ja... Hater å gå til lege haha
veraa94 Skrevet 7. desember 2014 #14 Skrevet 7. desember 2014 Ha noen nøtter og tørket frukt tilgjengelig til enhver tid. Har reddet meg mange ganger
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #15 Skrevet 7. desember 2014 Eller bare spis mat som ikke påvirker blodsukkeret ditt. Hint: karbohydrater påvirker blodsukkeret ditt. Anonymous poster hash: 5bde0...d42 2
veraa94 Skrevet 7. desember 2014 #16 Skrevet 7. desember 2014 Eller bare spis mat som ikke påvirker blodsukkeret ditt. Hint: karbohydrater påvirker blodsukkeret ditt. Anonymous poster hash: 5bde0...d42 Det er ikke likt for alle Jeg er "avhengig" av karbohydrater. Blir ikke ordentlig mett uten 1
Elanore Skrevet 8. desember 2014 #17 Skrevet 8. desember 2014 Virkelig?:O Men er så rart at det er i sammenheng med mat jeg får det men kan jo være noe annet ja... Hater å gå til lege haha Jeg anbefaler deg å måle det neste gang så du kan se hvordan ting ligger an. Jeg husker da jeg var ny med diettgreiene og ikke skjønte at symptomene hadde sammenheng med hva slags mat jeg spiste... Jeg fikk blodsukkeret målt, og prøvene landet alle mellom 2,1 og 2,6 - altså lavt. Brukte to apparater selv, samt blodprøve hos legen. Jeg var ikke overrasket over at det faktisk var blodsukkeret innen prøvene ble tatt, for følte virkelig at "lavt blodsukker"-beskrivelsene stemte for meg. Uansett hva du selv tenker om symptomene, vil jeg råde deg til å bare måle litt. Blodsukkermåler får man for så lite som en hundrings, og teststrimler etc. koster litt mer, men du er tross alt ikke avhengig av å måle hele tiden.
Holme Skrevet 8. desember 2014 #18 Skrevet 8. desember 2014 Ser at det er nevnt, men det er kun karbohydrater som virker inn på blodsukkeret. Unngå "raske" karbohydrater som gir deg energi fort, men synker like fort igjen(sukkerholdig mat). Få heller i deg "trege" karbohydrater som holder blodsukkeret ditt stabilt mellom måltidene.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 Hadde vært litt lettere om du skrev hvordan en typisk matdag ser ut. At du er normalvektig er også relevant i forhold til lavt blodsukker da mange underernærte slite med lavt blodsukker og overvektige ofte slitet med mye svingninger. Jeg er overvektig selv og meg med føer har aldri slitt med noe svingninger. Men jeg har flere kollegaer som må spise ofte og disse er normalvektige. Tror ikke hverken du eller jeg har fasit på hvordan det pleier å være, men forskjellige inntrykk. Men du skal være forsiktig med å synse for mye om sånt uten å ha noen kunnskap..Anonymous poster hash: d219b...d36
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 Jo når man spiser for lite, så synker blodsukkeret. Når vi spiser mat, stiger den. Sukker får blodsukkeret til å stige kjapt, og synke kjapt. Derfor er det ønskelig med mat med lavere gi, som ikke gir de store svingningene. - knekkebrød: mye karbohydrater, lite næring. Pålegg har ofte lavere innehold av karbohydrat OG mer næring, vitaminer, mineraler. Spis ost, fisk, kjøtt, samt grønt. - youghurt: spis fetere youghurt,,som tyrkisk youghurt med bær, nøtter, eventuellt litt honning. Lavere,gi,,mer energi og mer mineraler! Grønnsaker og eller bær til alle måltider! Det er langt ifra alle knekkebrød som har mye karbohydrater og lite næring. Anonymous poster hash: d219b...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå