Gå til innhold

Hvordan "grave" fram ting fra underbevissheten sin

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ei jente i tidlig 20-års alderen.

Jeg har det bra med meg selv, og føler at ting er bra. Men... jeg har netopp funnet ut at jeg holder noe inni meg selv, langt nede i underbevissheten min.. Dette tærer meg veldig.. jeg merker at jeg blir veldig lett lei meg for ting, og hvis jeg tar ting innpå meg, blir det alltid værre en det det er..

Jeg har snakket med noen om dette, og fått høre at jeg må finne ut av dette, og få det ut. Men hvordan?

Skal jeg gå til en hypnotisør kanskje? Hvor finner jeg en hypnoptisør?

Jeg bor i oslo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, har litt angst for dette "hente-ting-fra-tidligere-og-bruke-det-som-unnskyldning" jeg. Det er kanskje dumt å si, det er nok flere som faktisk har fått hjelp fra dette, og tilfeller der det er nødvendig. Det er greit.

Det som ikke er greit, er om vi prøver å finne unnskyldninger på problemer i fortiden, om det faktisk ikke finnes. Tro meg, du kan komme frem til mye rart, om du prøver hardt nok. En psykopatisk katt du hadde da du var 3, for eksempel...

Seriøst, jeg mener ikke å forkaste hele teorien, og heller ikke si at du absolutt ikke har bruk for å "finne frem i deg selv" - jeg kjenner jo ikke til deg og det du sliter med. Men etter det jeg leste i innlegget ditt, så synes jeg vel ikke "symptomene" dine viser noe særlig grunn for å grave langt tilbake. Jeg vet mange (de fleste?) forstå-seg-på'ere mener alt har rot i fortiden, men jeg er naiv nok til å stille et stort spørsmålstegn her likevel, jeg da. 8)

Hva med å jobbe med seg selv som den man er akkurat nuh?

Gjest Anonymous
Skrevet

heisann

jo, takk for svaret.

jeg vil finne ut hva jeg sliter med.. jeg merker jo selv at jeg sitter inne med et eller annet, men aner ikke hva det kan være. jeg kan bli veldig lett lei meg, men vil ikke gråte, for jeg vil tro at jeg er sterk nok til å takle problemer.. så jeg holder det inne..

jeg er blitt flinkere til å takle ting nå, for nå vet jeg hvordan jeg skal stå opp og takle det.

men det sitter noe langt langt inne som jeg vil finne ut av og takle! men hva kan det være? jeg vet bare at jeg har en klump inni meg som må ut.. :(

Skrevet

Joda, jeg mente ikke at du ikke skal gjøre noe med det.

Få det ut, hyl og grin, snakk, snakk, og alt det der. Som du egentlig vet.

Poenget mitt var mer i retning av at selv om klumpen sitter langt inne, trenger ikke årsaken ligge langt tilbake. :wink:

Håper det går fint med deg.

Skrevet

Det er ingen grunn til å fokusere på ting fra fortiden så lenge det ikke er til hinder for nåtiden.

Det du beskriver at du ønsker er psykoanalyse: tre timer i uken a kroner 800,- hvor du ligger og snakker mens en analytiker hører på. Behandlingen tar flere år og blir ikke dekket av folketrygden.

Skrevet

Psykoanalyse er tingen hvsi du går å holder på energi. Vel, skal man være forsiktig og for det meste fokusere på fremtiden. Men enkelte har bundet opp så mye energi i kroppen at da er den eneste løsningen å gå i terapi. Ser i grunnen ikke at det skal være "farlige" på noen som helst måte. Jeg vet om mange som både går i egenterapi og psykoterapi, og dette er godt oppegående mennesker.

:smile: Lykke til

Gjest Anonymous
Skrevet

Åh så mange dustesvar du fikk!

Stol på deg selv du, hvis du har en følelse av at du holder tilbake på noe du skulle ha kikket nærmere på så gjør det. Integrativ terapi er tingen for meg, vi ser selvfølgelig på barndommen, men det er her og nå og hvordan vi løser våre problemer som er nøkkelen il forandring.

Jeg går hos en psykiatrisk sykepleier som ikkehar avtal og betaler kr 450 pr gang.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

en psykiatrisk sykepleier? :o :o

:hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest, hvorfor skrev du det?

Kan du ikke skrive hva du mener?

Skrevet

Hei,

Til gjesten som går til en psykriatrisk sykepleier :o , jeg tror at den andre gjesten lo av akkurat det faktum at du går å tar privat timer hos denne sykepleieren. Det skjønte du sikkert selv, men jeg må si at det reagerete jeg også på. HAr du blitt henvist via din lege til denne sykepleiern eller er det ditt eget valg?? Du trenger selvsagt ikke å svare, men jeg ble litt nysgjerrig.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg trodde jeg forsto hva vedkommende sa, men jeg håpet i det lengste at de ikke var så fordsomsfulle?

Hva er galt å gå hos en psykiatris sykepleier må jeg får spørre.

Nei, jeg er ikke blitt henvist, jeg ordner opp i mine egne ting og betaler for meg selv. Før jeg begynte hos denne personen gjorde jeg en grundig undersøkelse og hun var et bevisst valg hos meg. Jeg var heldig som kom inn!

Hun er, ved siden av et par psykiatere en av de fremste ilandet på temaet spiseforyrrelser, som er grunnen til at jeg går til henne. I tillegg, så kommer det punktet som talte mye for meg, hun har hatt personlig erfaring med det. Jeg har før gått hos andre psykologer, men det er himmelvidd forskjell, hos henne får jeg best hjelp.

Så er det forsatt noen som lurer?

Skrevet

Kjære deg, om det var dette vedkommende mente, så håper jeg du ikke tar det ille opp. Da vet du hvem som har problemet, ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...