Gå til innhold

Deprimert og studier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er student og deprimert, og jeg sliter sånn med studiene, spesielt nå i eksamenstiden. Blir veldig stressa samtidig som jeg blir helt apatisk og tiltaksløs og får ikke gjort noe. Er det noen andre deprimerte studenter her som får det til å fungere, får gode karakterer? Jeg stryker i fag hele tiden og må ta utsatte eksamener, klarer bare ikke konsentrere meg om 3 fag på samme tid, så da stryker jeg jo i minst ett fag per semester. Er førsteårsstudent nå etter å ha byttet studie, og jeg synes studiet er interessant, men det går bare ikke bra.

Anonymous poster hash: 9e178...ae0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student og deprimert, og jeg sliter sånn med studiene, spesielt nå i eksamenstiden. Blir veldig stressa samtidig som jeg blir helt apatisk og tiltaksløs og får ikke gjort noe. Er det noen andre deprimerte studenter her som får det til å fungere, får gode karakterer? Jeg stryker i fag hele tiden og må ta utsatte eksamener, klarer bare ikke konsentrere meg om 3 fag på samme tid, så da stryker jeg jo i minst ett fag per semester. Er førsteårsstudent nå etter å ha byttet studie, og jeg synes studiet er interessant, men det går bare ikke bra.

Har du vurdert å være deltidsstudent?

Skrevet

Har du vurdert å være deltidsstudent?

Nei, jeg har ikke vurdert det. Vil klare studiet på normert tid, har ikke råd til å være deltidsstudent heller. Jeg har brukt så mange år på studier uten å komme noen vei og jeg har lyst til å komme meg i jobb fort. Det er først nå jeg studerer noe jeg virkelig liker og ser en fremtid i, har et stort ønske om å klare å fullføre studiet på normert tid.

Skrevet

Nei, jeg har ikke vurdert det. Vil klare studiet på normert tid, har ikke råd til å være deltidsstudent heller. Jeg har brukt så mange år på studier uten å komme noen vei og jeg har lyst til å komme meg i jobb fort. Det er først nå jeg studerer noe jeg virkelig liker og ser en fremtid i, har et stort ønske om å klare å fullføre studiet på normert tid.

Greit nok at du vil fullføre på normert tid, men hva om det ikke er mulig for deg? Da tenker jeg på at kanskje det ville vært bedre for deg å kombinere med jobb? Jeg skjønner deg godt med tanke på å fullføre til normert tid og å komme seg i jobb asap er mest attraktivt.

Samtidig kan det være verdt å ta seg en tur til legen å få sjekket seg for hypotyreose - nå skal ikke jeg være hypokonder, men jeg fikk påvist hypotyreose for 1 uke siden etter å ha avbrutt studier en gang og må mest sannsynligvis avbryte enda en gang. Trodde jeg var deprimert og giddeløs, men den gang ei det var stoffskiftet som har køddet til de siste to årene mine :idea: Som student er det fort gjort å forveksle hypotyreose med depresjon og giddeløshet - lykke til hvertfall.

Skrevet

Greit nok at du vil fullføre på normert tid, men hva om det ikke er mulig for deg? Da tenker jeg på at kanskje det ville vært bedre for deg å kombinere med jobb? Jeg skjønner deg godt med tanke på å fullføre til normert tid og å komme seg i jobb asap er mest attraktivt.

Samtidig kan det være verdt å ta seg en tur til legen å få sjekket seg for hypotyreose - nå skal ikke jeg være hypokonder, men jeg fikk påvist hypotyreose for 1 uke siden etter å ha avbrutt studier en gang og må mest sannsynligvis avbryte enda en gang. Trodde jeg var deprimert og giddeløs, men den gang ei det var stoffskiftet som har køddet til de siste to årene mine :idea: Som student er det fort gjort å forveksle hypotyreose med depresjon og giddeløshet - lykke til hvertfall.

Takk :) Det kan være det ikke egentlig er mulig for meg å få til å studere 100%, men jeg skal prøve dette første året og se om jeg kan få det til. Jeg tror deltidsstudier + jobb kan bli vanskeligere for meg faktisk, har prøvd det litt før og det gikk ikke bra. Jeg er i det minste mer motivert for studiet mitt nå enn jeg har vært før. Jeg fikk sjekket stoffskiftet mitt for noen måneder siden, og det var normalt i følge legen. Jeg er ikke alvorlig deprimert med selvmordstanker, men er generelt veldig "tom", er en del nedfor, føler håpløshet, dårlig konsentrasjon og hukommelse, klarer ikke fokusere på mange ting i gangen, osv. Skal kanskje begynne på antidepressiva snart, det kan jo hende det vil hjelpe meg.

Skrevet

Det viktigste er å forebygge deperasjonen først. Ta en pause fra studiene innimellom og gjør ting som gjør deg glad og opprømt. Prøv noe nytt og annerledes i hverdagen. Studiene vil alltid være der.. Det viktigste er din mentale helse og at du har det bra og trives med deg selv.

Skrevet

Jeg studerte i fjor, har slitt med depresjon i 3 år nå, og måtte bli deltids elev ca halvveis inn i året. Jeg klarte ikke dra på skolen, følte meg så ensom der, og strøk i mange fag. Jeg gjorde ikke lekser eller oppgaver, og kunne bli lei meg midt i en skole dag, og bare måtte dra hjem! Nå har jeg fri år hvor jeg jobber, og det har blitt litt bedre, men nå sliter jeg mer igjen pga vinteren. Jeg har også angst for å være alene, så alene når det er mørkt er det verste son finnes. 19 år gammel jente i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...