Gå til innhold

Vi som ikke visste at vi var gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Nå vil jeg gjerne høre historier fra dere som ikke visste at dere var gravide.

Jeg fant det nylig ut, 5 måneder på vei. Heldigvis en hyggelig overraskelse, litt skummelt er det (for å ikke snakke om panikken jeg kjenner når jeg leser her inne og ser masse forkortelser og betegnelser jeg aldri har hørt før)

Men i etterkant ser jeg at jeg kunne kanskje ha oppdaget det tidligere - men nå skal det sies at jeg fikk normal mens i disse månedene (og har gått på samme p-piller i flere år uten opphold eller noen form for "gravidskrekk")

For det var vel ca. 5 måneder jeg sa til partneren min "Huff, nå er jeg trøtt hele tiden - jeg bygger på noe" og uken etterpå får jeg skikkelig halsvondt (men ingen feber o.l). Bare litt syk tenkte jeg - men når halsvondet går over vil jeg fortsatt bare sove (kunne/kan fortsatt gjøre det hele tiden)

Tenkte at sykdommen aldri slapp helt - da jeg fortsatt var trøtt.
Også har jeg jo hatt "normal" mens - den har kommet til rett tid - men i etterkant nå ser jeg at det har vært mye mindre enn tidligere (men samme varighet).
Men murringene derimot - de kunne foregå i lang tid både før og etter mens. Ja, faktisk, ser jeg tilbake - så stoppet de jo aldri.

Jeg ser jo også at matlysten har kommet og gått i denne perioden. Har spist mye, men enkelte ganger har jeg blitt mett etter to munn fuller, andre ganger har jeg hivd ned det jeg kunne få tak i. Og kresenhet på mat - jeg har aldri vært kresen på mat tidligere.

Det var ikke før jeg stod på badet en morgen og partneren sa "kanskje du burde skaffe deg ny BH?". Det bare slo meg der og da at jeg faktisk var gravid. Jeg trengte ikke noen test, jeg var sikker - kjente det i hele kroppen. Men test tok vi, positiv - og legetime ble bestilt.

Så hva er din historie? Du som ble "plutselig" veldig gravid? Ser du tegnene i ettertid?

I tillegg hører jeg til en familie hvor vi nesten ikke får mager under graviditet. Her har ikke magene vist seg før vi ligger på fødestua - og jeg har ingen mage som viser noe graviditet. Litt oppblåst kanskje, men fortsatt flat mage. Kunne gått lengre tid før jeg oppdaget det, hadde det ikke vært for at BHen ble litt liten.

Og jeg som var så fornøyd - har alltid hadd slank kropp og små pupper. Fikk endelig puppene (men forventer at den slanke kroppen forsvinner snart nå) :fnise:

Anonymous poster hash: 0540e...6a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet nesten ikke om jeg tror noe på dette. En slank person som fremdeles har flat mage i femte måned?

Anonymous poster hash: 12a60...475

Skrevet

Dette hørtes for godt ut til å være sant..

"Det var ikke før jeg stod på badet en morgen og partneren sa "kanskje du burde skaffe deg ny BH?". Det bare slo meg der og da at jeg faktisk var gravid. Jeg trengte ikke noen test, jeg var sikker - kjente det i hele kroppen. Men test tok vi, positiv."

-Men vanlig mens? Normal lenge osv?
Skjønner ikke at det er mulig en gang jeg.. :pls:

Skrevet

Jeg oppdaga det da jeg var 3 måneder på vei. Ble kvalm av å røyke blant annet. Huske at en venn sa til meg at dette var kroppens måte å fortelle meg på at det ikke var sunt. Hadde jo aldri trodd at jeg var gravid, morsomt at det han sa var sant. Ble også kvalm av alkohol, gikk på p-piller i 3 mnd uten pause, fikk til slutt ikke mens når jeg tok sukkerpillene. Da var testen positiv :-) Var slutt på alt av røyking og drikking med en gang, for de som lurte ;-)

Anonymous poster hash: 26c8f...3ea
Skrevet (endret)

Jeg var 18 uker på vei da jeg fant det ut. Gikk på pillen og hadde blødninger. Noen uker før graviditeten ble oppdaget var jeg hos legen fordi jeg var unormalt trøtt. Fikk beskjed om å ta meg noen dager fri og slappe av. Graviditeten ble oppdaget når jeg måtte innom legevakten hvor det ble konstantert urinveisinfeksjon.

Ble rimelig sjokka da jeg et par dager seinere ble sendt på ultralyd og fikk se en hel baby med både armer og bein, og fikk vite at jeg omtrent var halvveis i svangerskapet.

Uken etterpå kom plutselig magen.

I ettertid så ser jeg jo at jeg hadde noen symptomer, som feks at jeg var så trøtt. Ble også plutselig glad i kaker som jeg vanligvis ikke liker, og noen rundstykker jeg alltid elsket på jobben smakte rart

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Jeg var også 18 uker på vei når vi fant ut av det. Er nå i uke 30... Og dette blir mitt andre barn!

Hadde ennå ikke fått mensen skikkelig tilbake etter førstemann, ingen symptomer, kvalme osv... Var først da jeg følte at buksene begynte å bli litt trange at jeg startet å lure!

Tok test og på under en uke hadde vi vært på UL og lege, fikk beskjed om at jeg var 18 uker på vei 😂

Litt sjokka! Magen kom først i uke 22-23, noe den og gjorde forrige gang!

Skrevet

Vet nesten ikke om jeg tror noe på dette. En slank person som fremdeles har flat mage i femte måned?

Jeg hadde også nesten flat mage da jeg var 20 uker på vei. Hadde det ikke vært for at jeg visste at jeg var gravid så hadde jeg bare trodd at jeg hadde lagt pittelitt på meg.
  • Liker 2
Skrevet

Vet nesten ikke om jeg tror noe på dette. En slank person som fremdeles har flat mage i femte måned?Anonymous poster hash: 12a60...475

Jeg er slank, fikk ikke mage før uke 23-24!

Skrevet

Jeg har en kollega som fikk vite hun var 27 uker på vei. Hun hadde en sønn fra før og hadde ikke fått noen symptomer. En kveld begynte hun å kaste opp og fikk på følelsen av at hun var gravid. Litt av en overraskelse da de oppdaget hvor langt hun var på vei! 1,5 mnd etter kom han til verden :O

Og noen av dere nevner magen... Den skjøt fart ETTER hun fant ut at hun var gravid.

Anonymous poster hash: aa9df...360
Skrevet

Jeg var også 18 uker på vei når jeg fant ut. Hadde nettop fått ny jobb og sambo hadde snakket om at han aldri ville ha barn. Skulle til å begynne på studier :) bestevenninnen min sa at jeg hadde fått så mange kviser i ansiktet, noe jeg aldri har hatt. Så tok en test samme kveld.

Skrevet

Da jeg var på UL med mi første så hadde jeg flat mage (uke 18) Så jeg var jo nesten redd det ikke var noe i magen min. Så det går fint an å ha flat mage 4-5 første mnd..

Men jeg kjenner ei som ble mormor over natta jeg. Datterea ringte henne en kveld og sa hun skulle på sykehuset på fødeavd. Hun viste ikke hun var gravid før hun kjente igjenn veene.

Helt utrolig at det går an. Så der ble det full hast med å kjøpe inn babyutstyr :D

Hadde et barn fra før, men det barnet var noen år, så hadde ikke utstyr fra det barnet å arve heller.

Anonymous poster hash: 6ed19...916
Skrevet (endret)

Jeg er slank og lav, og når jeg var 4-5 mnd på vei syntes det ikke, først nå sol jeg har 2 mnd igjen at den faktisk synes, men kan lett skjule den om jeg vil, synes ikke under ytterjakker for eks. Folk gjetter på at jeg er 5 mnd på vei :P men både symfysemålet mitt og målene til babyen følger kurven og ligger der de skal. I helga var jeg på julebord med ei som har termin om en mnd. Magen hennes var bittelitt større enn min, og ingen trodde på at hun var så langt på vei ;)

Ei annen venninne hadde måndelige blødninger gjennom hele graviditeten sin.

Endret av SjiraffenLaffen
Skrevet

Greit nok det med mage osv, men da har dere virkelig hatt lette svangerskap. Her var det oppkast daglig i flere uker og bekkenløsning etter bare uke 10. Hadde dere virkelig ingen symptomer bortsett fra trøtthet? Merkelig, når såpass mange blir kvalme og ordentlig dårlige.

Anonymous poster hash: 57a95...075

• Liker 1
Skrevet

Greit nok det med mage osv, men da har dere virkelig hatt lette svangerskap. Her var det oppkast daglig i flere uker og bekkenløsning etter bare uke 10. Hadde dere virkelig ingen symptomer bortsett fra trøtthet? Merkelig, når såpass mange blir kvalme og ordentlig dårlige.

Flat mage frem til uke 20-22, ingen plager utenom trøtthet i uke 10-16. Det er ikke alle som får symptomer. Jeg registrerte ulike plager som svangerskapsplager, men hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg aldri tenkt over noen av de.

• Liker 1
Skrevet

Flat mage frem til uke 20-22, ingen plager utenom trøtthet i uke 10-16. Det er ikke alle som får symptomer. Jeg registrerte ulike plager som svangerskapsplager, men hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg aldri tenkt over noen av de.

Heldige da, da er det bare å få mange barn :)

Skrevet

Kanskje dette tyder på at svangerskapsplager kommer fordi man vet man er gravid, og egentlig "forventer" det?? Alt er bare psykisk liksom..?

Anonymous poster hash: 3db84...e67

• Liker 2
Skrevet

Kanskje dette tyder på at svangerskapsplager kommer fordi man vet man er gravid, og egentlig "forventer" det?? Alt er bare psykisk liksom..? Anonymous poster hash: 3db84...e67

Jeg visste ikke at jeg var gravid før jeg kastet opp alt jeg fikk i meg, så tviler på at det er noe hold i den teorien der, du.

Skrevet

Heldige da, da er det bare å få mange barn :)

"Plankekjøring" tenkte jeg også i starten. Ting forandret seg kjapt da jeg bikket 30 uker.

Skrevet

"Plankekjøring" tenkte jeg også i starten. Ting forandret seg kjapt da jeg bikket 30 uker.

Da er det ikke akkurat så mange uker igjen da? Og da har du jo en mage så folk forstår. Det verste var i starten når en ikke har mage men ser ut som en er dødssyk og raser ned i vekt av å kaste opp.

• Liker 1
Skrevet

Da er det ikke akkurat så mange uker igjen da? Og da har du jo en mage så folk forstår. Det verste var i starten når en ikke har mage men ser ut som en er dødssyk og raser ned i vekt av å kaste opp.

Nei, nå har jeg bare 5 uker igjen. Men magen er mindre enn jeg hadde trodd den skulle være, så kroppsmessig er det ikke like lett å se hvor gravid jeg er. Men ja, det er veldig greit å slippe unna kvalmen og oppkast. Unner ingen det :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...