AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Er det bare meg som irriterer meg over politisk engasjert ungdom? Folk som knapt har jobba en hel dag i hele sitt liv, som vet null og niks om hvordan arbeidslivet og livet for øvrig og samfunnet fungerer, og så skal de sitte der som små besserwissere og ha meninger om hvordan samfunnet bør styres og hva andres penger skal brukes på? Anonymous poster hash: f7c20...96e 9
Gjest Evans Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Hvordan kan du irritere deg over at noen har lyst til å være med å forme samfunnet, lære om hvordan det funker og komme med forsalg til hvordan det kan gjøres bedre? Jeg ser på det som utelukkende positivt at ungdom engasjerer seg politisk. Og om de skulle tråkke litt i salaten av og til, komme med noen utspill som kanskje ikke er så gjennomtenkte som drevende politikere, så hva gjør vel det? De er ungdom som lærer – og da gjør man feil innimellom.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Hvordan kan du irritere deg over at noen har lyst til å være med å forme samfunnet, lære om hvordan det funker og komme med forsalg til hvordan det kan gjøres bedre? Fordi de mangler livserfaring. De bør få seg noen år i arbeidslivet før de begynner å leke diktatorer. De er ikke politisk engasjert for å lære. De er politisk engasjert fordi de tror de har noe å lære bort til godt voksne mennesker som vet hva livet handler om. Jeg har jobbet i flere tiår, og så skal det komme sånne små spirevipper og fortelle meg hvordan samfunnet bør organiseres. Anonymous poster hash: f7c20...96e 5
Gjest Evans Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Fordi de mangler livserfaring. De bør få seg noen år i arbeidslivet før de begynner å leke diktatorer. De er ikke politisk engasjert for å lære. De er politisk engasjert fordi de tror de har noe å lære bort til godt voksne mennesker som vet hva livet handler om. Jeg har jobbet i flere tiår, og så skal det komme sånne små spirevipper og fortelle meg hvordan samfunnet bør organiseres. Anonymous poster hash: f7c20...96e Så klart mangler de livserfaring, de er jo unge og har ikke opplevd alt hva livet byr på. Det er vel få ungdomspolitikere som leker diktatorer? De lærer mens de er engasjerte, og det må jo være bra? Når det er sagt er det aldri bra med ovenfra og ned holdning, verken når det gjelder unge mennesker eller gamle mennesker. Du blir jo ikke en god politiker kun fordi du har nådd en viss alder, det å være en god politiker må læres, og da er det å være ungdomspolitiker en viktig form for læring.
Gjest daisydaisy Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Er forsåvidt enig med Evans i at det er positivt at de engasjerer seg, mtp at politikken er avgjørende for hverdagen og fremtiden vår. Synes dog det er irriterende når de oppfører seg som bedrevitere eller oppfører seg som arrogante overfor sine medelever på skolen f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Er det bare meg som irriterer meg over politisk engasjert ungdom? Folk som knapt har jobba en hel dag i hele sitt liv, som vet null og niks om hvordan arbeidslivet og livet for øvrig og samfunnet fungerer, og så skal de sitte der som små besserwissere og ha meninger om hvordan samfunnet bør styres og hva andres penger skal brukes på? Anonymous poster hash: f7c20...96e Er faktisk ganske deprimerende å sitte som fagperson å skulle legge fram saker som må behandles av politisk av tullinger, enten de er ferske eller erfarne. Mitt inntrykk er at mange er politikere fordi de elsker å fremme sine egne, forutinntatte meninger og for å høre sin egen stemme. Å høre på faglige råd er bare for pyser. Anonymous poster hash: a933c...3c2
Daria Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Hurra for engasjert ungdom! De bryr seg om verden, samfunnet og framtiden og ønsker å endre ting til det bedre. Selvfølgelig tror de at de vet alt (det er obligatorisk for alle tenåringer uansett hva det er snakk om) og selvfølgelig gjør de ikke det, men hvis de ikke engasjerer seg får de jo heller ikke kunnskap og erfaring. Det er ikke noe man plutselig bare har når man når man blir voksen, det er noe man opparbeider seg gjennom det man gjør og det man opplever. 5
electric_trond Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 jeg kan sette pris på at det er noen som gidder å drive med dette, men som nevnt opplever jeg stort sett alle som driver med ungdomspolitikk, elevråd, studentråd osv som meget uopplyste og arrogante som ikke ser lenger enn sin egen neste og gjør valg for egen vinning fremfor felleskapets beste. Koser meg litt ekstra med meget unge engasjerte som blir veldig radikale, helst veldig røde og snakker om felleskap og sosialisme, helt til de får en jobb og tjener penger selv så er det ikke like aktuelt lenger. Jeg synes at det burde være opptakskrav for å drive med topppolitikk på nasjonalt nivå, med krav for relevant utdannelse og arbeidserfaring. Slik at for å være helseminister må du faktisk ha jobbet igjennom flere lag i helsevesenet. Samferdselsministeren har erfaring fra entrepenørbransjen.
Gjest EnFyr Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Å Gud, det der er helt sant. Jeg er masterstudent i samfunnsøkonomi og har lært ekstremt mye om hvordan samfunnet fungerer. I media driver folk på å skriker om at de rike i samfunnet skal betale mindre i skatt pga nedsettningen av formueskatten. Det syke med hele greiene er at det nesten utelukkende Norge som har denne skatten, noe som betyr at nordmenn har en ufordel innenlands. Mens nordmenn har vanskelig for å opptjene kapital og innvesteringer pga denne skatten, kan derimot utlendinger investere i Norge, ta pengene ut av landet og sitte igjen med et minimum av formueskatt. Nordmenn derimot blir skattet, slik at norske folk har vanskeligere for å komme inn blant de rike, noe som gjør til at nordmenn blir skjøvet ut av eierskapet i Norge, noe som igjen skaper mindre inntekter for staten og det norske folk. Formueskatten må bort for å sikre det norske eierskapet slik at ikke utenlandske innvestorer overtar store deler av Norge. Vi burde heller erstatte skatten med noe annet. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Jeg er litt delt. På den ene siden kan jeg irritere meg over ungdomspolitikere og hvor kategoriske de er, men samtidig er jo folk som snakker om "besserwissere", "spirrevipper" og "noen år i arbeidslivet før man blir politiker!" gjerne de største tullingene vi har. Det er de som står og skriker i reportasjer på lokal-TV om at folk må slutte med sånn meningsløs utdannelse og mener at de selv burde styrt landet. Så joda, jeg kan irritere meg over håpløst naive ungdomspolitikere, men det surret med at "jeg har levd lenge, så kommer disse unge folkene og tror de vet noe som helst", altså "Livets harde skole"-som-utdannelse-på-Facebook-folket, er minst like irriterende. Anonymous poster hash: 41329...ca5 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Skulle likt å sende en av raddis ungdummene til et kommunistisk land for et par år uten tilgang på penger eller hjelp hjemmefra, også sett hvor engasjert han var for kommunisme etterpå.... Anonymous poster hash: 7f986...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Synes det er uspiselig med politisk aktiv ungdom som tar over samfunnsfagtimer på skolen. Har en selv, setter hun først i gang stopper hun aldri. Og hvis noen har en annen mening enn henne, noe jeg har, tyr hun til hersketeknikker og nedlatende 'men lille venn/kjære deg' osv. Flott at hun er engasjert i samfunnet, selv har jeg sterke politiske meninger, men jeg klarer hvertfall la andre mennesker få ordet. Spesielt i en samfunnsfagtime på videregående. Er ikke akkurat debatt på NRK. Anonymous poster hash: e3a27...c87
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Skulle likt å sende en av raddis ungdummene til et kommunistisk land for et par år uten tilgang på penger eller hjelp hjemmefra, også sett hvor engasjert han var for kommunisme etterpå.... Anonymous poster hash: 7f986...fe5 Åh, Gud. Var trener for barneidrett med en. Han virket fornuftig nok, frem til jeg så mailadressen hans '******@ungkommunist.no'. Unnskyld meg, men selv hadde jeg aldri hatt politisk standpunkt i mailadresse jeg ga til arbeidsgiver. Spesielt ikke når det var for barneidrett! Også når man er så ekstrem... Anonymous poster hash: e3a27...c87 1
Tibbie Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Har brukt store deler av livet mitt på å stå i demonstrasjoner, deltatt på seminarer, kurs og foredrag, arrangert kurs og foredrag, sittet i møte med stortingspolitikere og alt som følger med i politikken. Jeg begynte da jeg var 15 år, og kan innrømme at jeg ikke kunne kjempemye de første to årene. Men jeg hev meg med på ting, og lærte MYE underveis. Nå er jeg 23 år, og jeg har ledet en organisasjon, jeg har jobbet mye med administrasjon og regnskap, naturligvis mye med politikk - noe som nå gjør at jeg forstår hvordan ting egentlig fungerer. På innsiden. Jeg kan mer enn mine foreldre og besteforeldre, og mer enn mine venner som var "normale" ungdommer. Så det jeg prøver å si er at engasjert ungdom gjør samfunnet MYE sterkere, siden neste generasjon voksne som skal drive landet har mer kunnskap. 4
Infinite Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Jeg vet om mange unge som er mye mer reflekterte og opplyste enn mange voksne mennesker. 4
Gjest tsejG Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 Skal ikke uttale meg om hvorvidt ungdomspolitikere er verre/bedre enn mer erfarne sådanne, men generelt sett synes jeg Stortinget og de involverte partiene begynner å innholde en faretruende andel "skolebenk-politikere", som faktisk aldri har vært i realt arbeid hittil i sitt liv. Dette har vi eksempler på helt fra forrige statsminister til de ferskeste utskuddene i toppolitikken. Så alder er i grunnen ikke så avgjørende for irritasjonsfaktoren her, det går mer på dette med å ha hatt en viss yrkesmessig erfaring som ballast, og da helst innenfor den sektoren de representerer når de blir statsråder. Her er jeg også enig i at det burde vært stilt mer krav ja. Arbeiderpartiet er sånn sett et skrekkeksempel i dag, kontra på Torbjørn Berntsens tid... 1
Testosteron Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 Synes dog det er irriterende når de oppfører seg som bedrevitere eller oppfører seg som arrogante overfor sine medelever på skolen f.eks. Ja, men er det noe bedre når middelaldrende eller gamle oppfører seg arrogant?
Gjest daisydaisy Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 Ja, men er det noe bedre når middelaldrende eller gamle oppfører seg arrogant? Nei, og det har jeg for øvrig ikke konstatert i innlegget mitt heller.
Gjest Meeh Skrevet 5. desember 2014 #19 Skrevet 5. desember 2014 Du får ikke spesielt mye kunnskap om det store bildet ved å å sitte i butikk eller jobbe på kafé. Politikere jobber med rådgivere der det trengs og forvaltningen har spesialister. Det å derimot kunne noe om makroøkonomi, historie og filosofi i tillegg til lokalkunnskap ved kommune/fylkesting og kunne vite noe om om det store bildet, i tillegg til å ha ledererfaring fra diverse organisasjoner er hundre ganger viktigere for en som skal være politiker.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #20 Skrevet 5. desember 2014 Sammenlignet med andre land så har norske politikere, rådgivere og ministre veldig lav kompetanse. Anonymous poster hash: 130f0...2cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå