Gå til innhold

Hvorfor Snuser og/eller Røyker du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor folk noen ganger starter med dette, men når dere hører om alle konsekvensene og helseskadene, så må jeg bare spørre:

Hva tenker du når du hører om helseskadene, og hvorfor fortsetter du?

Anonymous poster hash: 94b26...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg er avhengig og det "passer aldri" å ligge rett ut og ha migrene + spy i 3 dager.
Ja, jeg vet det er en elendig unnskyldning, men det er liksom aldri 3 dager hvor jeg kan bare... gjøre det. Jeg har hunder som jeg må lufte og ting jeg må gjøre - gå på jobb etc.

Prøvde å slutte da jeg var 16 år... Da var jeg så dårlig som jeg sier. Eller jeg tror faktisk jeg var borte fra skolen i hvertfall en uke.

Anonymous poster hash: d887a...7db
Skrevet (endret)

På grunn av konsentrasjon- og avslapningsproblemer... (Dette på grunn av tidligere hendelser i livet som skaper store urovekkende tanker og følelser, mest psykisk..)

Endret av Camilla^
  • Liker 1
Skrevet

Fordi man er avhengig av skiten. Les litt om avhengighet .

Anonymous poster hash: f110f...ee1

• Liker 3
Skrevet

På grunn av konsentrasjon- og avslapningsproblemer... (Dette på grunn av tidligere hendelser i livet som skaper store urovekkende tanker og følelser, mest psykisk..)

Hæ?...

Skrevet

Hæ?...

Kanskje litt vanskelig å forstå, men jeg har ikke akkurat hatt en ikke særlig bra oppvekst. Sett ting som jeg ikke burde ha sett og psykisk terror har gjort til at jeg aldri klarer å slappe av. Snusen hjelper meg veldig... Mindre enn jeg ønsker, men mer enn ingenting!

Skrevet

Kanskje litt vanskelig å forstå, men jeg har ikke akkurat hatt en ikke særlig bra oppvekst. Sett ting som jeg ikke burde ha sett og psykisk terror har gjort til at jeg aldri klarer å slappe av. Snusen hjelper meg veldig... Mindre enn jeg ønsker, men mer enn ingenting!

Jeg har også hatt en dårlig oppvekst og blitt utsatt for både det ene og det andre. Og jeg klarer heller ikke å slappe av. Men jeg vil ikke si at det har noe som helst med hvorfor jeg snuser å gjøre. Snus er ikke et rusmiddel, og man blir ikke særlig forandret av å hive en under leppen hvis man er stresset. Iallefall ikke etter den første måneden.

Skrevet

Må innrømme at jeg er smålig redd for bryst og strupekreft, men resten av slekten har fått kols så regner med at om jeg aldri slutter får jeg også det. Ellers bryr det meg mitt i ræva.

Anonymous poster hash: d7daa...e14
  • Liker 1
Skrevet

Les om abstinenser og avhengighet. Nå holder jeg faktisk på å slutte å røyke (med nikotinplaster) etter å ha brukt mange måneder på å kutte ned, men merker at det egentlig passer enormt dårlig å nesten rive av hodet på hver person som snakker til meg, ikke klare å konsentrere meg om studiene, konstant holde på å kaste opp og samtidig måtte spise uendelige mengder mat, sove masse og fortsatt være kjempetrøtt hele tiden, og å trenge å gå turer for å takle rastløsheten når jeg har forelesninger.

Anonymous poster hash: f0546...5c8
  • Liker 1
Skrevet

Ironisk nok så forværres angst og stress av nikotin...

Anonymous poster hash: cfe52...6b0

Skrevet (endret)

Fordi jeg er avhengig og det "passer aldri" å ligge rett ut og ha migrene + spy i 3 dager.

Ja, jeg vet det er en elendig unnskyldning, men det er liksom aldri 3 dager hvor jeg kan bare... gjøre det. Jeg har hunder som jeg må lufte og ting jeg må gjøre - gå på jobb etc.

Prøvde å slutte da jeg var 16 år... Da var jeg så dårlig som jeg sier. Eller jeg tror faktisk jeg var borte fra skolen i hvertfall en uke.

Opplevde det selv som 16åring at migrenen ble forverret de ukene jeg var fri for snus. Sluttet for et halvt år siden, og opplevde ikke de samme bivirkningene denne gang. Litt hodepine ble det, men jeg har en nakkeslengskade så var bare smårusk i forhold. Hodepinen er på mange måte bedre etter at jeg kuttet ut snusen. :-)

Kan tilføye at jeg er 23 nå. ;)

Kan også legge til at jeg startet på ungdomsskolen, det var på det tidspunktet ingen andre jenter som brukte snus på skolen, så det var ikke noe press, kun fri vilje. Man visste lite om konsekvensene av snus da. Hvorfor? For det var spennende, og luktet godt. (Mocca-snus i en fin liten metallboks.)

Røyking har og vil alltid være fullstendig uaktuelt.

Endret av FruRaeder
Skrevet

Jeg har også hatt en dårlig oppvekst og blitt utsatt for både det ene og det andre. Og jeg klarer heller ikke å slappe av. Men jeg vil ikke si at det har noe som helst med hvorfor jeg snuser å gjøre. Snus er ikke et rusmiddel, og man blir ikke særlig forandret av å hive en under leppen hvis man er stresset. Iallefall ikke etter den første måneden.

For meg så har den hjulpet da jeg har satt meg ned i en seng eller sofa, lent meg tilbake og tatt en snus under leppen. Den har gitt meg en behagelig og "rolig" følelse. Om det kommer fra snusen eller hodet mitt har ingen betydning for meg :wink:

Skrevet

Så du tror ikke det er lurere å takle problemene dine på en annen måte? At du faktisk arbeider med dem i stedet for å la snusen ordne det? Det gjør det mye vanskeligere for deg å slutte med snus. Det at du kobler dette mot snusen. Du bør få hjelp.

Anonymous poster hash: 02bef...fab

Skrevet

Jeg ser rett og slett ingen grunn til å slutte. Jeg har ikke hørt om noen helseskader (?), jeg merker ikke noe på helsa og jeg kan ta meg råd til det uten problem. For min del er det ikke noe negativt ved det, og da er det heller ikke noe poeng å slutte :)

Skrevet

Les om abstinenser og avhengighet. Nå holder jeg faktisk på å slutte å røyke (med nikotinplaster) etter å ha brukt mange måneder på å kutte ned, men merker at det egentlig passer enormt dårlig å nesten rive av hodet på hver person som snakker til meg, ikke klare å konsentrere meg om studiene, konstant holde på å kaste opp og samtidig måtte spise uendelige mengder mat, sove masse og fortsatt være kjempetrøtt hele tiden, og å trenge å gå turer for å takle rastløsheten når jeg har forelesninger.

Anonymous poster hash: f0546...5c8

Jeg har vært stor-røyker i flere år enn jeg orker å tenke på. Og jeg kjenner igjen abstinensene, selv om du nok er mye, mye yngre enn meg.

De gangene jeg har forsøkt å slutte, blir jeg ekstremt aggressiv/hissig/irritabel, såpass ille at både kollegaer og min mann (som er fanatisk anti-røyker) har bedt meg om å være så snill å begynne å røyke igjen.

Legg til hodepine (kraftig), fordøyelsesproblemer (mye), rastløshet (ekstrem), søvnproblemer (sover maks 1-2 timer/natt), konsentrasjonsvansker (2 minutter, og jeg er "out").

Dette er vanskelig når man skal og må forholde seg til en krevende jobb og har familie man bryr seg om.

Anonymous poster hash: d4295...b68

• Liker 1
Skrevet

Så du tror ikke det er lurere å takle problemene dine på en annen måte? At du faktisk arbeider med dem i stedet for å la snusen ordne det? Det gjør det mye vanskeligere for deg å slutte med snus. Det at du kobler dette mot snusen. Du bør få hjelp.

Anonymous poster hash: 02bef...fab

Hjelp har jeg søkt før hos både psykolog og lege, noe som ikke har hjulpet meg. Men jeg har sakte men sikkert bearbeidet mine problemer ved å snakke med både mor og andre nære mennesker. I og med at "problemene" mine er veldig private, så ønsker jeg ikke å dele dette her åpent med dere. Noe som jeg håper du forstår. Snusen har bare vært et lite hjelpemiddel for meg. Selvfølgelig er ikke det den eneste grunnen til at jeg snuser, da jeg har valgt å fortsette med det fordi jeg vil og liker følelsen snusen gir meg.

Å søke profesjonell hjelp har jeg gjort, men da det ikke hjalp meg så har jeg som sagt bearbeidet det på andre måter. Som igjen har hjulpet meg stort! For hver dag som går beveger jeg meg nærmere mot "mållinjen", og jeg kjenner at jeg er kommet langt nærmere enn hva jeg trodde var mulig! :biggrin:

Skrevet

Jeg begynte å røyke for 22 år siden fordi jeg syntes det var så gøy at det snurret rundt i hodet mitt når jeg fikk et trekk eller to av noen og jeg var brisen. Idiotisk, men sant. Først var det bare en 10-pakning når jeg var ute, så ble det mer og mer, både til hverdag og fest. Til slutt var jeg oppe i 20+ om dagen.

Nå har jeg dampet (eCig) og ikke tatt et eneste trekk på et år. 1. januar skal jeg trappe ned på dampingen også (ned i nikotininnhold og med regler om hvor og når jeg får lov å dampe). Kanskje er jeg fullstendig nikotinfri om et år igjen?

Det er i alle fall veldig mye billigere og formen min er mye bedre enn da jeg røkte sigaretter. I tillegg har jeg fått tilbake luktesansen, samt at jeg sikkert lukter MYE bedre.

Anonymous poster hash: 6805b...628
Skrevet

Hjelper det å tygge vanlig tyggis ofte mens dere prøver å slutte røykingen/snusingen?

TS

Skrevet

Hjelper det å tygge vanlig tyggis ofte mens dere prøver å slutte røykingen/snusingen?

TS

For meg hjelper det faktisk litt med vanlig tyggis, bare for å få litt smak i munnen. Nikotinsuget melder seg ofte på den måten hos meg. Men det holder ikke i lengden. Kan kanskje dempe suget i en time eller to.

Anonymous poster hash: 6805b...628

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...