Gå til innhold

To prikker til, og førerkortet ryker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dessverre seks prikker, og er nå livredd for å kjøre.

Kom til å tenke på i dag at jeg ikke har skiftet til vinterdekk ennå. Er det å ikke ha vinterdekk noe man kan få prikker for?

Og generelt ellers, er det noen her som har klart å kjøre "prikkfritt" i tre år og således slippe denne grusomme nervøsiteten hver gang dere kjører?

Anonymous poster hash: 4bf07...409
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har ingen prikker.

Her er et par idèer til deg; få på vinterdekk, og begynn å kjør med vett i hodet. Kanskje du da slipper å få flere prikker.

Anonymous poster hash: 31efe...2ac
  • Liker 27
Skrevet

Bare kjør etter fartsgrensa og følg trafikkreglene? Er ikke vanskeligere enn det

Og bytt til vinterdekk!

• Liker 2
Skrevet

Altså.. Hvorfor kan du ikke bare kjøre slik som normale mennesker kjører? Ja, de aller fleste kjører uten å få prikker. Om du så mister lappen så kunne du kanskje vente noen år før du tok den igjen slik at du ble litt mer voksen tenker jeg da :) Det er en grunn til at du får prikker. Få på vinterdekk eller ta buss.

Anonymous poster hash: 42f74...723
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt førerkort i mange år uten å få noen prikker. Hva gjør dere egentlig for å få prikker? Kjører for fort? Det er jo bare til å holde seg innenfor det som er lovlig, så kommer det selvsagt ingen prikker. Regner med du i tilfelle kjører for fort med vilje, ikke fordi du ikke klarer å holde fartsgrensene :vetikke:

Anonymous poster hash: 57510...65d
Skrevet

Jeg har hatt lappen i 6 år uten å få en eneste prikk. Må innrømme at det ikke er så veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: 50840...6ed
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt førerkort i mange år uten å få noen prikker. Hva gjør dere egentlig for å få prikker? Kjører for fort? Det er jo bare til å holde seg innenfor det som er lovlig, så kommer det selvsagt ingen prikker. Regner med du i tilfelle kjører for fort med vilje, ikke fordi du ikke klarer å holde fartsgrensene :vetikke:

Anonymous poster hash: 57510...65d

Jeg hadde hatt førerkort i nesten to år, da jeg en dag kjørte altfor fort(glemte meg helt enkelt, så dumt og enkelt), og derfor fikk dobbel prikkbelastning..... Jeg hadde ikke tenkt på prikker i det hele tatt før dette, har ikke vanligvis problemer med å følge trafikkreglene.

Men, igjen - får man prikker for ikke å ha skiftet til vinterdekk? Om jeg f.eks. blir kontrollert i morgen tidlig, får jeg da prikker eller skjer det ingenting?

Gjest Margit Spat
Skrevet

Du må være skodd etter forholdene og ha dekk med minst 3 mm mønsterdybde om vinteren. Det er ikke et absolutt krav om vinterdekk, men blir du stoppet får du prikker dersom det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekkene dine.

Lappen i over 20 år uten prikker. Kjører etter forholdene, men er ingen sinke i trafikken.

Skrevet

20 år på veien, 10 mil om dagen. Ingen prikker og ingen ulykker. Syns ikke det er vanskelig - Kjører effektivt, følger reglene og avpasser etter forholdene.

Anonymous poster hash: fb463...d62

• Liker 2
Skrevet

ja, du kan miste lappen hvis du ikke skifter dekk. Er jo ganske kaldt for tiden, og glatt visse steder! Ikke forsvarlig å kjøre slik du gjør. Både til skade for deg selv og andre i trafikken når du ikke har skiftet dekk!

Anonymous poster hash: 947de...c2c
Skrevet

Du må være skodd etter forholdene og ha dekk med minst 3 mm mønsterdybde om vinteren. Det er ikke et absolutt krav om vinterdekk, men blir du stoppet får du prikker dersom det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekkene dine.

Lappen i over 20 år uten prikker. Kjører etter forholdene, men er ingen sinke i trafikken.

Har sjekket på http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Finner ingenting i det hele tatt som tyder på at du har rett. Står ingenting der om å få prikker om det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekk.

Kjører for øvrig med helårsdekk, ikke sommerdekk.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Har sjekket på http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Finner ingenting i det hele tatt som tyder på at du har rett. Står ingenting der om å få prikker om det ikke er forsvarlig å kjøre på sommerdekk.

Kjører for øvrig med helårsdekk, ikke sommerdekk.

Vi skrev sikkert samtidig. Se innlegget mitt rett over ditt.

Skrevet

Trekker tilbake det jeg sa om prikker: du får ikke det av feil dekk, tydeligvis.

Her er en lenke til hva du får prikker for:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning

Men du må uansett være skodd for forholdene.

Postet omtrent samtidig.. :)

Men igjen, jeg har helårsdekk, ikke sommerdekk. Men det er jo ikke like bra som vinterdekk.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Postet omtrent samtidig.. :)

Men igjen, jeg har helårsdekk, ikke sommerdekk. Men det er jo ikke like bra som vinterdekk.

Enda en gang med posting omtrent samtidig :)

Da er det mønsterdybde som teller for deg.

Noen ganger, ved ekstreme forhold, har politiet gått ut og advart mot å kjøre uten piggdekk, og da vil du nok bli stoppet, men det ville jeg også blitt med piggfrie vinterdekk.

Skrevet

Start å følge trafikkregler, så unngår du både prikker og å være nervøs for å kjøre. Klarer du ikke det, så har du ikke noe ute i trafikken å gjøre.

Anonymous poster hash: f7ac8...a45

Skrevet (endret)

Altså, jeg er mest bekymret over at du, TS, er mer opptatt av prikker enn sikkerhet. Du tenker "ånei, får jeg prikker om jeg ikke har vinterdekk?" i stedet for å tenke "ånei, risikerer jeg både mitt eget og andres liv ved å kjøre på sommerdekk nå?"

Jeg vil helst ikke møte på slike sjåfører i trafikken.

Endret av linkan
  • Liker 5
Gjest HeiHade
Skrevet

Kanskje du skal bekymre deg litt mindre for om du mister lappen, og heller litt mer om hvem du kommer til å ta livet av med sommerdekkene dine? Det er ikke så jævla vanskelig å holde seg prikkfri heller. Du bare følger loven. Men noe sier meg at det sikkert er like greit om du mister lappen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...