kattaisekken Skrevet 1. desember 2014 #1 Skrevet 1. desember 2014 Hei. Min bestemor døde tidligere i år av en hjertefeil, og jeg har i ettertid ønsket å tatovere hennes siste hjerteslag (slik det vises på en EKG med bølger). Etter å ha kontaktet sykehuset fikk jeg imidlertid dette svaret: "vi har kopi av medisinkurven med observasjoner, og vi har prøvesvar fra undersøkelser. Skjermbildene med hjerterytmen og de andre parameterene lagres ikke elektronisk mer enn et døgn. Vi skriver ned tallverdiene i kurven, men det er ikke slik at vi kan printe ut et bilde av det siste hjerteslaget." Siden denne tanken ikke slo meg et døgn etter at hun døde, er det noen her inne som vet om det er mulig å gjenskape en grafisk fremstilling gjennom tallverdiene i kurven, dersom jeg ber om å få dette utlevert? Og hvor kan jeg evt henvende meg for å få det gjort? Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #2 Skrevet 1. desember 2014 Det som noteres i kurven er puls og evt rytme. Du sier hun døde av hjertefeil, men ikke hvilken type hjertefeil, og det er ikke alltid dette vises på et ekg. Går ut fra det er et standardslag du har tenkt å tatovere? Evt flere etter hverandre? Det med å tatovere noens siste hjerteslag høres nok ut som en bedre ide enn det er i praksis, de fleste ligger heller ikke med rytme/ekg overvåkning når de dør. For øvrig er journalen fremdeles taushetsbelagt selv om din bestemor er død, og som barnebarn har du ikke krav på å få den utlevert. Anonymous poster hash: c66ae...d77 1
Biloba Skrevet 1. desember 2014 #3 Skrevet 1. desember 2014 det er mulig å gjenskape en grafisk fremstilling gjennom tallverdiene i kurven, dersom jeg ber om å få dette utlevert? Og hvor kan jeg evt henvende meg for å få det gjort? Takk på forhånd Det går ikke, når det ikke er lagret. De har nok ett eller flere ekg scannet fra oppholdet, men ikke fra dødsøyeblikket. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #4 Skrevet 1. desember 2014 Din bestemors siste hjerteslag høres ikke så hyggelig ut å ha på armen.. Hjerterytmen til døende mennesker som dør en normal død av sykdom ser ikke ut på EKG slik som man er vant med å se (jevn normal rytme). Det er uregelmessige slag med ujevne mellomrom. Kan f.eks være et svakt slag, langt opphold, og så et sterkere slag o.s.v. Egner seg kanskje ikke som tatovering? Tenker det vil se litt makabert ut jeg da. Hva med noe annet og hyggeligere som minner deg om henne?Anonymous poster hash: 973f9...3ef 1
kattaisekken Skrevet 3. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2014 Takk for alle svar. Hun døde av hjerteflimmer og jeg vet de hadde ekg tilkoblet, siden jeg var der. Sikkert mange tatoveringer som andre hadde ansett som hyggeligere, men var nå en gang denne jeg ønsket hadde I tilfelle fått tilgang til journalen gjennom mamma, men går det ikke, så går det ikke...
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Takk for alle svar. Hun døde av hjerteflimmer og jeg vet de hadde ekg tilkoblet, siden jeg var der. Sikkert mange tatoveringer som andre hadde ansett som hyggeligere, men var nå en gang denne jeg ønsket hadde I tilfelle fått tilgang til journalen gjennom mamma, men går det ikke, så går det ikke... Hjerteflimmer gir et nokså lite interessant mønster, og det finnes ikke noe individuelt i dette (det er forresten ingen egentlig hjerteslag i flimmer, så hvis du ville ha hennes siste hjerteslag, slik du skriver, så må du lenger tilbake på kurven). Er dette en tatovering du ønsker?Anonymous poster hash: ef4df...ad5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Hjerteflimmer gir et nokså lite interessant mønster, og det finnes ikke noe individuelt i dette (det er forresten ingen egentlig hjerteslag i flimmer, så hvis du ville ha hennes siste hjerteslag, slik du skriver, så må du lenger tilbake på kurven). Er dette en tatovering du ønsker?Anonymous poster hash: ef4df...ad5 Dette er ventrikkelflimmer. Mange mener atrieflimmer når de snakker om hjerteflimmer. Anonymous poster hash: 1aee4...be8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Dette er ventrikkelflimmer. Mange mener atrieflimmer når de snakker om hjerteflimmer. Anonymous poster hash: 1aee4...be8 Det er svært sjelden folk dør av atrieflimmer. Det er heller ikke noen spesielt spennende graf, men den viser i hvert fall mer eller mindre autonome, nodale QRS-komplekser mellom krusningene. (Det ser mer ut som noe legfolk gjenkjenner som en ekg-graf).Anonymous poster hash: ef4df...ad5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå